ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIECIAKI MUZYKA I SPEKTRUM AUTYZMU JAK WYKORZYSTAĆ TERAPEUTYCZNĄ MOC DŹWIĘKÓW


BERGER D.S.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2023, wydanie I

cena netto: 49.69 Twoja cena  47,21 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu

Jak wykorzystać terapeutyczną moc dźwięków


Wykorzystaj terapeutyczną moc muzyki

Muzyka od najmłodszych lat towarzyszy nam w nauce, zabawie i wypoczynku. Wiele dzieci w spektrum autyzmu czuje z nią naturalną więź. Nie zawsze jednak łatwo jest im uczestniczyć w zajęciach muzycznych i rozwijać swój talent. Książka Dority S. Berger pokazuje, jak pokonać tę trudność i wykorzystując muzykoterapię, wspomagać ich rozwój intelektualny, emocjonalny i sensomotoryczny.

Autorka, psychoterapeutka i pianistka, wyjaśnia, w jaki sposób nauka gry na instrumencie uczy systematyczności i stanowi trening umiejętności społecznych. Opisuje różnice między lekcjami muzyki, umuzykalnianiem a muzykoterapią i tłumaczy, jak stosowanie tej ostatniej może pomóc w radzeniu sobie z konkretnymi problemami. Praktyczne wskazówki Berger pomogą wprowadzić muzykę do codziennego życia dziecka, wybrać odpowiedni dla niego instrument i motywować je do ćwiczeń. Poradnik zawiera również informacje na temat przygotowania dziecka do występów publicznych i udziału w koncertach oraz zapobiegania przeciążeniu sensorycznemu.

Książka Dzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu odpowiada na najczęstsze pytania dotyczące edukacji muzycznej dzieci z ASD. Objaśnia, jak dzięki muzykoterapii rozwijać potencjał dziecka, obniżyć poziom lęku i niepokoju oraz rozładować napięcie psychofizyczne. To wsparcie dla rodziców, terapeutów i pedagogów poszukujących nowych rozwiązań.


O tym, że muzyka łagodzi stres i zmniejsza napięcie, poprawia nastrój, pobudza, a czasem także wspomaga koncentrację – jednym zdaniem: ma moc terapeutyczną – wiemy nie od dziś. Dorita S. Berger pokazuje, jak wielką rolę może ona odegrać w terapii dzieci w spektrum autyzmu, jak głęboko może odmienić ich życie. Podaje mnóstwo konkretnych wskazówek i rozwiązań. Gorąco polecam jej książkę wszystkim rodzicom dzieci w spektrum autyzmu oraz specjalistom.

Joanna Grochowska, Fundacja SYNAPSIS

Kolejna wspaniała książka Dority S. Berger, którą powinien przeczytać każdy muzykoterapeuta, nauczyciel i rodzic. Łatwa w odbiorze lektura, pełna informacji o wpływie muzyki na procesy neurologiczne. Jako matka sama wiele się dowiedziałam!

Aksana Kavaliova-Moussi, terapeutka muzykoterapii neurologicznej

Wychowując nastolatka ze spektrum autyzmu, mogę potwierdzić, jak ważną rolę muzyka odegrała, i dalej odgrywa, w jego życiu - od nauki mówienia po dołączenie do orkiestry dętej. Książka zawiera praktyczne wskazówki dotyczące wyboru nauczyciela, instrumentu, a także motywowania do systematycznych ćwiczeń. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto chciałby, żeby jego dziecko doświadczyło korzyści obcowania z muzyką.

Angela Scarpa, profesorka psychologii i dyrektorka Virginia Tech Autism Clinic & Center for Autism Research

Dorita S. Berger - doktor psychologii, pianistka koncertowa, edukatorka i certyfikowana muzykoterapeutka. Posiada wieloletnie doświadczenie kliniczne w terapii sensomotorycznej bazującej na muzyce, skierowanej do dzieci i dorosłych w spektrum autyzmu oraz z innymi diagnozami neuropsychologicznymi. Prowadzi warsztaty, wygłasza prelekcje na temat roli muzyki w nauce i medycynie, a także udziela konsultacji z zakresu muzykoterapii.

Przedmowa (Monika Szubrycht)  11
Preludium 15
Uwertura 19

Część 1: Muzyka jest ważna dla rozwijającego się dziecka

Rozdział 1. Po co i w jaki sposób wyjść myśleniem poza spektrum 25
Dlaczego muzyka?  25
Muzyka kształtuje gust 28
Szybki przegląd treści książki 29

Rozdział 2. Zmysłowe możliwości muzycznego mózgu 34
Muzyka i nauka rozwijania zmysłów od samego początku 34
Muzyka i zmysł propriocepcji i równowagi 35
Muzyka i zmysł słuchu, wzroku oraz czucia 39
Muzyka a redukcja poziomu lęku 41

Rozdział 3. Muzyka dla dzieci w każdym wieku i o dowolnym stopniu rozwoju 44
Od narodzin do szóstego roku życia – muzyka a rozwój mózgu emocjonalnego 46
Od siódmego do dwunastego roku życia – muzyka a regulacja społeczna, fizyczna i sensoryczna 54
Od dziesiątego roku życia w górę: muzyka dla kulturowo obytego nastolatka 59
Wniosek 61

Część 2: Wprowadzanie muzyki w życie dziecka

Rozdział 4. Lekcje muzyki, muzykoterapia czy i jedno, i drugie?  65
Lekcje muzyki 66
Parę słów o rytmice według metody Dalcroze’a 68
Jak znaleźć i wybrać nauczyciela muzyki 71
Czy muzykoterapia będzie lepsza na początek?  75
Poszukiwanie terapeuty muzycznego  78
Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną z terapeutą muzycznym 80
Podsumowanie 82

Rozdział 5. Jaki wybrać instrument?  84
Parę słów o nauce gry na instrumencie 84
Jak i od czego zacząć – flet, kazoo, głos!  86
Fortepian 89
Instrumenty smyczkowe dla początkujących 94
Instrumenty dęte drewniane i blaszane 99
Instrumenty perkusyjne 103
En fin – na koniec 105

Rozdział 6. Lekcje, ćwiczenia i kary 107
Zmuszać czy nie – oto jest pytanie 108
Podsumowanie i wnioski końcowe 118

Rozdział 7. Wyjście z dzieckiem na koncert 125
Preludium do koncertu na żywo 127
Jak przygotować się do koncertu 130
Na koncercie 136
Gdzie usiąść, jakiego zachowania się spodziewać i jak długo zostać na koncercie 137
Wyjątkowe zalecenia  139
Wnioski 141

Część 3: Dodatkowe aspekty do rozważenia

Rozdział 8. Muzyka i wyjątkowe potrzeby 145
Muzycznie utalentowane i zdiagnozowane 145
Przeszkody słuchowe i wzrokowe 149
Nadmierne pobudzenie  157

Rozdział 9. Przydatne informacje oraz gdzie ich szukać 161
O rozwoju mózgu 162
Źródła informacji o muzykoterapii 165
Informacje o zajęciach z rytmiki metodą Dalcroze’a  167
Kadencja 171
Finał 173

176 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024