ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 52.70 50,07   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

LEGISLATYWA EGZEKUTYWA JUDYKATYWA KONSTYTUCYJNE MECHNAIZMY SŁUŻĄCE


KUCIŃSKI J./ RÓWNOWADZE WŁADZ W POLSKIM SYSTEMIE TRÓJPODZIAŁU

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 52.70 Twoja cena  50,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Legislatywa, egzekutywa, judykatywa: konstytucyjne instytucje i mechanizmy służące równowadze władz w polskim systemie trójpodziału


Problemy będące przedmiotem zainteresowania w pracy mogą być - z założenia - analizowane na trzech płaszczyznach:

1) doktrynalnej (ustrojowej),
2) normatywnej (dogmatycznej),
3) politycznej (praktyki ustrojowej).

W pracy koncentrowano się głównie na rozważaniach dotyczących płaszczyzny ustrojowej i na analizie praktyki politycznej, jaka miała miejsce w okresie obowiązywania Konstytucji RP, tj. od 17 października 1997 r. Egzegezy tekstów konstytucyjno-prawnych dokonywano w pracy jedynie w zupełnie niezbędnym zakresie, mając świadomość,że rozważane przez autora instytucje i mechanizmy służące równowadze władz zostały już poddane wnikliwej analizie dogmatycznoprawnej przez polskich znawców prawa konstytucyjnego.

Autor starał się w pracy odpowiedzieć szczególnie na następujące pytania:

- jakie jest ustrojowe uzasadnienie oraz znaczenie istnienia instytucji i mechanizmów służących równowadze władz?;

- jaką rangę mają konstytucyjne instytucje i mechanizmy służące równowadze władz w polskim systemie trójpodziału?;

- na ile rozwiązania normatywne dotyczące tych instytucji i mechanizmów są funkcjonalne wobec "stojących" przed nimi zadań równoważenia władz?;

- jak w praktyce ustrojowej funkcjonują konstytucyjne instytucje i mechanizmy służące równowadze władz?;

- w jakim stopniu dzięki funkcjonowaniu tych instytucji i mechanizmów zapewniona jest równowaga władz w polskim systemie trójpodziału?

Jedynie sami Szanowni Czytelnicy są w stanie rozstrzygnąć - w jakim stopniu w pracy zostały udzielone odpowiedzi na te pytania.


Spis treści:

 

Wstęp

Rozdział I. Zasada podziału władzy i równowagi władz w Konstytucji RP z 1997 r.
1.Normatywna regulacja zasady podziału władzy i równowagi władz oraz jej ustrojowe znaczenie
1.1. Konstytucyjne określenie zasady podziału władzy i równowagi władz
1.2. Znaczenie ustrojowe zasady podziału władzy i równowagi władz
2. Zasada podziału władzy
2.1. Cel i istota podziału władzy
2.2. Funkcjonalny podział władzy
2.3. Organizacyjny podział władzy
3. Zasada równowagi władz
3.1. Cel i istota równowagi władz
3.2. Współdziałanie władz i wzajemne powściąganie się władz jako konstytucyjne sposoby zapewniania ich równowagi
3.3. Konstytucyjne instytucje i mechanizmy służące równowadze władz
4. Konkluzje

Rozdział II. Instytucje i mechanizmy służące współdziałaniu władz przez wpływ legislatywy na "byt" lub kompetencje egzekutywy albo legislatywy
1.Uchwalanie ustaw regulujących zagadnienia ustrojowe organów władzy wykonawczej lub sądowniczej
1.1. Kompetencje parlamentu do uchwalania ustaw regulujących zagadnienia ustrojowe organów władzy wykonawczej lub sądowniczej
1.2. Ustawy regulujące zagadnienia ustrojowe organów władzy wykonawczej lub sądowniczej
2.Upoważnianie w ustawach organów władzy wykonawczej do wydawania aktów normatywnych
2.1. Wymogi konstytucyjne dotyczące udzielania ustawowych upoważnień organom władzy wykonawczej do wydawania aktów normatywnych
2.2. Praktyka wydawania przez organy władzy wykonawczej aktów normatywnych na podstawie upoważnień zawartych w ustawach
3.Udział Sejmu w procesie powoływania Rady Ministrów
3.1. Przesłanki ustrojowe i konstytucyjne podstawy udziału Sejmu w procesie powoływania Rady Ministrów
3.2.Udział Sejmu w procesie powoływania Rady Ministrów w podstawowym wariancie tworzenia rządu
3.3. Wybór przez Sejm Rady Ministrów w pierwszym "rezerwowym" wariancie powoływania rządu
3.4. Udział Sejmu w procesie powoływania Rady Ministrów w drugim "rezerwowym" wariancie tworzenia rządu
4. Wybór przez Sejm składów osobowych trybunałów
4.1. Prawnoustrojowe aspekty kreacji przez Sejm składów osobowych trybunałów
4.2. Wybór przez Sejm sędziów Trybunału Konstytucyjnego
4.3. Wybór przez Sejm zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu
5. Konkluzje

Rozdział III. Instytucje i mechanizmy służące współdziałaniu władz przez wpływ egzekutywy na realizację kompetencji legislatywy oraz na skład osobowy organów legislatywy
1.Inicjowanie parlamentarnego postępowania ustawodawczego przez organy władzy wykonawczej
1.1. Przesłanki ustrojowe i konstytucyjne podstawy prawa inicjatywy ustawodawczej organów władzy wykonawczej
1.2. Inicjowanie postępowań ustawodawczych przez Prezydenta
1.3. Inicjowanie postępowań ustawodawczych przez Radę Ministrów
2.Realizacja przez Prezydenta kompetencji kreacyjnych w stosunku do organów władzy sądowniczej
2.1. Znaczenie prawnoustrojowe wykonywania przez Prezydenta kompetencji kreacyjnych w stosunku do organów władzy sądowniczej
2.2. Powoływanie przez Prezydenta sędziów wszystkich sądów
2.3. Powoływanie przez Prezydenta na kierownicze stanowiska w naczelnych organach władzy sądowniczej
3. Konkluzje

Rozdział IV. Instytucje i mechanizmy służące współdziałaniu władz przez wpływ legislatywy na "byt" lub funkcjonowanie legislatywy albo egzekutywy
1.Weryfikacja przez Sąd Najwyższy ważności wyborów do Sejmu, do Senatu i na urząd Prezydenta
1.1. Prawnoustrojowe aspekty kompetencji Sądu Najwyższego do weryfikacji ważności wyborów
1.2. Praktyka weryfikacji przez Sąd Najwyższy ważności wyborów
2. Rozstrzyganie przez Trybunał Konstytucyjny sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa....
2.1. Prawnoustrojowe aspekty kompetencji Trybunału Konstytucyjnego do rozstrzygania sporów kompetencyjnych
2.2. Praktyka rozstrzygania sporów kompetencyjnych przez Trybunał Konstytucyjny
3. Konkluzje

Rozdział V. Instytucje i mechanizmy służące powściąganiu egzekutywy przez legislatywę
1.Sejmowa kontrola działalności Rady Ministrów
1.1.Znaczenie ustrojowe i konstytucyjne podstawy kompetencji Sejmu do kontroli działalności Rady Ministrów
1.2. Problemy terminologiczne związane z sejmową kontrolą działalności Rady Ministrów
1.3. Rozpatrywanie przez Sejm i komisje sejmowe sprawozdań Rady Ministrów z wykonania ustaw budżetowych
1.4. Rozpatrywanie przez Sejm i komisje sejmowe istotnych zagadnień polityki rządu w ramach tzw. kontroli problemowych
1.5. Procedury interpelacji, zapytań i pytań poselskich
1.6. Działalność kontrolna sejmowych komisji śledczych
2.Odpowiedzialność parlamentarna Rady Ministrów i jej członków przed Sejmem
2.1. Przesłanki ustrojowe i konstytucyjne podstawy odpowiedzialności parlamentarnej rządu przed Sejmem
2.2. Formy egzekwowania przez Sejm odpowiedzialności parlamentarnej rządu i ich prawne konsekwencje
3. Zgoda Senatu na zarządzenie przez Prezydenta referendum ogólnokrajowego
3.1. Polskie rozwiązania konstytucyjne i ich ustrojowe znaczenie
3.2. Prezydenckie próby zarządzenia referendum ogólnokrajowego
i stanowisko Senatu
4. Konkluzje

Rozdział VI. Instytucje i mechanizmy służące powściąganiu legislatywy przez egzekutywę
1. Odmowa Prezydenta podpisania ustawy uchwalonej przez parlament
1.1.Racje ustrojowe i konstytucyjne podstawy prawa Prezydenta do odmowy podpisania ustawy
1.2.Formy odmowy podpisania ustawy przez Prezydenta
2. Skracanie przez Prezydenta kadencji parlamentu
2.1. Rozwiązania konstytucyjne dotyczące skracania przez Prezydenta kadencji Sejmu i ich ustrojowe znaczenie
2.2. Rzeczywistość ustrojowa skracania przez Prezydenta kadencji Sejmu
3. Konkluzje

Rozdział VII. Instytucje i mechanizmy służące powściąganiu legislatywy i egzekutywy przez legislatywę
1. Kontrola konstytucyjności prawa sprawowana przez Trybunat Konstytucyjny
1.1. Znaczenie ustrojowe i konstytucyjne podstawy kontroli konstytucyjności prawa
1.2. Zasadnicze rozstrzygnięcia normatywne dotyczące realizacji przez Trybunał Konstytucyjny funkcji kontroli konstytucyjności prawa
1.3.Kontrola konstytucyjności prawa w działalności Trybunału Konstytucyjnego i jej skuteczność
2.Orzekanie przez Trybunał Stanu o odpowiedzialności konstytucyjnej Prezydenta lub członka Rady Ministrów
2.1. Znaczenie ustrojowe i konstytucyjne podstawy kompetencji Trybunału Stanu do orzekania o odpowiedzialności konstytucyjnej
2.2. Tryb pociągania Prezydenta i członków Rady Ministrów do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunałem Stanu
2.3. Praktyka pociągania Prezydenta i członków Rady Ministrów do odpowiedzialności konstytucyjnej przed Trybunatem Stanu
3. Konkluzje

Zakończenie

Bibliografia
A. Pozycje zwarte
B. Studia, artykuły i inne


406 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024