ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

FENOMEN FADO NA PRZYKŁADZIE POLSKI POETYKA I PERFORMANCE


PIELACIŃSKA N.

wydawnictwo: WYD UN SZCZECIN , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 69.30 Twoja cena  65,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Fenomen fado na przykładzie Polski

Poetyka i performance


Fado jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów kultury portugalskiej. Stanowi fenomen artystyczny o złożonej i fascynującej strukturze. Istnieje wiele teorii związanych z pochodzeniem tego gatunku, większość badaczy skłonna jest jednak uważać, że fado narodziło się w Lizbonie w XIX wieku, przechodząc długą drogę z najuboższych warstw społecznych do arystokratycznych salonów. Określane często jako najczystsza ekspresja portugalskiej duszy i tożsamości narodowej, uznawane jest obecnie za kulturowy symbol Portugalii, wzbudzając coraz większe zainteresowanie zarównowśród samych Portugalczyków, jak też w wielu innych krajach, a od niedawna również i w Polsce. (…)

Głównym celem badawczym niniejszej monografii jest przedstawienie kompleksowej analizy zjawiska fado w Polsce, która obejmuje systematyczny opis zarówno poetyki jak i performance’u. W książce przedstawiono ogólną charakterystykę gatunku w kontekście historycznym i teoretycznym. Podjęto się również próby określenia nurtu Novo Fado , jego miejsca względem tradycji folkloru Lizbony, a także ustalenia jakie czynniki wpływają obecnie na internacjonalizację i międzynarodowe uznanie tej formy.


1. Fado w perspektywie historycznej
1.1. Geneza i etapy rozwoju fado na przestrzeni XIX-XX wieku
1.1.1. Folklor miejski Lizbony do 1930 roku
1.1.2. Amália Rodrigues
1.1.3. Madredeus

2. Fenomen fado w świetle rozważań teoretycznych
2.1. Typologie – budowa i rodzaje portugalskich pieśni fado
2.1.1. Typologia pieśni fado ze względu na budowę stroficzną
2.1.2. Typologia pieśni fado ze względu na formę muzyczną
2.1.3. Typologia pieśni fado ze względu na miejsce powstania
2.2. Cechy dystynktywne fado
2.2.1. Warstwa tekstualna pieśni fado
2.2.1.1. Pieśń jako gatunek literacki i muzyczny
2.2.1.2. Autorstwo a wykonawstwo pieśni fado
2.2.1.3. Dominanty tematyczne pieśni fado
2.2.2. Akompaniament
2.2.3. Performance
2.2.3.1. Sposoby śpiewania
2.2.3.2. Gestyka i strój
2.2.3.3. Scenografia
2.2.3.4. Relacja „interpretator–publiczność”
2.3. W stronę nowej definicji

3. Poetyka oraz performance w fado portugalskim i polskim. Studium analityczno-porównawcze
3.1. Sylwetki pieśniarzy
3.2. Twórczość artystów polskiego fado
3.2.1. Marzena Nieczuja Urbańska
3.2.2. Joao de Sousa & Fado Polaco
3.2.3. Kinga Rataj
3.2.4. Natalia Juśkiewicz

4. Novo Fado – odrodzenie gatunku i przezwyciężenie tradycji
4.1. Nowe kierunki rozwoju portugalskiego fado
4.2. Novo Fado w perspektywie polskiej
4.2.1. Polskie fado wobec definicji
4.2.2. Obecność fado we współczesnej kulturze polskiej
4.3. Fado w innych krajach

Wnioski
Summary
Streszczenie
Bibliografia


251 stron, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2019