"W demokratycznym kraju oczekuje się transparentności działań od
wszystkich instytucji społecznych - od instytucji kościelnych oczekuje się więcej:
ludzie chcą wierzyć, że ci, którzy przestrzegają przed grzechem sami umieją się
tego grzechu ustrzec i nie kłamią, by krzywdzić innych ludzi. Media kościelne oraz
media piszące o Kościele będą prezentowały ten temat z różnych perspektyw i trudno
byłoby znaleźć tu wspólną płaszczyznę, ale można starać się zrozumieć powody
takiego postępowania.
Teksty tej książki dostarczają wiele ciekawych ocen jak i sugestii
postępowania dla ludzi mediów katolickich i z tego powodu zasługują na publikację.
Mogą być one także ważnym informatorem dla czytelników spoza środowiska
dziennikarstwa katolickiego, gdyż prezentują opinie o funkcjonowaniu współczesnych
mediów w Polsce wypowiadane przez osoby, które doskonale znają analizowany przez siebie
temat. Można oczekiwać, iż publikacja będzie ważną lekturą dla wielu dziennikarzy,
prasoznawców, studentów dziennikarstwa, analityków mediów jak i działaczy
politycznych i społecznych zainteresowanych polityką informacyjną Kościoła."
prof. dr hab. Jerzy Olędzki
Spis treści:
Wstęp
MONIKA PRZYBYSZ, KRZYSZTOF MARCYŃSKI SAC
Prześwietlanie Kościoła. Prolog
STANISŁAW DZIEKOŃSKI
Media w komunikacji wiary - uwagi wstępne
CZĘŚĆ PIERWSZA: INFORMACJA W KOŚCIELE
KRZYSZTOF MARCYŃSKI
Kościół na informacyjnej autostradzie
MONIKA PRZYBYSZ
Obieg informacji w Kościele
MARCIN PRZECISZEWSKI
Katolicka Agencja Informacyjna. Podstawowe zasady relacji z mediami
MAREK ROBAK
Mikropolityka informacyjna Kościoła w sieci
CZĘŚĆ DRUGA: KOŚCIÓŁ W MEDIACH
KAZIMIERZ NYCZ
Uczymy się korzystać z mediów
JÓZEF KLOCH
Informacje prasowe o finansach Kościoła. Analiza treści "Gazety
Wyborczej" i "Rzeczpospolitej"
KAROL KLAUZA
Między symbolizmem i diabolizmem w radio
GRZEGORZ ŁĘCICKI
Kościół w eterze. W dwadzieścia lat po upadku komunizmu
ANDRZEJ ADAMSKI
Kościół ma "dobrą prasę"? Stan prasy katolickiej w Polsce
CZĘŚĆ TRZECIA: MEDIA W KOŚCIELE
ROBERT NĘCEK
Pięć prawd medialnych
MICHAŁ DROŻDŻ
Zasady obecności Kościoła w mediach
PIOTR DRZEWIECKI
Edukacja medialna w Kościele
ELŻBIETA GRZYBOWSKA
Rzecznik prasowy w instytucji kościelnej
Biogramy
184 strony, B5, oprawa miękka