Dobra strategia zła strategia
Czym się różnią i jakie to ma znaczenie
Autor rozprawia się ze wszystkimi niejasnymi opisami i
pogmatwanymi sposobami myślenia leżącymi u podstaw zbyt wielu strategii, proponując w
zamian prostą metodę opracowania i wdrożenia skutecznej i nastawionej na działanie
strategii, która sprawdzi się w dzisiejszym świecie.
Dobra strategia – zła strategia to konkretna i spójna
reakcja na przeszkody, które stoją na drodze postępu – a także sposób ich
pokonania. Polega ona na wykorzystywaniu i zastosowaniu władzy tam, gdzie może ona
przynieść największy skutek.
Dotyczy to tak różnych wyzwań, jak:
- wysłanie człowieka na Księżyc,
- prowadzenie wojny,
- wypuszczenie na rynek nowego produktu,
- reagowanie na zmieniającą się sytuację rynkową,
- otwarcie szkoły społecznej,
- zainicjowanie programu rządowego.
Bez względu na skalę przedsięwzięcia, dobrze
opracowana strategia jest podstawą sukcesu.
Dziewięć źródeł władzy według Rumelta – począwszy od wykorzystania wpływów w
celu skutecznej koncentracji na wzroście – to rewolucyjne, a jednocześnie niezwykle
pragmatyczne narzędzia, które można wykorzystać w pracy już od najbliższego
poniedziałkowego poranka.
Zaskakuje fakt, że dobra strategia jest często rzeczą absolutnie nieoczekiwaną, gdyż
większość organizacji po prostu jej nie ma. Utrzymując taki stan rzeczy, powodują
one, że co roku omija je wiele szans na rozwój i zwiększenie zysków.
Rumelt uważa, iż centralnym punktem dobrej strategii
jest wgląd – w prawdziwą naturę sytuacji, w ukrytą w niej potęgę i w odpowiednią
reakcję. Pokazuje też, w jaki sposób tę sztukę przenikliwego wglądu można
doskonalić i kształtować.
Dobra strategia – zła strategia wykorzystuje
fascynujące przykłady z pola biznesu, organizacji non-profit i wojskowości, ożywiając
w ten sposób oryginalne i pragmatyczne idee.
Autor przedstawia dobre i złe elementy strategii, począwszy od lokalnego targu, okręgu
szkół publicznych LAUSD (Los Angeles Unified School District), filantropijnej
organizacji Getty Trust, poprzez takie wielkie firmy jak Apple, General Motors, Wal-Mart,
Nvidia, Silicon Graphics, Cisco Systems, PACCAR, Global, na wojnach w Iraku i w
Afganistanie oraz kryzysie finansowym z lat 2007–2008 skończywszy.
RICHARD P. RUMELT to jedna z najbardziej
wpływowych postaci zajmujących się strategią i zarządzaniem. „The Economist”
przedstawił go jako jedną z dwudziestu pięciu żyjących osób o największym wkładzie
w myśl zarządzania i praktykę korporacji. „McKinsey Quarterly” opisał go jako
„stratega strategii” i „wielki umysł na polu strategii”. Całą swoją karierę
poświęcił rozwijaniu wiedzy na temat strategii, inicjując systematyczne badania tego
obszaru i dowodząc, iż najlepiej radzą sobie firmy koncentrujące się na swoich
zasadniczych umiejętnościach, a ponadprzeciętna wydajność nie jest kwestią
znalezienia się w odpowiedniej branży, ale wynika z indywidualnej perfekcji
przedsiębiorstwa. Richarda Rumelta uważa się za jednego z prekursorów spojrzenia na
strategię opartego na zasobach – perspektywy, która zrywa z liberalną tradycją
„siły rynku” i tłumaczy wydajność przez pryzmat unikalnych i wyspecjalizowanych
zasobów.
Richard Rumelt uzyskał tytuł doktora w Harvard Business School, jest związany z UCLA
Anderson School of Management i pracuje w roli konsultanta dla licznych organizacji o
charakterze edukacyjnym i non-profit, niewielkich firm, np. Samuel Goldwyn Company, czy
też takich gigantów jak Shell International.
Wprowadzenie. Przytłaczające problemy
Część I. Dobra i zła strategia
1. Dobrej strategii nikt się nie spodziewa
2. Odkrywanie potęgi
3. Zła strategia
4. Dlaczego złe strategie są tak powszechne
5. Jądro dobrej strategii
Część II. Źródła siły
6. Zastosowanie dźwigni
7. Najbliższe cele
8. Systemy połączeń łańcuchowych
9. Zamysł
10. Koncentracja
11. Wzrost
12. Wykorzystywanie przewagi
13. Wykorzystywanie zmian
14. Inercja i entropia
15. Podsumowanie
Część III. Sposób myślenia stratega
16. Sztuka tworzenia strategii
17. Siła umysłu
18. Trzeźwość umysłu
Podziękowania
352 strony, Format: 15.8x23.3cm, oprawa twarda z obwolutą