Polskie przedsiębiorstwa po wejściu do UE stanęły przed nowymi
wyzwaniami wynikającymi z przystąpienia do wspólnego, europejskiego rynku. Skuteczne
konkurowanie na współczesnym, zglobalizowanym rynku wymaga od przedsiębiorców stałego
podnoszenia innowacyjności produktów i technologii połączonej z wnikliwą oceną
potrzeb odbiorców.
Zespół pracowników naukowych Kolegium Nauk o
Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej zrealizował w latach 2004-2006 w ramach
badań statutowych temat badawczy: "Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstw
w Polsce". Przedmiotem obserwacji były wybrane małe i średnie przedsiębiorstwa,
ich strategie i zachowania w drodze na rynek europejski i światowy. W badaniach
zidentyfikowano najważniejsze czynniki decydujące o sukcesie firmy na rynku krajowym i
zagranicznym. Są nimi: kreatywność przedsiębiorcy, permanentne wprowadzanie innowacji
oraz wybór strategii pozwalającej na dostosowywanie się firmy do zmiennych warunków na
rynku europejskim i globalnym.
Najważniejsze wyniki uzyskane w badaniach przedstawiono w
niniejszej publikacji. Zawiera ona opracowania teoretyczne, rezultaty badań ankietowych
oraz studia dziewięciu najciekawszych przypadków firm sukcesu. Książka jest adresowana
zarówno do studentów studiujących nauki o zarządzaniu, jak i menedżerów
zarządzających małymi i średnimi firmami, którzy znajdą w niej nie tylko wiedzę,
ale także dobre wzorce do naśladowania.
Spis treści
Wprowadzenie
Część I
Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw
Alicja Sosnowska
1. Czynniki kształtujące konkurencyjność i innowacyjność małych i średnich
przedsiębiorstw w Polsce po roku 2004
Katarzyna Anna Żbikowska
2. Rola kreatywnej jednostki w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstwa
Marianna Strzyżewska
3. Konkurencyjność polskich eksporterów - wybrane aspekty
Hanna Godlewska-Majkowska
4. Regionalne uwarunkowania wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw
Beata Żelazko
5. Małe i średnie firmy biotechnologiczne w Polsce
Marianna Strzyżewska
6. Kategoria strategii niszy w literaturze a strategie polskich przedsiębiorstw na
rynkach zagranicznych
Stanisław Łobejko
7. Konkurencyjność przedsiębiorstw w gospodarce sieciowej
Aleksander Żołnierski
8. Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) a podnoszenie konkurencyjności
przedsiębiorstw
Część II
Założenia i wyniki badań przedsiębiorstw
Stanisław Łobejko
9. Metoda badawcza
Stanisław Łobejko
10. Wyniki badań ankietowych
Alicja Sosnowska
11. Strategie niszy rynkowej, produktowej i technologicznej - głównymi strategiami firm
innowacyjnych w Polsce
Część III
Studia wybranych przypadków
Alicja Sosnowska
12. Firma Vigo System SA
Aleksander Żołnierski
13. Transition Technologies SA
Stanisław Łobejko
14. Solaris Laser SA
Stanisław Łobejko
15. YDP SA
Stanisław Łobejko
16. MEDCOM
Alicja Sosnowska
17. CEMAT-Silicon
Agnieszka Komor
18. PPHU JackeR Jacek Sikora
Marianna Strzyżewska
19. Smak
Hanna Godlewska-Majkowska
20. Ages Sp. j.
Zakończenie
283 stron, B5