Poprawność wszelkiego rodzaju dokumentacji (nie tylko stricte księgowej)
związanej z rozliczeniem środków uzyskanych z dotacji unijnych jest przedmiotem
drobiazgowej kontroli przeprowadzanej przez jednostki udzielające dotacji.
W opracowaniu szczegółowo omówiono:
- rodzaje dokumentów będące przedmiotem kontroli
- sposoby ich przygotowywania i opisywania pod kątem wymagań jednostek
udzielających dotacji, a także
- szczególne wymogi dokumentacyjne jednostek udzielających dotacje.
Halina Kędziora - doradca podatkowy, od wielu lat zajmuje się księgowością
funduszy unijnych. Były konsultant dla jednostek otrzymujących dotacje z ramienia
Funduszu Współpracy, przeprowadzała liczne kontrole podmiotów korzystających z
dotacji z ramienia jednostek udzielających dotacji (Urząd Komitetu Integracji
Europejskiej, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego). Prowadzi szkolenia na temat rozliczania dotacji (w tym również dla
pracowników zatrudnionych w podmiotach udzielających dotacji takich, jak PARP, urzędy
marszałkowskie, urzędy wojewódzkie). Prowadzi również biuro usług rachunkowych i
doradztwa podatkowego.
Spis treści:
I. Zagadnienia wstępne
II. Przepisy regulujące zasady dokumentowania zdarzeń i operacji
gospodarczych
1. Regulacje unijne
2. Regulacje krajowe
III. Ogólne zasady dokumentowania zdarzeń i operacji gospodarczych
1. Zasady obowiązujące podmioty gospodarcze prowadzące księgi rachunkowe
2. Zasady obowiązujące podmioty gospodarcze niezobowiązane do prowadzenia ksiąg
rachunkowych
3. Zasady określone w Ordynacji podatkowej
4. Zasady określone w Kodeksie cywilnym
IV. Rodzaje dokumentów oraz wymogi stawiane im przez przepisy prawa
1. Faktura VAT (faktura korygująca)
2. Nota korygująca
3. Faktura wewnętrzna VAT
4. Faktura pro forma
5. Faktura elektroniczna
6. Rachunek
7. Paragon
8. Umowa kupna-sprzedaży
9. Wyciąg bankowy
10. Raport kasowy
11. Nota księgowa
12. Dokumentacja obrotu magazynowego
V. Ewidencje
1. Dokumentacja związana z ewidencją środków trwałych
2. Dokumentacja związana z ewidencją wyposażenia
3. Dokumentacja związana z zatrudnieniem pracowników
4. Dokumentacja związana z zatrudnieniem na podstawie umów cywilnoprawnych
5. Dokumentacja dotycząca rozliczenia kosztów podróży służbowej
6. Ewidencja przebiegu pojazdu
7. Dokumentacja związana ze stosowaniem przepisów o zamówieniach publicznych
VI. Szczególne wymogi jednostek udzielających dotacji
1. Opisywanie dokumentów
2. Opis związku wydatku z projektem
3. Wydatki wspólne
4. Udokumentowanie poszczególnych rodzajów wydatków
5. Dokumentowanie zapłaty
6. Sprawozdawczość
108 stron, oprawa miękka