Wzorcowa instrukcja kancelaryjna regulująca tryb postępowania z aktami (dokumentami)
jawnymi, posiadanie instrukcji jest obowiązkiem wszystkich państwowych jednostek
organizacyjnych (ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i
archiwach, t.j.: Dz.U. z 2002 r. Nr 172, poz. 1396 z późn. zm. oraz rozporządzenie
Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją,
zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów
archiwalnych do archiwów państwowych, Dz.U. Nr 167, poz. 1375).
Opracowanie przybliża zagadnienia związane z pracami kancelaryjnymi,
stanowi pomoc w opracowaniu własnej instrukcji – propozycje różnych zapisów m.in. w
zależności od wyboru systemu kancelaryjnego – bezdziennikowy lub dziennikowo-spisowy
– z praktycznym komentarzem i wyjaśnieniami.
Instrukcję polecamy także prywatnym jednostkom zainteresowanym uporządkowaniem swoich
spraw kancelaryjnych.
Wprowadzenie
I. Postanowienia ogólne
II. System kancelaryjny, wykaz akt, kategorie archiwalne
III. Odbiór przesyłek, otwieranie i sprawdzanie wpływów
IV. Rejestracja i dekretowanie korespondencji
V. Rejestrowanie spraw i zakładanie teczek akt
VI. Załatwianie spraw i sporządzanie czystopisów
VII. Podpisywanie pism
VIII. Wysyłanie korespondencji
IX. Przechowywanie akt
X. Przekazywanie akt do archiwum zakładowego
XI. Postępowanie w przypadku reorganizacji lub likwidacji
XII. Nadzór nad czynnościami kancelaryjnymi
Załączniki
96 stron, A5, oprawa miękka