Polecamy
przejrzenie pozostałych tytułów Riesa zawartych w naszej ofercie. Przy tej
nadarzającej się okazji postanowiliśmy również przypomnieć książki Trouta. Przez
pewien czas tworzyli znany duet autorów, który ma bezprzeczny wkład w rozwój szeroko
rozumianego Brandingu. >>>
"Czas klaruje idee i koncepcje, sprawiając, że stają się czyste i doskonalsze.
Mimo setek tysięcy słów, jakie napisaliśmy już o markach - piszą znani specjaliści
z dziedziny marketingu Al i Laura Ries w swej najnowszej książce "Pochodzenie
marek" - wciąż wydaje się nam, że esencja zagadnienia pozostaje nieuchwytna.
Wierzymy, że działa tu pewna ważna zasada, której nikt jeszcze nie wyizolował,
opisał, czy wyjaśnił.
Sądzimy, że zasada ta ma tak fundamentalny charakter, iż jedyna sensowa analogia,
jaką można się posłużyć przy jej opisie zawarta jest w jednym z największych dzieł
biologicznych: "O powstawaniu gatunków" Darwina.
Zasadą tą jest dywergencja - najmniej zrozumiana, największa siła napędowa naszego
świata.
To, co dzieje się w naturze, dzieje się również w świecie dóbr i usług.
Z czasem każda kategoria ulega dywergencji i tworzy dwie lub więcej nowych kategorii
oraz daje niezliczone szanse na zbudowanie nowej marki.
Wzajemne oddziaływanie ewolucji i dywergencji dostarcza modelu, który pozwala
zrozumieć zarówno całe uniwersum, jak i świat marek.
Teoria ewolucji zyskała olbrzymi rozgłos, ale sama ewolucja nie odpowiada za miliony
różnych i nietypowych gatunków, jakie zamieszkują ziemię. Gdyby nie dywergencja, sama
ewolucja zapełniłaby świat milionami jednokomórkowych stworzeń wielkości dinozaura.
To samo dzieje się w świecie marek. Marki ewoluują, stając się silniejsze i
bardziej dominujące. Ale to dywergencja tworzy warunki, które umożliwiają wprowadzenie
nowych kategorii i nowych marek.
Porównywanie brandingu z biologią może się wydawać nieco odległe, ale nie
byliśmy w stanie wymyślić innej analogii, która w tak jasny i prosty sposób
opisywałaby zjawiska brandingowe".
Na światowych rynkach pojawiły się już miliony przeróżnych produktów oraz marek,
którymi zostały one opatrzone. O niektórych z tych marek już dawno zapomniano, inne
natomiast rozpoznawane są niemal na całym świecie. Dlaczego? Co powoduje, że jedne
produkty znane są wszędzie, a inne znikają z rynku bez śladu. Klucz do sukcesu stanowi
znajomość sztuki budowania marki, zwanej często brandingiem. Umiejętne stworzenie
wizerunku produktu, znalezienie dla niego odpowiedniego segmentu na rynku i wykreowanie
marki to trudne zadanie, ale jego prawidłowa realizacja gwarantuje sukces producenta.
W książce "Pochodzenie marek. Odkryj naturalne prawa innowacyjnych produktów i
przetrwania w biznesie" autorzy przedstawiają swoją teorię ewolucji marek
porównując ją z teorią ewolucji organizmów żywych. Opierając się na teorii Darwina
mówiącej, że nowe gatunki powstają na drodze dywergencji w obrębie gatunków
istniejących, autorzy tworzą zarys skutecznej strategii tworzenia i wprowadzania na
rynek skutecznej marki. Pokazują historię znanych marek wyjaśniając jednocześnie
przyczyny ich sukcesu. Opisują sposoby zdobycia silnej pozycji na rynku i utrzymania jej
pomimo zmian zachodzących w gospodarce.
Strategia dzielenia i podbijania rynku
Różnica pomiędzy stopniową przemianą a dywergencją
Produkty uniwersalne
Marki z branży nowoczesnych technologii i innych branż
Zasady przetrwania na rynku
Tworzenie kategorii dla produktów
Wprowadzenie marki na rynek
Poznaj nową, uderzająco skuteczną strategię tworzenia innowacyjnych produktów i
kreowania silnej marki.
Wstęp (9)
1. Wielkie drzewo życia (13)
2. Przewidywanie przyszłości (19)
3. Dziel i podbijaj (25)
4. Stopniowa przemiana kontra dywergencja (33)
5. Klątwa radiobudzika (43)
6. Filozofia szwajcarskiego scyzoryka (53)
7. Złe pomysły są nieśmiertelne (71)
8. Wielkie drzewo marek hi-tech (79)
9. Wielkie drzewo marek niezwiązanych z nowoczesną technologią (99)
10. Zagadka brakujących ogniw (125)
11. Przetrwają pierwsi (133)
12. Przetrwają i drudzy (151)
13. Potęga przycinania (167)
14. Tworzenie kategorii (183)
15. Wskazanie przeciwnika (205)
16. Wprowadzanie marki na rynek (213)
Podsumowanie (227)
Skorowidz (235)
Twarda oprawa