Katastrofy lotnicze, spektakularne porażki finansowe, awarie w elektrowniach
jądrowych - drobne błędy, które przeoczono...
- Wykrywaj potencjalne katastrofy odpowiednio wcześnie i zapobiegaj im
- Wprowadź dobry plan zarządzania kryzysowego
- Minimalizuj straty, kiedy wszystko sprzysięga się przeciwko Tobie
Martw się na zapas i szukaj problemów...
Co mają ze sobą wspólnego bankructwo Enronu, awaria w elektrowni jądrowej Three
Miles Island i większość katastrof lotniczych? Do żadnego z tych wydarzeń nie
doszłoby, gdyby nie przeoczono łańcucha poważnych błędów. Katastrofa - finansowa,
kolejowa czy lotnicza - zaczyna się od serii błędów, która nie zostaje na czas
wykryta i przerwana. Schematy błędów poprzedzających wypadki są podobne, niezależnie
od branży. Najpierw pojawia się problem uważany za drobny: nikt nie łączy go z
możliwymi konsekwencjami. Następnie ujawnia się kolejny problem, który w powiązaniu z
poprzednim wywołuje poważne skutki. A potem jest już za późno: decydenci, kiedy
wreszcie zaczynają doceniać powagę sytuacji, podejmują nieudolne próby naprawienia
błędów, a gdy klęska staje się faktem, ukrywają prawdę i wzajemnie obarczają się
winą.
W tej książce znajdziesz omówionych wiele takich przypadków i sposobów
zapobiegania im. Zaobserwuj, jak inni popełniają niebezpieczne błędy i poznaj
bohaterów szczęśliwie zażegnanych kryzysów:
- Awaria w elektrowni atomowej Three Mile Island
- Porażki finansowe: Enron, WorldCom i HealthSouth
- Katastrofa promu Columbia
- Porażka oponiarska Firestone
- Wielka wpadka Intela: wprowadzenie wadliwego procesora
- Skuteczne zarządzanie kryzysem: Johnson & Johnson i zatrucia Tylenolem
- United Airlines: szczęśliwe lądowanie awaryjne w najgorszych możliwych warunkach
Ucz się na błędach innych i staraj się ich nie powtarzać. Od tego zależy
przyszłość Twojej organizacji.
Robert E. Mittelstaedt jest dziekanem i wykładowcą W.P. Carvey
School of Business na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie, a także byłym dyrektorem Aresty
Institute of Executive Education w Wharton School. Doradza firmom komercyjnym (IBM,
Weirton Steel, Pfizer) i organizacjom rządowym (m.in. Nuclear Regulatory Commission).
Spis treści
Kilka słów o autorze
Wstęp
Rozdział 1. Koncepcja M3 oraz potrzeba zrozumienia własnych błędów
Schematy błędów i wzrost wykładniczy
Grzechy śmiertelne w biznesie - strategia, realizacja, kultura
Czy technologia może zwiększyć szanse powodzenia?
Przygotowanie intelektualne, schematy i znaki ostrzegawcze
Rozdział 2. Błędy realizacyjne
Pilotuj samolot - kolędy na bagnach
Coca-Cola - nie zmieniaj receptury, zmień dyrektora
American Express zaskakuje rynek kartą Optima, a Optima zaskakuje AmEx
Nieumiejętność uczenia się - Air Florida leci na północ
Umiejętności i niezwykłe szczęście pozwalają przerwać łańcuch błędów - Gimli
Glider
Webvan - czy ktoś może przywieźć zakupy?
Dlaczego nie potrafimy się uczyć?
Spostrzeżenia
Rozdział 3. Błędy i sukcesy realizacyjne jako katalizatory zmian
Intel - ojciec wie lepiej
Tylenol - ulga w cierpieniu
Nie dolecimy do lotniska - zarządzanie zasobami załogi
New Coke - zrozumieć klientów i własne możliwości
Spostrzeżenia
Rozdział 4. Jak rozpoznać, że strategia jest błędna?
Xerox i PARC
Nowy wizerunek Motoroli - czy kot żyje dziewięć razy?
Kodak - firma, która przez 100 lat robiła wszystko, jak należy
Jak rozpoznać błędy strategiczne i zmiany w charakterze konkurencji?
Rozdział 5. Katastrofy o podłożu kulturowym i ich ukryte znaczenie dla
biznesu
Titanic
Three Mile Island
NASA
Wspólne problemy kulturowe
Spostrzeżenia
Uwaga dotycząca dużych statków, dużych samolotów i elektrowni atomowych
Podobnie jest w biznesie
Rozdział 6. Kultury, w których dochodzi do "wypadków"
Krótkowzroczność jako śmiertelna choroba biznesu
Ford i Firestone - opony, które nie trzymały się drogi
Enron - żyjąc na krawędzi
Rozdział 7. Błędy jako katalizatory zmian w kulturze firmy
Fast food: klienci będą jedli to, co lubią - czy tego chcesz, czy nie
Szybka zmiana kultury w marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych: nie ma drugiej szansy
Wielki Kanion zmienia zasady kontroli lotów powietrznych
Zderzenie z ziemią, gdy wszystko działa, jak należy
Sukces wynikający z kultury firmy: współpraca w niebezpieczniej sytuacji - United 232
Marketing związany ze zmianą kultury firmy
Firmy i branże, w których z różnych powodów potrzebna jest zmiana kultury
Rozdział 8. Prawa ekonomii w praktyce: przyczyny upadku całych gałęzi
przemysłu
Światowy przemysł samochodowy - próba rzucenia wyzwania prawom ekonomii
Numer 1 lub 2 w branży - geneza koncepcji
Stare i nowe firmy: konwergencja, specjalizacja i ewolucja
Ekonomiczna wizja biznesu (model EBV)
Lot Ikara - zastosowanie EBV w warunkach niezdywersyfikowanej działalności i
bezwzględnej konkurencji
Rozdział 9. Błędy nie są domeną wielkich korporacji. Łańcuchy błędów
małych firm
Wybierz pomysł, a następnie zmień go
Planowanie błędów - biznesplan
Finansowanie - wybierz rodzaj trucizny
Operacje - klucz do sukcesu tkwi w procesie implementacji
Powstrzymanie sekwencji błędów w mniejszych firmach
Rozdział 10. Jak uczynić M3 częścią kultury sukcesu
Umiejętność oceny sytuacji i wiara we wczesne ostrzeżenia
Wykrywanie niebezpiecznych czynników i błędów strategicznych
Potrzeba błędów
Dodatek A Podsumowanie spostrzeżeń
Skorowidz
290 stron, B5, twarda oprawa