|
DIALOG MOTYWUJĄCY I TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA
NAAR S. SAFREN S.A. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 57.70 Twoja cena 54,82 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna
Jak włączyć dialog motywujący do
terapii poznawczo-behawioralnej
Na pierwszy rzut oka dialog motywujący (DM) i terapia
poznawczo-behawioralna (TPB) mogą się wydawać koncepcjami sprzecznymi.
Sylvie Naar i Steven A. Safren udowadniają jednak, że zintegrowana
terapia łącząca metody DM i TPB daje znacznie lepsze wyniki niż
stosowanie każdego z tych podejść osobno.
Autorzy, prowadząc
czytelnika przez najważniejsze etapy TPB, począwszy od rozpoczęcia i
ustalenia planu terapii, poprzez trening umiejętności poznawczych i
behawioralnych, po utrzymanie procesu zmiany, wyjaśniają, jak
skorzystać z czterech procesów DM (angażowania,
ukierunkowywania, wywoływania i planowania) w zakresie każdego z tych
etapów terapii. Pokazują również sytuacje, w
których DM i TPB mogą wejść w konflikt, i podpowiadają
terapeutom, w jaki sposób radzić sobie z takimi problemami.
Połączenie
elementów DM z TPB sprawdza się w terapii większości
zaburzeń psychicznych i pomaga wzmocnić zarówno motywację
pacjenta, jak i relację terapeutyczną. Zawarte w książce przykłady
rozmów wskazują na praktyczne zastosowanie integracji
podejść w leczeniu depresji, zaburzeń odżywiania, zaburzeń lękowych czy
w terapii uzależnień. Dołączone arkusze ćwiczeń uproszczą wdrożenie
tych metod w codziennej praktyce psychoterapeutom, psychiatrom i
wszystkim osobom, które stosują TPB lub DM.
"Metoda
dialogu motywującego od wielu lat cieszy się w Polsce rosnącym
zainteresowaniem, również w środowisku
psychoterapeutów poznawczo-behawioralnych. Niniejsza książka
jest niezwykle wartościowa i inspirująca, pokazuje (w bardzo
praktycznym ujęciu), w jaki sposób korzystać z najlepszych
elementów obu - opartych na dowodach naukowych - podejść,
łącząc je tak, aby zbudować jak najlepszą partnerską relację
terapeutyczną i skuteczniej pomagać ludziom w pracy nad ich własną
zmianą, motywacją i zaangażowaniem w terapię."
Małgorzata
Adamczyk-Zientara, przewodnicząca Sekcji Dialogu Motywującego PTTPB,
członek MINT
Jadwiga Maria
Jaraczewska, członek Rady Ekspertów Sekcji DM PTTPB, była
wieloletnia przewodnicząca PTTM, członek MINT
Sylvie Naar,
wykladowczyni i dyrektorka sekcji nauk o zachowaniu na wydziale
medycyny rodzinnej i zdrowia publicznego na Wayne State University.
Bada możliwości wykorzystania DM i DM-TPB w pracy nad kształtowaniem
postaw prozdrowotnych w zróżnicowanych grupach
pacjentów. Ma na swoim koncie ponad 100 publikacji i jest
współautorką książki Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi
dorosłymi (WUJ, Kraków 2012). Jest członkinią Motivational
Interviewing Network of Trainers (MINT) oraz prowadzi szkolenia na
poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym.
Steven A. Safren,
wykładowca psychologii na University of Miami, wcześniej związany z
Harvard Medical School, dyrektor do spraw medycyny behawioralnej w
Massachusetts General Hospital (MGH). Jest byłym redaktorem
„Cognitive and Behavioral Practice" oraz zastępcą redaktora
„Journal of Consulting and Clinical Psychology". Jego badania
i liczne publikacje skupiają się na interwencjach behawioralnych
nastawionych na kwestie zdrowotne i ADHD u dorosłych.
Rozdział 1 Integracja dialogu motywującego
i terapii poznawczo-behawioralnej. Uzasadnienie, strategia i badania
15
Rozdział 2 Budowanie
przymierza terapeutycznego i wzbudzanie motywacji na początku
terapii 27
Rozdział 3 Ocena
diagnostyczna i planowanie terapii 55
Rozdział 4 Samoobserwacja
97
Rozdział 5
Umiejętności poznawcze 133
Rozdział 6
Kompetencje behawioralne i regulacja emocji 165
Rozdział 7 Wspieranie
pracy między sesjami i obecności na sesjach 201
Rozdział 8
Utrzymanie 223
Rozdział 9 Korzystanie
z tej książki jako podręcznika do terapii integrującej
243
Bibliografia 265
Indeks 279
288 stron, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|