|
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE JAKO PRZESTRZEŃ GŁOSZENIA SŁOWA BOŻEGO TEORIA I PRAKTYKA
WAJS P. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 42.55 Twoja cena 40,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Media
społecznościowe jako przestrzeń głoszenia słowa Bożego
Teoria i praktyka
Każda
społeczność ma wypracowane sposoby komunikowania się ze sobą. W świecie
cyfrowym pełna dialogiczność, o której mówił na
progu powstawania Internetu św. Jan Paweł II, stała się możliwa dopiero
po opracowaniu i wdrożeniu sieci Web 2.0. Najintensywniej użytkowaną
część tej sieci stanowią media społecznościowe. Liczba
użytkowników i wytwarzanych przez nich treści osiągnęła
niespotykaną nigdy wcześniej w historii komunikacji skalę. W tej nowej
rzeczywistości nie może zabraknąć słowa Bożego. Wezwanie Chrystusa:
„idźcie na cały świat i nauczajcie wszystkie
narody” (Mk 16,15) nie może być ignorowane tylko z tego
powodu, że dialog pomiędzy ludźmi siedzącymi przed swoimi monitorami
odbywa się za pomocą bitów i bajtów. Fenomen
publicznej komunikacji dialogicznej stał się inspiracją do zbadania
zjawiska głoszenia Dobrej Nowiny w portalach społecznościowych.
Piotr
Wajs stawia sobie za cel przyjrzenie się tej nowej rzeczywistości, w
której znajduje się w XXI w. słowo Boże. Nie negując
wartości mediów tradycyjnych, na których
wspierają się dzieje i nauczanie Kościoła, zadaje pytanie o możliwości,
jakie dają dostępne miliardom ludzi narzędzia komunikacji w Internecie
– Facebook, Twitter czy YouTube, stosowane także w przekazie
treści wiary.
Autor
prowadzi czytelnika najpierw przez dzieje wciąż zmieniających się
sposobów głoszenia słowa Bożego, by zatrzymać się nad
najnowszym sposobem komunikacji, jakim od kilkunastu lat są media
społecznościowe. Jako teolog stawia pytania o świadomość Kościoła,
zanurzonego przecież w świecie nowych mediów: co
mówią o nich dokumenty Magisterium? Nie pomija szeroko
rozumianych konsekwencji stosowania nowych technologii, także tych,
które rodzą różnorakie niepokoje. Ten ogląd stanu
rzeczy prowadzi go do przyjęcia perspektywy badawczej, wyrażonej w
analizie praktyki głoszenia słowa Bożego w przestrzeniach Internetu:
ukazuje on, czym są badane media społecznościowe (Facebook, Twitter,
YouTube), jak swą obecność zaznacza w nich Stolica Apostolska i papieże
oraz instytucje Kościoła w Polsce. Swoje zainteresowanie Autor kieruje
także w stronę wybranych tematów religijnych w mediach
społecznościowych, takich jak obraz św. Jana Pawła II czy homilie w
serwisie YouTube.
Publikacja,
osadzona na teoretycznych założeniach i wsparta własnymi badaniami,
wiedzie Autora do wskazania postulatów związanych z
głoszeniem słowa Bożego w mediach społecznościowych, wśród
których wymienia m.in. konieczność prowadzenia z przestrzeni
cyfrowych („e-spotkania”) do realnego uczestnictwa
w życiu Kościoła i liturgii, pilną potrzebę edukacji medialnej w
seminariach duchownych, współpracy i zaangażowania świeckich.
PRZEDMOWA.
iKościół na cyfrowym kontynencie (ks. dr hab. Marek Lis) 9
WSTĘP 19
ROZDZIAŁ I. SPOSOBY
GŁOSZENIA SŁOWA BOŻEGO NA TLE ZMIAN NARZĘDZI KOMUNIKACJI
31
1.1. Oralność 33
1.2. Media klasyczne 36
1.3. Media „pod napięciem” 57
ROZDZIAŁ II.
TEORETYCZNE ZAŁOŻENIA GŁOSZENIA SŁOWA BOŻEGO W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
79
2.1. Internet w dokumentach Kościoła 79
2.1.1. Dokumenty Stolicy Apostolskiej 80
2.1.1.1. Dokumenty pontyfikatu Jana Pawła II 81
2.1.1.2. Dokumenty pontyfikatu Benedykta XVI 89
2.1.1.3. Dokumenty pontyfikatu Franciszka 97
2.1.2. Dokumenty Episkopatu Polski 101
2.2. Możliwości techniczne WEB 2.0 107
2.2.1. Założenia sieci WEB 2.0 107
2.2.2. Media społecznościowe jako rozwinięcie klasycznego modelu
komunikacji 110
2.2.3. Język Internetu a język religijny w portalach społecznościowych
114
2.2.4. Zagrożenia technologiczne 119
2.2.5. Niebezpieczne zachowania użytkowników 122
2.2.6. Zagrożenia związane z prawem autorskim, ochroną wizerunku i
danych osobowych 131
2.2.7. Możliwość uzależnienia internetowego 136
2.2.8. Wykluczenie cyfrowe 139
2.2.9. Niebezpieczeństwo determinizmu technologicznego 144
ROZDZIAŁ III. PRAKTYKA GŁOSZENIA SŁOWA
BOŻEGO W MEDIACH INFRASTRUKTURY WEB 2.0 151
3.1. Przedmiot i metoda badania 152
3.1.1. Kryteria doboru mediów społecznościowych wybranych do
badań 152
3.1.2. Metody badawcze 156
3.2. Przedstawienie badanych mediów społecznościowych 160
3.2.1. Facebook 160
3.2.2. Twitter – platforma mikroblogowa 164
3.2.3. YouTube 167
3.3. Oficjalne konta stolicy apostolskiej na portalach
społecznościowych 170
3.3.1. Konto na YouTubie 170
3.3.2. Konto na Facebooku 173
3.3.3. Konto na Twitterze 176
3.4. Przykłady oficjalnych kont instytucji kościelnych w Polsce 194
3.4.1. Facebook 194
3.4.2. Twitter 206
3.4.3. Przykłady obecności parafii Kościoła katolickiego w serwisie
YouTube 212
3.5. Wybrane tematy religijne w mediach społecznościowych 217
3.5.1. Obraz św. Jana Pawła II w mediach społecznościowych jako
przykład hagiograficznego głoszenia słowa Bożego 218
3.5.2. Polskojęzyczne publikacje homilii w serwisie YouTube jako
XXI-wieczne zbiory homiletyczne 228
3.5.3. Wybrany temat – objawienia fatimskie 240
ROZDZIAŁ IV.
POSTULATY ZWIĄZANE Z GŁOSZENIEM SŁOWA BOŻEGO W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
247
4.1. Profesjonalizacja obecności w mediach społecznościowych 248
4.2. Niezmienność depozytu wiary 252
4.3. Od e-spotkania do realnego uczestnictwa w liturgii 256
4.4. Konieczność edukacji medialnej w seminariach duchownych 260
4.5. Budowanie pozytywnego wizerunku Kościoła 263
4.6. Modlitewny wymiar wirtualnych wspólnot 265
4.7. Informacyjna funkcja portali 268
4.8. Niebezpieczeństwo nadmiaru informacji 270
4.9. Troska o intersubiektywność przekazu 272
4.10. Współpraca i zaangażowanie osób świeckich
275
4.11. Tworzenie strategii komunikacyjnej instytucji kościelnych 277
4.12. Multiplikacja treści w różnych kanałach
komunikacyjnych 279
4.13. Brak anonimowości i świadectwo osób duchownych 281
ZAKOŃCZENIE 285
BIBLIOGRAFIA 293
STRESZCZENIE 325
SUMMARY 327
328
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|