|
RADYKALNIE OTWARTA TERAPIA DIALEKTYCZNO-BEHAWIORALNA TERAPIA ZABURZEŃ ZWIĄZANYCH Z NADMIERNĄ KONTROLĄ - TRENING UMIEJĘTNOŚCI
LYNCH T.R. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2024, wydanie Icena netto: 119.99 Twoja cena 113,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Radykalnie otwarta terapia dialektyczno-behawioralna
Terapia zaburzeń związanych z nadmierną kontrolą
- trening umiejętności
Trening umiejętności RO DBT
Samokontrola to społecznie ceniona umiejętność kontrolowania emocji,
impulsów i zachowań służąca osiągnięciu określonych
celów lub wartości, jednak jej zbyt wysoki poziom powoduje
cierpienie. Zaburzenia związane z nadmierną kontrolą, takie jak
przewlekła depresja, anoreksja czy obsesyjno-kompulsywne zaburzenia
osobowości, wymagają odpowiednich narzędzi. Radykalnie otwarta terapia
dialektyczno-behawioralna (RO DBT) została opracowana z myślą o osobach
zmagających się z takimi problemami.
Thomas R. Lynch w swojej
przełomowej, transdiagnostycznej teorii łączy różne
podejścia, by przełamać sztywność poznawczą, niechęć do podejmowania
ryzyka, kompulsywną potrzebę planowania czy hiperperfekcjonizm,
charakterystyczne dla osób z nadmierną kontrolą. Kładąc
nacisk na elastyczność, radykalną otwartość oraz więzi społeczne, RO
DBT uczy, jak odpuścić kontrolę, przezwyciężać trudności w kontaktach
społecznych i prawidłowo odczytywać sygnalizację społeczną. Zawarty w
niniejszym tomie przegląd teorii i opis konkretnych interwencji
pozwalają zrozumieć główne założenia tego narzędzia, a
praktyczne informacje dotyczące nauczania, arkusze ćwiczeń i
szczegółowe konspekty pomogą wdrożyć konkretne rozwiązania w
terapii. Zaprezentowane wskazówki kliniczne pokażą, jak
sobie radzić z zachowaniami nieprzystosowawczymi i usprawnić terapię.
Autor
wyjaśnia, w jaki sposób założenia RO DBT przełożyć na
praktykę terapeutyczną. To nieoceniona pomoc dla psychologów
i psychiatrów pracujących z osobami z zaburzeniami
nadmiernej kontroli.
Ważnym elementem RO DBT stworzonej przez Thomasa R. Lyncha jest zestaw
umiejętności, które powinny opanować osoby z nadmierną
kontrolą. Niniejszy podręcznik krok po kroku opisuje istotność danej
umiejętności RO DBT i jej przydatność w życiu oraz daje
szczegółowe wskazówki dla prowadzących. Stanowi
zbiór konkretnych scenariuszy zajęć z możliwością
modyfikacji dla potrzeb poszczególnych grup. Sam w sobie
sanowi przykład otwartego i dialektycznego podejścia do realizacji
zadań treningowych. Z jednej strony jest bardzo konkretnym narzędziem
pozwalającym osiągać założone cele, z drugiej – swobodną
instrukcją służącą do nauki nowych umiejętności.
Zespół RO DBT Polska
Thomas R. Lynch,
PhD, profesor emeritus w szkole psychologii na Uniwersytecie w
Southampton. Pełnił funkcję dyrektora Programu Badań i Leczenia
Poznawczo-Behawioralnego na Uniwersytecie Duke’a. Od 2007
roku związany z Exeter University. Główne zainteresowania
badawcze Lyncha obejmują nowe metody leczenia zaburzeń nastroju i
osobowości przy zastosowaniu translacyjnej linii badawczej, łączącej
nauki neurobiologiczne z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi w
zakresie badań nad terapiami. Jest twórcą radykalnie
otwartej terapii dialektyczno-behawioralnej (RO DBT) i laureatem
licznych nagród oraz wyróżnień w dziedzinie
psychologii klinicznej.
Definicja RO DBT
Radykalnie otwarta terapia dialektyczno-behawioralna (Radically Open
Dialectical Behavior Therapy, RO DBT) to nowe podejście
transdiagnostyczne skoncentrowane na zaburzeniach związanych z
nadmierną kontrolą, takich jak oporna depresja, anoreksja i OCD.
Integruje elementy terapii behawioralnych, dialogu motywującego, teorii
emocji, neuronauki afektywnej, teorii ewolucji oraz podejścia opartego
na uważności.
Thomas R. Lynch zakłada, że jako istoty społeczne, aby przetrwać,
potrzebujemy trwałych relacji. Nasz dobrostan psychiczny zależy od
połączenia trzech cech – otwartości (receptywności),
elastyczności i więzi społecznych – określanych jako
radykalna otwartość. RO DBT jest pierwszym podejściem, które
skupia się na znaczeniu sygnalizacji społecznej i komunikacji
niewerbalnej u terapeutów i ich pacjentów.
Rozdział 1 Podstawowe założenia,
omówienie terapii i ogólna konstrukcja zajęć
poświęconych treningowi umiejętności 25
Czym jest nadmierna kontrola? 26
Cztery podstawowe deficyty . 28
Stanowisko terapeutyczne w RO DBT 28
Podstawowe założenia 30
Główny mechanizm zmiany. Sygnalizacja społeczna 31
Struktura i cele terapii 32
Hierarchia celów terapii indywidualnej . 34
Trening umiejętności RO. Ogólne cele i tematy . 35
Orientacja klientów z OC na trening umiejętności RO . 37
Organizacja zajęć z zakresu treningu umiejętności RO . 39
Układ zajęć z zakresu treningu umiejętności RO 42
Rezygnacja z postawy skupionej na rozpoznaniu pozwala powiększyć grupę
. 43
Więcej miejsca to więcej nauki 44
Przekazuj wiedzę bezpośrednio z książki 46
Podsumowanie . 48
Rozdział 2
Dialektyka, radykalna otwartość i samopoznanie 49
Dlaczego dialektyka? . 49
Dlaczego radykalna otwartość? 55
Dlaczego samopoznanie? 59
Podsumowanie 63
Rozdział 3 Radzenie
sobie z problematycznymi zachowaniami w trakcie treningu umiejętności RO
. 64
Kiedy zapada cisza . 65
Wykorzystanie metafory do rozluźniania napięcia:
„Pół minuty i wszystko jasne” 70
Kształtowanie pożądanych zachowań za pomocą strategii generowania i
rozluźniania napięcia 71
Nieprzystosowawcze sygnały społeczne w klasie, których nie
można ignorować . 73
Protokół terapeutycznej indukcji odpowiedzialności
społecznej . 84
Radzenie sobie z brakiem pracy domowej 85
Radzenie sobie z zerwaniami przymierza i ich naprawa 87
Radzenie sobie z zachowaniami samobójczymi . 87
Podsumowanie 90
Rozdział 4 Korzystanie
z przewodnika szkoleniowego po umiejętnościach RO
91
Rozszyfrowanie planu lekcji RO . 91
Dodatkowe instrukcje dotyczące korzystania z przewodnika po
umiejętnościach . 93
Rozdział 5 Plany
zajęć 95
Lekcja 1
Główne punkty dotyczące radykalnej otwartości w lekcji
pierwszej . 96
Główne punkty lekcji 1 . 96
Niezbędne materiały . 96
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 97
(Wymagane) Ćwiczenie w grupie 98
(Wymagane) Tematy nauczania 99
(Wymagane) Tematy nauczania 100
(Wymagane) Tematy nauczania 101
(Zalecane) Ćwiczenie w grupie 102
(Wymagane) Temat nauczania . 103
(Wymagane) Temat do nauki 104
Lekcja 1. Praca domowa . 107
Lekcja 2 Rozumienie emocji
121
Główne punkty lekcji 2 . 121
Niezbędne materiały . 121
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 122
(Wymagane) Temat nauczania . 122
(Wymagane) Temat nauczania . 129
(Wymagane) Opowieść i dyskusja . 129
Lekcja 2. Praca domowa . 133
Lekcja 3 Aktywacja
bezpieczeństwa społecznego . 140
Główne punkty lekcji 3 . 140
Niezbędne materiały . 140
(Wymagane) Temat do dyskusji 141
(Wymagane) Temat nauczania . 142
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 143
(Wymagane) Tematy nauczania . 144
(Wymagane) Temat nauczania . 144
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 147
(Wymagane) Temat nauczania . 148
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 148
(Wymagane) Temat nauczania . 149
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 149
(Wymagane) Temat nauczania . 149
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 150
(Wymagane) Temat nauczania . 150
(Opcjonalnie) Tematy nauczania 151
Lekcja 3. Praca domowa . 152
Lekcja 4 Zwiększanie
otwartości i wzmacnianie więzi społecznych dzięki praktyce miłującej
dobroci 160
Główne punkty lekcji 4 . 160
Niezbędne materiały . 161
(Wymagane) Tematy nauczania . 161
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 163
(Wymagane) Tematy do dyskusji 163
Lekcja 4. Praca domowa . 164
Lekcja 5 Angażowanie się
w nowe zachowanie 171
Główne punkty lekcji 5 . 171
Niezbędne materiały . 171
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 172
(Wymagane) Temat nauczania 173
(Wymagane) Temat nauczania 174
(Wymagane) Temat nauczania 175
(Wymagane) Temat nauczania 180
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 182
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 185
Lekcja 5. Praca domowa . 185
Lekcja 6 Jak pomagają nam
emocje? 204
Główne punkty lekcji 6 . 204
Niezbędne materiały . 204
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 205
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 205
(Wymagane) Nauczanie . 206
(Wymagane) Opowieść i rozmowa . 206
(Wymagane) Temat nauczania 208
(Wymagane) Temat nauczania 208
(Zalecane) Temat nauczania . 210
Lekcja 6. Praca domowa . 212
Lekcja 7 Zrozumienie
radzenia sobie za pomocą nadmiernej kontroli . 224
Główne punkty lekcji 7 . 224
Niezbędne materiały . 224
(Wymagane) Temat nauczania 224
(Wymagane) Temat nauczania 226
Lekcja 7. Praca domowa . 229
Lekcja 8 Plemię ma
znaczenie 234
Główne punkty lekcji 8 . 234
Niezbędne materiały . 234
(Opcjonalnie) Temat nauczania . 235
(Wymagane) Temat nauczania 236
(Wymagane) Temat nauczania 237
(Wymagane) Temat nauczania 238
(Wymagane) Temat nauczania 239
(Wymagane) Temat nauczania 240
(Wymagane) Temat nauczania . 242
(Wymagane) Minićwiczenie klasowe . 243
(Opcjonalnie) Temat nauczania 244
(Wymagane) Temat nauczania . 246
(Wymagane) Minićwiczenie klasowe . 247
Lekcja 8. Praca domowa . 252
Lekcja 9 Sygnalizacja
społeczna ma znaczenie! 270
Główne punkty lekcji 9 270
Niezbędne materiały . 270
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 270
(Wymagane) Tematy nauczania . 274
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 275
(Wymagane) Tematy nauczania . 278
Lekcja 9. Praca domowa . 282
Lekcja 10 Wykorzystywanie
sygnalizacji społecznej z myślą o życiu w zgodzie z własnymi wartościami
287
Główne punkty lekcji 10 287
Niezbędne materiały . 287
(Wymagane) Tematy nauczania . 288
(Wymagane) Tematy nauczania . 288
(Zalecane) Ćwiczenie w klasie 289
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 290
(Wymagane) Tematy nauczania . 291
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 293
Lekcja 10. Praca domowa 296
Lekcja 11 Trening
uważnościowy, część 1 . 312
Główne punkty lekcji 11 . 312
Niezbędne materiały . 313
(Wymagane) Temat nauczania 313
(Wymagane) Temat nauczania 314
(Opcjonalnie) Temat do dyskusji 315
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 316
(Wymagane) Temat nauczania 319
(Wymagane) Temat nauczania 320
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 321
(Opcjonalnie) Temat do dyskusji 323
(Wymagane) Temat nauczania 323
(Wymagane) Tematy nauczania 325
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 326
Lekcja 11. Praca domowa 327
Lekcja 12 Trening
uważnościowy, część 2 . 339
Główne punkty lekcji 12 339
Niezbędne materiały . 340
(Zalecane) Praktyka uważnościowa 340
(Wymagane) Temat nauczania 343
(Wymagane) Temat nauczania 346
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 347
(Zalecane) Temat nauczania 351
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 352
(Wymagane) Tematy nauczania 353
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 362
Lekcja 12. Praca domowa 362
Lekcja 13 Trening
uważnościowy, część 3 . 371
Główne punkty lekcji 13 371
Niezbędne materiały . 371
(Wymagane) Punkt nauczania 372
(Wymagane) Punkt nauczania 372
(Wymagane) Punkt nauczania 374
(Wymagane) Punkt nauczania 375
(Opcjonalnie) Temat nauczania 377
(Opcjonalnie) Minićwiczenie klasowe 378
(Opcjonalnie) Ćwiczenie samopoznania 379
(Wymagane) Praktyka 381
(Wymagane) Praktyka 383
(Opcjonalnie) Ćwiczenia klasowe . 386
Lekcja 13. Praca domowa 387
Lekcja 14 Trening
uważnościowy, część 4 . 395
Główne punkty lekcji 14 395
Niezbędne materiały . 396
(Wymagane) Temat nauczania . 396
(Opcjonalnie) Temat do dyskusji 397
(Wymagane) Temat nauczania . 398
(Wymagane) Temat nauczania . 404
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 406
(Wymagane) Temat nauczania . 407
Lekcja 14. Praca domowa 409
Lekcja 15 Uczciwość
interpersonalna, część 1 . 420
Główne punkty lekcji 15 420
Niezbędne materiały . 420
(Wymagane) Temat nauczania . 420
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 421
(Wymagane) Temat nauczania . 423
(Wymagane) Temat nauczania . 424
(Wymagane) Minićwiczenie w klasie . 425
(Wymagane) Temat nauczania 426
(Zalecane) Minićwiczenie w klasie . 427
(Wymagane) Minićwiczenie w klasie . 427
Lekcja 15. Praca domowa 429
Lekcja 16 Uczciwość
interpersonalna, część 2 . 432
Główne punkty lekcji 16 432
Niezbędne materiały . 432
(Wymagane) Scenka . 433
(Wymagane) Temat nauczania 435
(Wymagane) Temat nauczania 436
(Wymagane) Temat nauczania 439
Lekcja 16. Praca domowa 446
Lekcja 17 Skuteczność
interpersonalna 459
Główne punkty lekcji 17 459
Niezbędne materiały . 459
(Zalecane) Ćwiczenie w klasie 460
(Wymagane) Temat nauczania 461
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 461
(Wymagane) Temat nauczania 463
(Wymagane) Punkty do dyskusji . 468
(Wymagane) Temat nauczania 469
Lekcja 17. Praca domowa 472
Lekcja 18 Asertywność z
otwartym umysłem 489
Główne punkty lekcji 18 489
Niezbędne materiały . 490
(Wymagane) Tematy nauczania 490
(Opcjonalnie) Temat dyskusji . 493
(Zalecane) Ćwiczenie w klasie 496
(Wymagane) Temat nauczania 497
Lekcja 18. Praca domowa 497
Lekcja 19 Wykorzystanie
walidacji do sygnalizowania włączenia w życie społeczne .
505
Główne punkty lekcji 19 505
Niezbędne materiały . 505
(Wymagane) Punkt nauczania . 508
(Opcjonalnie) Punkty do dyskusji . 509
(Wymagane) Punkt nauczania 510
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 510
(Wymagane) Punkt nauczania 512
(Wymagane) Miniscenka odgrywana przez trenerów 513
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 514
(Wymagane) Punkt nauczania 515
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 517
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 518
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 520
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 522
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 523
(Wymagane) Temat do nauki 524
(Zalecane) Minićwiczenie 527
Lekcja 19. Praca domowa 529
Lekcja 20 Wzmacnianie
więzi społecznych, część 1 . 536
Główne punkty lekcji 20 536
Niezbędne materiały . 536
(Opcjonalnie) Temat do nauki . 536
(Wymagane) Temat do nauki 537
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 537
(Wymagane) Temat do nauki 538
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 538
(Wymagane) Punkt do dyskusji . 540
(Wymagane) Tematy nauczania . 540
Lekcja 20. Praca domowa 541
Lekcja 21 Wzmacnianie
więzi społecznych, część 2 . 548
Główne punkty lekcji 21 548
Niezbędne materiały . 548
(Wymagane) Temat do nauki . 549
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 551
(Opcjonalnie) Tematy do dyskusji . 553
(Wymagane) Dopasuj + 1 – demonstracja w klasie . 555
(Wymagane) Temat do nauki . 557
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 558
Lekcja 21. Praca domowa 561
Lekcja 22 Uczenie się z
korygujących informacji zwrotnych 573
Główne punkty lekcji 22 573
Niezbędne materiały . 573
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 574
(Wymagane) Temat do nauki . 574
(Opcjonalnie) Temat do dyskusji 575
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 577
(Zalecane) Ćwiczenie w klasie 580
(Opcjonalnie) Ćwiczenie w klasie . 582
(Wymagane) Temat do nauki . 583
(Wymagane) Temat do nauki . 589
Lekcja 22. Praca domowa 590
Lekcja 23 Trening
uważnościowy, część 1 . 599
Główne punkty lekcji 23 599
Niezbędne materiały . 600
Lekcja 24 Trening
uważnościowy, część 2 . 601
Główne punkty lekcji 24 601
Niezbędne materiały . 601
Lekcja 25 Trening
uważnościowy, część 3 . 602
Główne punkty lekcji 25 602
Niezbędne materiały . 602
Lekcja 26 Trening
uważnościowy, część 4 . 603
Główne punkty lekcji 26 603
Niezbędne materiały . 604
Lekcja 27 Zazdrość i
resentyment 605
Główne punkty lekcji 27 605
Niezbędne materiały . 605
(Wymagane) Temat do nauki . 605
(Wymagane) Temat do dyskusji . 607
(Wymagane) Temat do nauki . 608
(Wymagane) Temat do nauki . 609
Lekcja 27. Praca domowa 614
Lekcja 28 Cynizm, gorycz
i rezygnacja 620
Główne punkty lekcji 28 620
Niezbędne materiały . 620
(Zalecane) Ćwiczenie uważnościowe . 620
(Zalecane) Minićwiczenie 622
(Wymagane) Temat do nauki . 623
(Wymagane) Temat do nauki . 624
(Wymagane) Temat do nauki . 624
Lekcja 28. Praca domowa 630
Lekcja 29 Nauka
wybaczania 636
Główne punkty lekcji 29 636
Niezbędne materiały . 636
(Wymagane) Temat do dyskusji . 637
(Zalecane) Ćwiczenie uważnościowe . 637
(Wymagane) Temat do nauki . 638
(Wymagane) Klasowe ćwiczenie uważnościowe 640
(Wymagane) Temat do nauki . 641
(Wymagane) Ćwiczenie w klasie 649
(Wymagane) Tematy do nauki . 650
Lekcja 29. Praca domowa 653
Lekcja 30 Tydzień
Integracji . 667
Główne punkty lekcji 30 667
Niezbędne materiały . 667
Przykłady praktyki mającej na celu rozluźnienie kontroli inhibicyjnej .
671
Ćwiczenia i nauczanie mające na celu poprawę inteligencji relacyjnej .
674
Lekcja 30. Praca domowa 679
Bibliografia 681
Indeks . 689
704 strony, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|