ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 119.99 113,99   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

RADYKALNIE OTWARTA TERAPIA DIALEKTYCZNO-BEHAWIORALNA TERAPIA ZABURZEŃ ZWIĄZANYCH Z NADMIERNĄ KONTROLĄ - TRENING UMIEJĘTNOŚCI


LYNCH T.R.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2024, wydanie I

cena netto: 119.99 Twoja cena  113,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Radykalnie otwarta terapia dialektyczno-behawioralna

Terapia zaburzeń związanych z nadmierną kontrolą - trening umiejętności


Trening umiejętności RO DBT

Samokontrola to społecznie ceniona umiejętność kontrolowania emocji, impulsów i zachowań służąca osiągnięciu określonych celów lub wartości, jednak jej zbyt wysoki poziom powoduje cierpienie. Zaburzenia związane z nadmierną kontrolą, takie jak przewlekła depresja, anoreksja czy obsesyjno-kompulsywne zaburzenia osobowości, wymagają odpowiednich narzędzi. Radykalnie otwarta terapia dialektyczno-behawioralna (RO DBT) została opracowana z myślą o osobach zmagających się z takimi problemami.

Thomas R. Lynch w swojej przełomowej, transdiagnostycznej teorii łączy różne podejścia, by przełamać sztywność poznawczą, niechęć do podejmowania ryzyka, kompulsywną potrzebę planowania czy hiperperfekcjonizm, charakterystyczne dla osób z nadmierną kontrolą. Kładąc nacisk na elastyczność, radykalną otwartość oraz więzi społeczne, RO DBT uczy, jak odpuścić kontrolę, przezwyciężać trudności w kontaktach społecznych i prawidłowo odczytywać sygnalizację społeczną. Zawarty w niniejszym tomie przegląd teorii i opis konkretnych interwencji pozwalają zrozumieć główne założenia tego narzędzia, a praktyczne informacje dotyczące nauczania, arkusze ćwiczeń i szczegółowe konspekty pomogą wdrożyć konkretne rozwiązania w terapii. Zaprezentowane wskazówki kliniczne pokażą, jak sobie radzić z zachowaniami nieprzystosowawczymi i usprawnić terapię.

Autor wyjaśnia, w jaki sposób założenia RO DBT przełożyć na praktykę terapeutyczną. To nieoceniona pomoc dla psychologów i psychiatrów pracujących z osobami z zaburzeniami nadmiernej kontroli.

Ważnym elementem RO DBT stworzonej przez Thomasa R. Lyncha jest zestaw umiejętności, które powinny opanować osoby z nadmierną kontrolą. Niniejszy podręcznik krok po kroku opisuje istotność danej umiejętności RO DBT i jej przydatność w życiu oraz daje szczegółowe wskazówki dla prowadzących. Stanowi zbiór konkretnych scenariuszy zajęć z możliwością modyfikacji dla potrzeb poszczególnych grup. Sam w sobie sanowi przykład otwartego i dialektycznego podejścia do realizacji zadań treningowych. Z jednej strony jest bardzo konkretnym narzędziem pozwalającym osiągać założone cele, z drugiej – swobodną instrukcją służącą do nauki nowych umiejętności.
Zespół RO DBT Polska

Thomas R. Lynch, PhD, profesor emeritus w szkole psychologii na Uniwersytecie w Southampton. Pełnił funkcję dyrektora Programu Badań i Leczenia Poznawczo-Behawioralnego na Uniwersytecie Duke’a. Od 2007 roku związany z Exeter University. Główne zainteresowania badawcze Lyncha obejmują nowe metody leczenia zaburzeń nastroju i osobowości przy zastosowaniu translacyjnej linii badawczej, łączącej nauki neurobiologiczne z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi w zakresie badań nad terapiami. Jest twórcą radykalnie otwartej terapii dialektyczno-behawioralnej (RO DBT) i laureatem licznych nagród oraz wyróżnień w dziedzinie psychologii klinicznej.

Definicja RO DBT

Radykalnie otwarta terapia dialektyczno-behawioralna (Radically Open Dialectical Behavior Therapy, RO DBT) to nowe podejście transdiagnostyczne skoncentrowane na zaburzeniach związanych z nadmierną kontrolą, takich jak oporna depresja, anoreksja i OCD. Integruje elementy terapii behawioralnych, dialogu motywującego, teorii emocji, neuronauki afektywnej, teorii ewolucji oraz podejścia opartego na uważności.

Thomas R. Lynch zakłada, że jako istoty społeczne, aby przetrwać, potrzebujemy trwałych relacji. Nasz dobrostan psychiczny zależy od połączenia trzech cech – otwartości (receptywności), elastyczności i więzi społecznych – określanych jako radykalna otwartość. RO DBT jest pierwszym podejściem, które skupia się na znaczeniu sygnalizacji społecznej i komunikacji niewerbalnej u terapeutów i ich pacjentów.

Rozdział 1 Podstawowe założenia, omówienie terapii i ogólna konstrukcja zajęć poświęconych treningowi umiejętności 25

Czym jest nadmierna kontrola? 26
Cztery podstawowe deficyty . 28
Stanowisko terapeutyczne w RO DBT 28
Podstawowe założenia 30
Główny mechanizm zmiany. Sygnalizacja społeczna 31
Struktura i cele terapii 32
Hierarchia celów terapii indywidualnej . 34
Trening umiejętności RO. Ogólne cele i tematy . 35
Orientacja klientów z OC na trening umiejętności RO . 37
Organizacja zajęć z zakresu treningu umiejętności RO . 39
Układ zajęć z zakresu treningu umiejętności RO 42
Rezygnacja z postawy skupionej na rozpoznaniu pozwala powiększyć grupę . 43
Więcej miejsca to więcej nauki 44
Przekazuj wiedzę bezpośrednio z książki 46
Podsumowanie . 48

Rozdział 2 Dialektyka, radykalna otwartość i samopoznanie 49

Dlaczego dialektyka? . 49
Dlaczego radykalna otwartość? 55
Dlaczego samopoznanie? 59
Podsumowanie 63

Rozdział 3 Radzenie sobie z problematycznymi zachowaniami w trakcie treningu umiejętności RO . 64

Kiedy zapada cisza . 65
Wykorzystanie metafory do rozluźniania napięcia: „Pół minuty i wszystko jasne” 70
Kształtowanie pożądanych zachowań za pomocą strategii generowania i rozluźniania napięcia 71
Nieprzystosowawcze sygnały społeczne w klasie, których nie można ignorować . 73
Protokół terapeutycznej indukcji odpowiedzialności społecznej . 84
Radzenie sobie z brakiem pracy domowej 85
Radzenie sobie z zerwaniami przymierza i ich naprawa 87
Radzenie sobie z zachowaniami samobójczymi . 87
Podsumowanie 90

Rozdział 4 Korzystanie z przewodnika szkoleniowego po umiejętnościach RO 91

Rozszyfrowanie planu lekcji RO . 91
Dodatkowe instrukcje dotyczące korzystania z przewodnika po umiejętnościach . 93

Rozdział 5 Plany zajęć 95

Lekcja 1 Główne punkty dotyczące radykalnej otwartości w lekcji pierwszej . 96
Główne punkty lekcji 1 . 96
Niezbędne materiały . 96
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 97
(Wymagane) Ćwiczenie w grupie 98
(Wymagane) Tematy nauczania 99
(Wymagane) Tematy nauczania 100
(Wymagane) Tematy nauczania 101
(Zalecane) Ćwiczenie w grupie 102
(Wymagane) Temat nauczania . 103
(Wymagane) Temat do nauki 104
Lekcja 1. Praca domowa . 107

Lekcja 2 Rozumienie emocji 121
Główne punkty lekcji 2 . 121
Niezbędne materiały . 121
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 122
(Wymagane) Temat nauczania . 122
(Wymagane) Temat nauczania . 129
(Wymagane) Opowieść i dyskusja . 129
Lekcja 2. Praca domowa . 133

Lekcja 3 Aktywacja bezpieczeństwa społecznego . 140
Główne punkty lekcji 3 . 140
Niezbędne materiały . 140
(Wymagane) Temat do dyskusji 141
(Wymagane) Temat nauczania . 142
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 143
(Wymagane) Tematy nauczania . 144
(Wymagane) Temat nauczania . 144
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 147
(Wymagane) Temat nauczania . 148
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 148
(Wymagane) Temat nauczania . 149
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 149
(Wymagane) Temat nauczania . 149
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 150
(Wymagane) Temat nauczania . 150
(Opcjonalnie) Tematy nauczania 151
Lekcja 3. Praca domowa . 152

Lekcja 4 Zwiększanie otwartości i wzmacnianie więzi społecznych dzięki praktyce miłującej dobroci 160
Główne punkty lekcji 4 . 160
Niezbędne materiały . 161
(Wymagane) Tematy nauczania . 161
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 163
(Wymagane) Tematy do dyskusji 163
Lekcja 4. Praca domowa . 164

Lekcja 5 Angażowanie się w nowe zachowanie 171
Główne punkty lekcji 5 . 171
Niezbędne materiały . 171
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 172
(Wymagane) Temat nauczania 173
(Wymagane) Temat nauczania 174
(Wymagane) Temat nauczania 175
(Wymagane) Temat nauczania 180
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 182
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 185
Lekcja 5. Praca domowa . 185

Lekcja 6 Jak pomagają nam emocje? 204
Główne punkty lekcji 6 . 204
Niezbędne materiały . 204
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 205
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 205
(Wymagane) Nauczanie . 206
(Wymagane) Opowieść i rozmowa . 206
(Wymagane) Temat nauczania 208
(Wymagane) Temat nauczania 208
(Zalecane) Temat nauczania . 210
Lekcja 6. Praca domowa . 212

Lekcja 7 Zrozumienie radzenia sobie za pomocą nadmiernej kontroli . 224
Główne punkty lekcji 7 . 224
Niezbędne materiały . 224
(Wymagane) Temat nauczania 224
(Wymagane) Temat nauczania 226
Lekcja 7. Praca domowa . 229

Lekcja 8 Plemię ma znaczenie 234
Główne punkty lekcji 8 . 234
Niezbędne materiały . 234
(Opcjonalnie) Temat nauczania . 235
(Wymagane) Temat nauczania 236
(Wymagane) Temat nauczania 237
(Wymagane) Temat nauczania 238
(Wymagane) Temat nauczania 239
(Wymagane) Temat nauczania 240
(Wymagane) Temat nauczania . 242
(Wymagane) Minićwiczenie klasowe . 243
(Opcjonalnie) Temat nauczania 244
(Wymagane) Temat nauczania . 246
(Wymagane) Minićwiczenie klasowe . 247
Lekcja 8. Praca domowa . 252

Lekcja 9 Sygnalizacja społeczna ma znaczenie! 270
Główne punkty lekcji 9 270
Niezbędne materiały . 270
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 270
(Wymagane) Tematy nauczania . 274
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 275
(Wymagane) Tematy nauczania . 278
Lekcja 9. Praca domowa . 282

Lekcja 10 Wykorzystywanie sygnalizacji społecznej z myślą o życiu w zgodzie z własnymi wartościami 287
Główne punkty lekcji 10 287
Niezbędne materiały . 287
(Wymagane) Tematy nauczania . 288
(Wymagane) Tematy nauczania . 288
(Zalecane) Ćwiczenie w klasie 289
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 290
(Wymagane) Tematy nauczania . 291
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 293
Lekcja 10. Praca domowa 296

Lekcja 11 Trening uważnościowy, część 1 . 312
Główne punkty lekcji 11 . 312
Niezbędne materiały . 313
(Wymagane) Temat nauczania 313
(Wymagane) Temat nauczania 314
(Opcjonalnie) Temat do dyskusji 315
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 316
(Wymagane) Temat nauczania 319
(Wymagane) Temat nauczania 320
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 321
(Opcjonalnie) Temat do dyskusji 323
(Wymagane) Temat nauczania 323
(Wymagane) Tematy nauczania 325
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 326
Lekcja 11. Praca domowa 327

Lekcja 12 Trening uważnościowy, część 2 . 339
Główne punkty lekcji 12 339
Niezbędne materiały . 340
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 340
(Wymagane) Temat nauczania 343
(Wymagane) Temat nauczania 346
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 347
(Zalecane) Temat nauczania 351
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 352
(Wymagane) Tematy nauczania 353
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 362
Lekcja 12. Praca domowa 362

Lekcja 13 Trening uważnościowy, część 3 . 371
Główne punkty lekcji 13 371
Niezbędne materiały . 371
(Wymagane) Punkt nauczania 372
(Wymagane) Punkt nauczania 372
(Wymagane) Punkt nauczania 374
(Wymagane) Punkt nauczania 375
(Opcjonalnie) Temat nauczania 377
(Opcjonalnie) Minićwiczenie klasowe 378
(Opcjonalnie) Ćwiczenie samopoznania 379
(Wymagane) Praktyka 381
(Wymagane) Praktyka 383
(Opcjonalnie) Ćwiczenia klasowe . 386
Lekcja 13. Praca domowa 387

Lekcja 14 Trening uważnościowy, część 4 . 395
Główne punkty lekcji 14 395
Niezbędne materiały . 396
(Wymagane) Temat nauczania . 396
(Opcjonalnie) Temat do dyskusji 397
(Wymagane) Temat nauczania . 398
(Wymagane) Temat nauczania . 404
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 406
(Wymagane) Temat nauczania . 407
Lekcja 14. Praca domowa 409

Lekcja 15 Uczciwość interpersonalna, część 1 . 420
Główne punkty lekcji 15 420
Niezbędne materiały . 420
(Wymagane) Temat nauczania . 420
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 421
(Wymagane) Temat nauczania . 423
(Wymagane) Temat nauczania . 424
(Wymagane) Minićwiczenie w klasie . 425
(Wymagane) Temat nauczania 426
(Zalecane) Minićwiczenie w klasie . 427
(Wymagane) Minićwiczenie w klasie . 427
Lekcja 15. Praca domowa 429

Lekcja 16 Uczciwość interpersonalna, część 2 . 432
Główne punkty lekcji 16 432
Niezbędne materiały . 432
(Wymagane) Scenka . 433
(Wymagane) Temat nauczania 435
(Wymagane) Temat nauczania 436
(Wymagane) Temat nauczania 439
Lekcja 16. Praca domowa 446

Lekcja 17 Skuteczność interpersonalna 459
Główne punkty lekcji 17 459
Niezbędne materiały . 459
(Zalecane) Ćwiczenie w klasie 460
(Wymagane) Temat nauczania 461
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 461
(Wymagane) Temat nauczania 463
(Wymagane) Punkty do dyskusji . 468
(Wymagane) Temat nauczania 469
Lekcja 17. Praca domowa 472

Lekcja 18 Asertywność z otwartym umysłem 489
Główne punkty lekcji 18 489
Niezbędne materiały . 490
(Wymagane) Tematy nauczania 490
(Opcjonalnie) Temat dyskusji . 493
(Zalecane) Ćwiczenie w klasie 496
(Wymagane) Temat nauczania 497
Lekcja 18. Praca domowa 497

Lekcja 19 Wykorzystanie walidacji do sygnalizowania włączenia w życie społeczne . 505
Główne punkty lekcji 19 505
Niezbędne materiały . 505
(Wymagane) Punkt nauczania . 508
(Opcjonalnie) Punkty do dyskusji . 509
(Wymagane) Punkt nauczania 510
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 510
(Wymagane) Punkt nauczania 512
(Wymagane) Miniscenka odgrywana przez trenerów 513
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 514
(Wymagane) Punkt nauczania 515
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 517
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 518
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 520
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 522
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 523
(Wymagane) Temat do nauki 524
(Zalecane) Minićwiczenie 527
Lekcja 19. Praca domowa 529

Lekcja 20 Wzmacnianie więzi społecznych, część 1 . 536
Główne punkty lekcji 20 536
Niezbędne materiały . 536
(Opcjonalnie) Temat do nauki . 536
(Wymagane) Temat do nauki 537
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 537
(Wymagane) Temat do nauki 538
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 538
(Wymagane) Punkt do dyskusji . 540
(Wymagane) Tematy nauczania . 540
Lekcja 20. Praca domowa 541

Lekcja 21 Wzmacnianie więzi społecznych, część 2 . 548
Główne punkty lekcji 21 548
Niezbędne materiały . 548
(Wymagane) Temat do nauki . 549
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 551
(Opcjonalnie) Tematy do dyskusji . 553
(Wymagane) Dopasuj + 1 – demonstracja w klasie . 555
(Wymagane) Temat do nauki . 557
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 558
Lekcja 21. Praca domowa 561

Lekcja 22 Uczenie się z korygujących informacji zwrotnych 573
Główne punkty lekcji 22 573
Niezbędne materiały . 573
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 574
(Wymagane) Temat do nauki . 574
(Opcjonalnie) Temat do dyskusji 575
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 577
(Zalecane) Ćwiczenie w klasie 580
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 582
(Wymagane) Temat do nauki . 583
(Wymagane) Temat do nauki . 589
Lekcja 22. Praca domowa 590

Lekcja 23 Trening uważnościowy, część 1 . 599
Główne punkty lekcji 23 599
Niezbędne materiały . 600

Lekcja 24 Trening uważnościowy, część 2 . 601
Główne punkty lekcji 24 601
Niezbędne materiały . 601

Lekcja 25 Trening uważnościowy, część 3 . 602
Główne punkty lekcji 25 602
Niezbędne materiały . 602

Lekcja 26 Trening uważnościowy, część 4 . 603
Główne punkty lekcji 26 603
Niezbędne materiały . 604

Lekcja 27 Zazdrość i resentyment 605
Główne punkty lekcji 27 605
Niezbędne materiały . 605
(Wymagane) Temat do nauki . 605
(Wymagane) Temat do dyskusji . 607
(Wymagane) Temat do nauki . 608
(Wymagane) Temat do nauki . 609
Lekcja 27. Praca domowa 614

Lekcja 28 Cynizm, gorycz i rezygnacja 620
Główne punkty lekcji 28 620
Niezbędne materiały . 620
(Zalecane) Ćwiczenie uważnościowe . 620
(Zalecane) Minićwiczenie 622
(Wymagane) Temat do nauki . 623
(Wymagane) Temat do nauki . 624
(Wymagane) Temat do nauki . 624
Lekcja 28. Praca domowa 630

Lekcja 29 Nauka wybaczania 636
Główne punkty lekcji 29 636
Niezbędne materiały . 636
(Wymagane) Temat do dyskusji . 637
(Zalecane) Ćwiczenie uważnościowe . 637
(Wymagane) Temat do nauki . 638
(Wymagane) Klasowe ćwiczenie uważnościowe 640
(Wymagane) Temat do nauki . 641
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 649
(Wymagane) Tematy do nauki . 650
Lekcja 29. Praca domowa 653

Lekcja 30 Tydzień Integracji . 667
Główne punkty lekcji 30 667
Niezbędne materiały . 667
Przykłady praktyki mającej na celu rozluźnienie kontroli inhibicyjnej . 671
Ćwiczenia i nauczanie mające na celu poprawę inteligencji relacyjnej . 674
Lekcja 30. Praca domowa 679
Bibliografia 681

Indeks . 689

704 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024