ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MUZYKA NA PERYFERIACH UWAGI OD MUSIQUE D’AMEUBLEMENT DO AUDIOMARKETINGU


MAKOMASKA S.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 50.30 Twoja cena  47,79 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Muzyka na peryferiach uwagi

Od "musique d’ameublement" do audiomarketingu


Książka stanowi próbę interdyscyplinarnego spojrzenia na kulturę muzyczną XX i XXI wieku przez pryzmat „tapety akustycznej”.

Autorka wskazuje powiązania między koncepcjami funkcjonalnymi, w których muzyka tła jest instrumentem społecznego wpływu (Muzak i audiomarketing), a koncepcjami artystycznymi (Erik Satie i musique d’ameublement, Brian Eno i muzyka ambient) w zamyśle kompozytorskim nastawionymi na tworzenie neutralnego tła. Podejmuje problematykę inżynierii akustycznej w przestrzeni publicznej, łącząc trzy zasadnicze perspektywy badawcze: muzykologiczną, psychologiczną i marketingową, z uwzględnieniem podejścia teoretycznego, historycznego i empirycznego.

Wstęp                      11
ROZDZIAŁ 1
Efekt „tapety akustycznej” jako strategia nadawcy             . 23
1.1. Pomiędzy słuchaniem a słyszeniem – typologia bodźców słuchowych a rodzaje i cechy uwagi            23
1.2. Odbiór muzyki w perspektywie modelu „wzajemnych zależności”        33
1.3. Droga do efektu „tapety akustycznej”            45
1.4. Wokół strategii inżynierii akustycznej             48
1.4.1. Model społecznego wzmocnienia muzyki (Brown 2006)         50
1.4.2. Model szans rozpracowania przekazu (Cacioppo i Petty 1981)      55

ROZDZIAŁ 2
Erik Satie i koncepcja musique d’ameublement – od teorii do praktyki  . 61
2.1. Wprowadzenie               61
2.2. Musique d’ameublement – w poszukiwaniu źródeł inspiracji           63
2.3. Musique d’ameublement w praktyce          77
2.3.1. Tapisserie en fer forgé i Carrelage phonique (1917)       78
2.3.2. Wokół Sons industriels (1920)       83
2.3.3. Tenture de cabinet préfectoral (1923)            91
2.4. Musique d’ameublement jako „tapeta akustyczna”          93
2.5. Podsumowanie           99

ROZDZIAŁ 3
Muzak i „naukowa” koncepcja programowania muzyki (tła)        103
3.1. Wprowadzenie             103
3.2. Firma Muzak – geneza i rozwój      104
3.2.1. Wpływ koncepcji „naukowego zarządzania” i psychologii przemysłowej  109
3.3. Stimulus Progression – pomiędzy teorią a praktyką          127
3.4. Podsumowanie         148

ROZDZIAŁ 4
Muzak w wersji avant-garde – Brian Eno i muzyka ambient        . 155
4.1. Wprowadzenie           155
4.2. Muzyka ambient – główne założenia i źródła inspiracji             157
4.3. Wokół Music for Airports (1978)              169
4.4. Podsumowanie                  180

ROZDZIAŁ 5
Audiomarketing – teoria, badania, praktyka          185
5.1. Wprowadzenie             185
5.2. Audiomarketing w perspektywie teorii marketingu            189
5.2.1. Philip Kotler (1973–1974) i koncepcja atmosferyki         190
5.2.2. Mary Jo Bitner (1992) i koncepcja przestrzeni usługowej         195
5.2.3. Marketing doświadczeń i marketing sensoryczny         198
5.3. Wpływ muzyki na reakcje konsumentów w miejscu sprzedaży – od kierowanej stymulacji do krosmodalnych doświadczeń. Przegląd wybranych badań         203
5.4. Audiomarketing w praktyce na przykładzie działalności firmy IMS S.A     211
5.5. Koncepcja „(współ)dzielonego znaczenia” w strategii audiomarketingu     . 217

ROZDZIAŁ 6
Musicscape współczesnego centrum handlowego – badania własne   . 223
6.1. Wprowadzenie            223
6.2. Metoda badań, charakterystyka obiektów handlowych i uczestników badań             225
6.3. Muzyka (tła) jako „forma architektury” – perspektywa słuchacza/ ,,tajemniczego klienta”         235
6.3.1. Przykładowe poziomy analizy – od dżingla do stref akustycznych    . 237
6.3.2. (Pozorna) cisza w centrum handlowym – strategia czy przypadek?    250
6.3.3. Zjawiska schizofonii i kakofonii             261
6.4. Musicscape jako element pozytywnego bądź negatywnego doświadczenia z miejsca sprzedaży           267
6.4.1. Musicscape a efekt dążenia         273
6.4.2. Musicscape a efekt unikania            279
6.5. Odbiorca wobec musicscape’u – typologia postaw. Od habituacji do buntu   286
6.5.1. Habituacja      287
6.5.2. Postawa pozytywna i niejednolita         289
6.5.3. Od krytycyzmu do buntu       291
6.5.4. Nietypowe postawy: odbiorca/kompozytor i odbiorca/pracownik    295
6.6. Dyskusja                298

Zakończenie     309
Bibliografia             317
Spis przykładów nutowych, tabel i rysunków                 339
Aneks 1
Szczegółowy wykaz najważniejszych albumów demonstracyjnych wydanych
przez Muzak Corporation w latach 1969–1984       345
Aneks 2
Wykaz cytowanych utworów muzycznych wraz z adresami URL
(dostęp: 14.11.2020)           349
Indeks nazwisk           355

364 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024