W “nowej gospodarce” – gospodarce opartej na wiedzy, ludzie stanowią
najważniejszy zasób, któremu przypisuje się rolę animatora i kreatora
konkurencyjności. Przez pracowników firma dociera do klientów, a szanowani pracownicy,
szanują klientów, którzy czując się docenieni pozostają wierni firmie, a to ma
bezpośrednie przełożenie na zysk firmy i jej akcjonariuszy. Właściwe postępowanie z
pracownikami jest warunkiem, aby chcieli oni uruchomić cały swój potencjał, wykazać
się kreatywnością i pełnią pomysłów. To pracownicy decydują o sukcesie firmy, z
drugiej strony są oni również jej ambasadorami w otoczeniu zewnętrznym. Każdy
pracownik odpowiednio zmotywowany, zadowolony ze swojej pracy, przedstawia firmę w
pozytywnym świetle w bliższym i dalszym otoczeniu.
W tej książce postanowiono więc zaprezentować całościowo problematykę
motywowania pracowników, co jest efektem wieloletnich studiów literaturowych, jak też
badań własnych autorki. Przytoczone przykłady praktyczne oraz prezentowane wyniki
badań pochodzą z konkretnych, choć tu anonimowych przedsiębiorstw.
Książka adresowana jest do studentów uczelni ekonomicznych oraz wszystkich tych,
którzy mają wpływ na kształtowanie systemów motywowania w przedsiębiorstwach, jak
też menedżerów wszystkich szczebli (obecnych i przyszłych) we współczesnych
organizacjach.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I Przesłanki tworzenia systemu motywowania w przedsiębiorstwie
1.1. Interpretacja pojęć motywacja i motywowanie
1.2. Przegląd teorii motywowania
1.3. Pojęcie systemu motywowania oraz czynniki wpływające na jego kształt
1.4. Oczekiwania pracowników determinantą systemu motywowania
Rozdział II Motywowanie za pomocą plac
2.1. Pojęcie i funkcje płacy
2.2. Założenia tworzenia systemu płac w przedsiębiorstwie
2.3. Formy płac
2.4. Przeszeregowania płacowe
Rozdział III Kształtowanie płacy zasadniczej oraz premiowanie pracowników
3.1. Pojęcie i metody wartościowania pracy
3.2. Wartościowanie kompetencji jako podstawa ustalania płacy zasadniczej
3.3. Wartościowanie pracy oraz wartościowanie kompetencji w praktyce przedsiębiorstw
3.4. Istota i znaczenie premii oraz warunki skutecznego premiowania
3.5. Rozwiązania praktyczne dotyczące premiowania
Rozdział IV Motywowanie pozapłacowe
4.1. Charakterystyka elementów motywowania pozapłacowego
4.2. Pozapłacowe elementy motywowania wykorzystywane w praktyce przedsiębiorstw
4.3. Szkolenie i rozwój oraz awans stanowiskowy
o elementy motywowania pozapłacowego
4.4. Równowaga między pracą zawodową a życiem pozazawodowym pracownika jako czynnik
motywowania
4.4.1. Znaczenie pracy oraz czas wolny od pracy
4.4.2. Równowaga między pracą zawodową a życiem pozazawodowym w opinii ankietowanych
Rozdział V Satysfakcja pracowników podstawą oceny systemu motywowania
5.1. Istota i znaczenie satysfakcji pracowników
5.2. Doświadczenia wynikające z badania satysfakcji
Rozdział VI Kształtowanie systemów motywowania podczas postępujących zmian
6.1. Uwarunkowania zmian systemów motywowania
6.2. Zmiany systemów motywowania w małych i średnich firmach
6.3. Motywowanie w czasach kryzysu
Zakończenie
Spis tabel
Literatura
320 stron, oprawa miękka