|
DZIEKANATY W PROCESIE ZMIAN NOWA RZECZYWISTOŚĆ PRAWNA I ORGANIZACYJNA
GÓRAK-SOSNOWSKA K. PAJEWSKA-KWAŚNY R. RED. wydawnictwo: SGH , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 52.65 Twoja cena 50,02 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dziekanaty w procesie zmian
Nowa
rzeczywistość prawna i organizacyjna
W
strukturze szkoły wyższej dziekanaty pełnią rolę szczególną
z trzech powodów. Po pierwsze, dziekanat jest centralną
jednostką na każdym wydziale czy uczelni. Współpracuje z
niemal wszystkimi jednostkami administracyjnymi od działu
informatycznego po kwesturę, a na uczelniach o strukturze wydziałowej -
dodatkowo z centralą. Po drugie, dla większości interesariuszy szkoły
wyższej dziekanat jest jednostką pierwszego kontaktu - trafiają tu nie
tylko wykładowcy i studenci, ale także interesanci zewnętrzni -
absolwenci, komisje akredytacyjne, a czasami zbłąkany rodzic. Wreszcie,
po trzecie, jest to chyba jedyna jednostka uczelni, w której
ściśle współpracują ze sobą wykładowcy i pracownicy
administracyjni. Ci pierwsi pełnią funkcję dziekanów, drudzy
zaś zajmują stanowiska administracyjne w dziekanacie. Razem dopełniają
się niczym jin i jang, zwłaszcza że ci pierwsi określani są jako
nauczyciele akademiccy, drudzy zaś na zasadzie dopełnienia (i poniekąd
negacji) jako pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi.
Wielość
funkcji pełnionych przez dziekanat uprawnia do spojrzenia na niego nie
tylko z różnych perspektyw badawczych, ale i przez pryzmat
różnych zadań i doświadczeń poszczególnych
przedstawicieli społeczności akademickiej. Autorami tekstów
w niniejszej publikacji są zatem specjaliści reprezentujący
różne dyscypliny nauki, jak również praktycy -
dziekani oraz pracownicy administracyjni zarówno
dziekanatów, jak i administracji centralnej . Jesteśmy z tej
różnorodności szczególnie rade, albowiem udało
się nam połączyć w jednej publikacji dwa pozornie bliskie, ale w
rzeczywistości odległe światy: nauczycieli akademickich oraz
pracowników administracji . Takie było zresztą założenie II
Ogólnopolskiego
Forum
Dziekanatów, które w grudniu 2018 r. ponownie
zorganizowaliśmy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie .
Niniejsza publikacja zawiera zarówno teksty opracowane przez
uczestników naszej konferencji, jak i kilka innych
artykułów przygotowanych przez osoby zajmujące się
problematyką administracji szkolnictwa wyższego, przygotowanych w
ramach siostrzanej inicjatywy lokalnej - Forum Dziekanatów
UAM .
Nasza
publikacja powstała w specyficznym czasie. Zmienia się porządek prawny
regulujący szkolnictwo wyższe - w październiku weszła w życie nowa
ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce , a wraz z nią nowe
rozporządzenia. Lada miesiąc uczelnie będą musiały uchwalić nowe
statuty, zmieniając swoją strukturę organizacyjną. Być może część
dziekanatów zniknie - wraz z wydziałami, inne zostaną
połączone w nowe jednostki. W tym sensie nasza książka odzwierciedla
rzeczywistość, której być może niedługo nie będzie, oraz
stan prawny, który w najlepszym wypadku można określić jako
przejściowy. Wydaje nam się jednak, że na tym właśnie polega jej urok.
Jest to bowiem najciekawszy moment umożliwiający uchwycenie zmian
pomiędzy tym, co było a tym, co będzie. Warto zarazem pamiętać, że
sporo elementów obsługi studenta (a wszak to jest
głównym zadaniem dziekanatów) pozostanie bez
zmian - nawet jeżeli będą za to odpowiedzialne inne jednostki; nie
zmienia się bowiem treść relacji (student studiuje, wykładowca wykłada,
naukowiec uprawia naukę), a jedynie jej otoczka, czyli obsługa tych
procesów ulega przeobrażeniom.
Być
może właśnie ta niepewność jutra - bo jednak nowe przepisy budzą na
razie sporo wątpliwości i nie wynika to wyłącznie ze specyfiki zmiany
jako takiej - a może to, że dziekanaty są jednostkami z jednej strony
często niedocenianymi przepracowanymi, z drugiej zaś funkcjonującymi
niezależnie od siebie sprawiło, że nasza książka ma jeszcze jedną ważną
cechę. Choć skupia autorów z różnych stron
uczelnianego świata, znaleźli oni wspólny cel, język oraz
platformę do wyrażenia swoich poglądów w ramach inicjatywy
Forum Dziekanatów. Wielu autorów
artykułów i wpisów do bazy dobrych praktyk zna
się bezpośrednio, wymienia opiniami i spotyka na warsztatach czy
seminariach branżowych, a niektórzy się przyjaźnią. O ile
jest to naturalne w przypadku osób ze świata nauki, że
współpracują ze sobą, choć są zatrudnieni w
różnych jednostkach, dziekanaty funkcjonowały dotychczas
jako swoiste autarkie, a na dużych uczelniach często nie było między
nimi w ogóle żadnego kontaktu.
Inicjatywa
Forum Dziekanatów zapoczątkowana w SGH w 2017 r. zmienia ten
stan. Rok później dzięki zaangażowaniu 14
pracowników dziekanatów pięciu polskich uczelni
zostało założone Stowarzyszenie Forum Dziekanatów ,
które obecnie liczy ponad 110 członków z ponad 30
uczelni publicznych i niepublicznych z całej Polski. Było ono - wraz z
SGH - współorganizatorem wspomnianego II Forum,
którego pokłosiem jest niniejsza książka. I choć obecna
rzeczywistość prawna i administracyjna jest trudna i wywołuje sporo
niepewności, mamy nadzieję, że nasza publikacja nie tylko przyczyni się
do lepszego poznania dziekanatów i funkcjonowania uczelni,
ale także jeszcze bardziej scali i upodmiotowi nasze środowisko. Bo
choć w naszym dziekanacie pełnimy funkcje prodziekanów,
traktujemy go jako nasze miejsce pracy; my również jesteśmy
paniami z dziekanatu :)
Katarzyna
Górak-Sosnowska i Renata Pajewska-Kwaśny
Jerzy
Bralczyk
Dziekanat
Katarzyna Górak-Sosnowska, Renata Pajewska-Kwaśny
Wstęp
CZĘŚĆ 1 DZIEKANAT
W STRUKTURZE UCZELNI
Radosław Sojak
Dziekanat w przestrzeni instytucjonalnej uniwersytetu - w stronę
komunikacji symetrycznej
Jakub Brdulak
Jakość w sektorze nauki i szkolnictwa wyższego
Henryk Mruk
Sposoby skutecznej komunikacji ze studentami
Anna Stoczkiewicz, Lucyna Szypulska-Czkwianianc
Zasady współpracy administracji centralnej z dziekanatami na
przykładzie Politechniki Warszawskiej
Anna Decewicz, Katarzyna Górak-Sosnowska
Pracownicy dziekanatów o swojej pracy. (Bardzo) wstępne
wyniki ogólnopolskiego badania ankietowego
CZĘŚĆ 2 ZARZĄDZANIE
PRACĄ W DZIEKANACIE
Renata Pajewska-Kwaśny
Zarządzanie ryzykiem w dziekanacie
Katarzyna Górak-Sosnowska, Ewa Wiśniewska
W poszukiwaniu szczęśliwego dziekanatu
Joanna Grądziel-Wójcik
Dziekanat a jakość kształcenia. Dobre praktyki Wydziału Filologii
Polskiej i Klasycznej UAM
Anna Mielczarek-Taica
Czy w dziekanacie wszyscy pracują tak samo? Zarządzanie
różnokolorowym zespołem na przykładzie analizy
stylów poznawczych pracowników administracji
Wydziału Humanistycznego UMK w Toruniu
Maria Cywińska
System Oceny Pracowników Administracyjnych SOPA jako
narzędzie zarządzania pracownikami w szkole wyższej
CZĘŚĆ 3 UWARUNKOWANIA
PRAWNE PRACY DZIEKANATU
Anna Pietrzyk, Renata Mazur-Rombel
Katalog wydruków niezbędnych w procesie dydaktycznym -
próba stworzenia jednolitego wykazu
Aleksandra Matukin-Szumlińska
Prowadzenie teczek akt osobowych studentów w świetle nowej
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz rozporządzeń
wykonawczych
Ewa Wiśniewska, Katarzyna Górak-Sosnowska
Dylematy postępowania administracyjnego w szkołach wyższych na gruncie
obowiązujących przepisów prawnych
Aleksandra Matukin-Szumlińska
Obsługa studenta zagranicznego w uczelni wyższej w okresie przejściowym
- kilka uwag na tle art. 222 przepisów wprowadzających nową
ustawę
Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
Baza dobrych praktyk
Nota o autorach
Ogólnopolskie Forum Dziekanatów
Stowarzyszenie Forum Dziekanatów
Spis rysunków
Spis tabel
287
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|