|
PREZYDENCJALIZM SKANDYNAWSKI FINLANDIA I ISLANDIA STUDIUM USTROJOWE
OSIŃSKI J. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 56.70 Twoja cena 53,87 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Prezydencjalizm skandynawski
Finlandia
i Islandia
Studium
ustrojowe
Autor podejmuje się
prezentacji instytucji prezydenta w dwóch państwach
skandynawskich. Formułuje pytanie o ewentualny model instytucji
prezydenta, charakterystyczny dla dwóch republikańskich
państw omawianego regionu. Czy również mamy do czynienia z
podobieństwami w odniesieniu do pozycji ustrojowej, sposobu wyboru,
zakresu kompetencji, które wykorzystują
poszczególni prezydenci w relacjach z innymi podmiotami
systemu ustrojowego – parlamentem, premierem i rządem,
partiami politycznymi, a szczególnie ich liderami i w
relacjach z obywatelami. Czy można zasadnie mówić o
prezydencjalizmie skandynawskim, a jeśli tak, jakie są jego
konstytutywne cechy.
Aby odpowiedzieć choćby na tak wstępnie sformułowane pytania, nie można
ograniczyć analizy do wątków konstytucyjno-prawnych. Systemy
konstytucyjne państw skandynawskich zawierają i odwołują się często do
tradycyjnych i historycznych niekiedy procedur i mechanizmów
sprawowania władzy w państwie. Mimo przeprowadzanych licznych zmian i
modernizacji przepisów konstytucyjnych, należy mieć na
uwadze, że są to akty „stare” wśród
występujących w państwach europejskich i m.in., w tym występuje
zasadnicza różnica między Finlandią, która ma
Konstytucję Republiki uchwaloną 11 czerwca 1999 r. i Islandią,
której konstytucja republikańska została uchwalona 17
czerwca 1944 r., jednak w dużej mierze w oparciu o tekst Konstytucji
Królestwa Islandii z 18 maja 1920 r.
Dlatego też w opracowaniu, które w całości mieści
się w ramach politologii, obok wątków konstytucyjno-prawnych
analizowana jest również praktyka ustrojowa, określony styl
sprawowania urzędu mający również związek z cechami
osobowości, doświadczeniem i umiejętnościami, np. negocjacyjnymi oraz
kontekst sytuacyjny, na który składają się wątki
gospodarcze, społeczne, kulturowe w ujęciu historycznym i
współczesnym.
Autor uznaje, podobnie jak wielu innych badaczy, iż rodowodu,
uwarunkowań i istoty poszczególnych instytucji ustrojowych
we współczesnych państwach nie uda się wyjaśnić na gruncie
jednej dyscypliny naukowej, nawet tych, które zaliczane są
do kategorii politics. Stąd odwołuje się poza pracami stricte
politologicznymi, do opracowań z zakresu historii, prawa
konstytucyjnego i administracyjnego, ekonomii, socjologii i prac
filologicznych. Jest to zgodne z aktualnymi trendami i oczekiwaniami
formułowanymi w stosunku do studiów politologicznych.
WSTĘP
INTRODUCTION
Rozdział pierwszy PARLAMENTARYZM I
PREZYDENCJALIZM. DOKTRYNA I PRAKTYKA
1. Państwo nowożytne i jego formy
2. Istota i cechy ustroju (systemu) parlamentarnego
3. Istota i wyznaczniki ustroju (systemu) prezydenckiego
4. Ustrój (system) semiprezydencki, istota i rodzaje
Rozdział drugi PREZYDENT REPUBLIKI
FINLANDII
I. GENEZA
I HISTORIA INSTYTUCJI PREZYDENTA
1. Z historii politycznej. Ziemie fińskie w Królestwie
Szwecji
2. Zgromadzenie Stanowe 1809 r. Początki autonomii i związku z Rosją
3. Zgromadzenie Stanowe 1863 roku
4. Przesilenie polityczne i reformy ustrojowe w Finlandii 1905-1907
5. Przemiany polityczne w kierunku niepodległości państwa
II. TWORZENIE
USTROJU POLITYCZNEGO NIEPODLEGŁEGO PAŃSTWA
1. Zasadnicze dylematy ustrojowe
2. Debaty o formie państwa i konstytucji
3. Pozycja ustrojowa i wybory pierwszego prezydenta Finlandii
III. PRAKTYKA
USTROJOWA I ROZWIĄZANIA KONSTYTUCYJNE PREZYDENCJALIZMU FINLANDZKIEGO
1. Praktyka ustrojowa i rozwiązania konstytucyjne w okresie
międzywojennym
2. Instytucja prezydenta w okresie wojennym
3. Trudne lata powojnia. Nowe wyzwania międzynarodowe
IV.
USTROJOWA ROLA PREZYDENTA I TRYB JEGO WYBORU
1. Pozycja konstytucyjno-prawna i rzeczywista prezydenta
a ewolucja praktyki ustrojowej
2. System wyborów Prezydenta Republiki Finlandii
3. Kompetencje i odpowiedzialność prawna prezydenta
3.1. Prezydent w relacjach z Radą Państwa
3.2. Prezydent w relacjach w parlamentem
3.3. Prezydent w relacjach z organami wymiaru sprawiedliwości
4. Perspektywy ustrojowe. Stabilność czy zmiana?
Rozdział trzeci PREZYDENT REPUBLIKI
ISLANDII
I. GENEZA
I UWARUNKOWANIA INSTYTUCJI PREZYDENTA
1. Z historii politycznej Islandii. Okres związku z Danią w XIX i XX
wieku
2. W kierunku autonomii i unii personalnej z Danią.
Królestwo Islandii
3. Niepodległa republika. Trudne początki
II.
REGULACJE KONSTYTUCYJNE I PRAKTYKA USTROJOWA PREZYDENCJALIZMU
ISLANDZKIEGO
1. Przepisy konstytucji a pozycja prezydenta republiki
2. System wyborów prezydenta
3. Uprawnienia i odpowiedzialność prezydenta
III. KRYZYS
FINANSOWY A PRÓBA REFORMY KONSTYTUCYJNEJ
1. Nadchodzący kryzys finansowy i jego ukryte symptomy
2. Kryzys bankowy, jego uwarunkowania i następstwa
3. Konsekwencje i zmiany polityczne
4. Próba uchwalenia nowej konstytucji Islandii
4.1. Powołanie Rady Konstytucyjnej i jej prace
4.2. Efekty prac Rady Konstytucyjnej
5. Zmiany ustrojowe i modernizacja urzędu prezydenta?
ZAKOŃCZENIE
Bibliografia
Materiały źródłowe i dokumenty
Monografie i opracowania zbiorowe
Artykuły i studia
Netografia
426
stron, B5, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|