Książka zawiera najlepsze artykuły Petera F. Druckera opublikowane
w „Harvard Business Review”. Większość z nich ukazała się
w opublikowanej w 2004 r. przez MT Biznes książce Zawód menedżer. Niniejsza
publikacja zawiera trzy nowe artykuły oraz wstęp napisany przez Thomasa A. Stewarta,
redaktora naczelnego HBR.
Od niemal wieku Peter Drucker inspiruje i kształci menedżerów - i wpływa
na naturę biznesu - swoimi znaczącymi artykułami publikowanymi w Harvard Business
Review. Jako jeden z czołowych myślicieli, praktykujących i analizujących
zarządzanie, Drucker wyszukał, zidentyfikował i zbadał najważniejsze problemy,
wobec których stają menedżerowie, poczynając od strategii korporacyjnej,
a kończąc na stylach zarządzania i przemianach społecznych. Dziś staramy
się strategicznie odnieść te ważne artykuły i eseje do dwóch jednoczących
elementów: pierwszego skoncentrowanego na "Obowiązkach menedżerów",
a drugiego skupionego na "Świecie menedżera". Zbiór ten uzupełniony
wywiadem z Peterem Druckerem "Menedżer postkapitalistyczny"
i dającą do myślenia przedmową samego Petera Druckera jawi się jako kompletny
obraz teorii i praktyki zarządzania, zarówno takiej, jaka była kiedyś, jak
i takiej, jaka kiedyś będzie.
Geniusz Petera F. Druckera polegał na dostrzeganiu najważniejszych trendów
w zarządzaniu, a następnie opisaniu ich za pomocą języka zrozumiałego dla
menedżerów. Jak nikt inny – ani przed nim, ani po nim – Drucker był wyczulony
na wielkie, tektoniczne zmiany w gospodarce, w organizacji i działaniu
firm, w zachowaniu ludzi kierujących firmami.
Drucker omawia w książce zagadnienia o kluczowym znaczeniu dla
funkcjonowania każdej firmy i każdego menedżera jak:
– być wydajnym przez całe zawodowe życie i przyczyniać się do
sukcesu firmy
– reagować na społeczne i ekonomiczne zmiany, mające ogromny wpływ na biznes
– podejmować efektywne decyzje w warunkach niepewności i niepełnej
informacji
– wykorzystywać szanse stwarzane przez techniczne i społeczne innowacje
– zapewnić decydentom niezbędną informację
– formułować i wdrażać strategie biznesowe
– zarządzać profesjonalistami i zwiększać ich wydajność
Co takiego jest w dziełach Druckera, że tak doskonale przemawia do menedżerów?
Dlaczego to właśnie on jest ceniony bardziej niż ktokolwiek inny? Dlaczego jego
dzieła wciąż zachowują aktualność? Na te pytania zadane we Wstępie przez Thomasa A.
Stewarta, redaktora naczelnego „Harvard Business Review”, najlepszą odpowiedzią jest
czytanie i odczytywanie wciąż na nowo klasycznych tekstów Druckera.
Urodzony w Wiedniu w roku 1909, Peter F. Drucker zdobywał
wykształcenie w Austrii i Anglii. W roku 1929 rozpoczął pracę jako
zagraniczny korespondent prasowy i jako ekonomista w międzynarodowym banku
w Londynie. Od roku 1937 pracował w Stanach Zjednoczonych, początkowo jako
ekonomista w grupie brytyjskich banków i firm ubezpieczeniowych,
a następnie jako konsultant do spraw zarządzania w największych
amerykańskich i zagranicznych firmach doradczych.
Prawdziwą karierę zrobił jako wykładowca i nauczyciel akademicki, najpierw jako
profesor politologii i filozofii w Bennington College, a następnie przez
ponad dwadzieścia lat jako profesor zarządzania w Graduate Business School of New
York University. Od roku 1971 był profesorem nauk społecznych w Claremont Graduate
School w Kalifornii. Zmarł w roku 2005 w Claremont.
Spis treści:
Wstęp (Thomas A. Stewart)
CZĘŚĆ PIERWSZA. OBOWIĄZKI MENEDŻERA
Rozdział 1. Zarządzanie sobą
Rozdział 2. Teoria biznesu
Rozdział 3 Skuteczna decyzja
Rozdział 4. Nie pracownicy, lecz ludzie
Rozdział 5. Jak podejmować decyzje w sprawach ludzkich
Rozdział 6. Dyscyplina innowacji
Rozdział 7. Zarządzanie dla osiągania efektywności w biznesie
CZĘSC DRUGA. ŚWIAT MENEDŻERA
Rozdział 8. Informacja naprawdę potrzebna menedżerom
Rozdział 9 Jak być menedżerem skutecznym
Rozdział 10. Nastanie nowej organizacji
Rozdział 11. Nowe społeczeństwo organizacji
Rozdział 12. Nowe wyzwanie produktywności
Rozdział 13 Czego mogą się nauczyć firmy biznesowe od instytucji non profit
Rozdział 14. Zarządzanie a funkcjonowanie świata
Rozdział 15. Menedżer postkapitalistyczny. Wywiad z Peterem F. Druckerem
Indeks
320 stron, oprawa twarda z obwolutą