ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TRANSFER TECHNOLOGII TRANSFER PIONOWY I TRANSFER POZIOMY W DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW


SACHPAZIDU K.

wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2022, wydanie I

cena netto: 61.89 Twoja cena  58,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Transfer technologii

Transfer pionowy i transfer poziomy w działalności przedsiębiorstw


W rozwoju przedsiębiorstw coraz większe znaczenie przypisuje się technologii, zarówno w ujęciu tradycyjnym, jak również rozumianej jako wiedza technologiczna, nabierająca szczególnego znaczenia aktualnie, w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Firmy zainteresowane wdrażaniem innowacji, wprowadzaniem nowych produktów i usług na rynek coraz większą uwagę poświęcają zaplanowanym procesom zarządzania technologią i wiedzą, dzięki czemu sprawniej i w większym stopniu osiągają sukces rynkowy i tym samym podnoszą swoją zyskowność.

Praktyczne zastosowanie technologii i wiedzy stwarza możliwość uzyskiwania konkurencyjnej przewagi przez przedsiębiorstwo, niedostrzeganie zaś znaczenia technologii i wiedzy w działalności przedsiębiorstw wiąże się z brakiem ich rozwoju, a często nawet ich upadkiem. Coraz większe wymagania klientów, silnie i dynamicznie rozwijająca się konkurencja oraz coraz krótsze cykle życia produktów − wymuszają ciągłe zmiany w funkcjonowaniu współczesnych firm. Jednym z kluczowych źródeł technologii i wiedzy w przedsiębiorstwach jest transferowanie jej z zewnętrznych podmiotów, bardziej zaawansowanych technologicznie. Przedsiębiorstwa mogą pozyskać technologię oraz wiedzę z jednostek badawczo-rozwojowych, takich jak instytuty badawcze czy uczelnie wyższe, mogą także ją transferować z innych przedsiębiorstw. W pierwszym przypadku firmy stają przed wyzwaniem pionowego transferu technologii, w drugim − poziomego transferu technologii. Obecny stan wiedzy w zakresie specyfiki transferu technologii, realizowanego przez przedsiębiorstwa ze szczególnym uwzględnieniem jego pionowego i poziomego rodzaju, oraz znaczenia transferu technologii w uzyskiwaniu konkurencyjnej przewagi przez przedsiębiorstwa jest ograniczony.

Zarówno wiedza i technologia, jak i możliwa do osiągnięcia przewaga konkurencyjna, wynikająca z ich zastosowania, stanowią istotny obszar zainteresowań i samych firm, i badaczy.

Monografia jest odpowiedzią na bieżące potrzeby w zakresie transferu technologii oraz konkurencyjnej przewagi przedsiębiorstw, a jej głównym celem jest integracja i rozwój istniejącej wiedzy w zakresie transferu technologii, a także określenie znaczenia transferu technologii i siły jego oddziaływania na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw.

Wstęp

Rozdział 1
Istota i znaczenie transferu technologii
1.1. Pojęcie transferu technologii
1.1.1. Definicja transferu technologii
1.1.2. Wiedza i technologia
1.2. Proces i fazy transferu technologii
1.2.1. Transfer technologii w ujęciu procesowym
1.2.2. Fazy transferu technologii

Rozdział 2
Przeniesienie technologii w ramach transferu technologii - kanały
2.1. Istota i pojęcie kanału transferu technologii
2.2. Kanały transferu technologii
2.3. Kanały formalnego i nieformalnego transferu technologii
2.4. Kanały wewnętrznego i zewnętrz]lego transferu technologii

Rozdział 3
Transfer technologii z jednostek naukowych i przedsiębiorstw
3.1. Pionowy transfer technologii
3.2. Poziomy transfer technologii
3.3. Aktorzy procesu transferu technologii
3.3.1. Dawca, biorca i pośrednik w procesie transferu technologii
3.3.2. Znaczenie uczelni w procesie transferu technologii
3.3.3. Centra transferu technologii

Rozdział 4
Czynniki determinujące i efekty procesu transferu technologii
4.1. Czynniki determinujące transfer technologii
4.1.1. Organizacyjne czynniki determinujące transfer technologii
4.1.2. Indywidualne czynniki determinujące transfer technologii
4.2. Efekty procesu transferu technologii
4.3. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa jako efekt transferu technologii

Rozdział 5
Transfer technologii a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
5.1. Metodyka badań
5.1.1. Założenia badawcze projektu
5.1.2. Model i hipotezy badawcze
5.2. Zmienne w modelu badawczym
5.3. Badane przedsiębiorstwa - próba badawcza
5.3.1. Dobór próby badawczej
5.3.2. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw
5.4. Charakterystyka transferu technologii
5.4.1. Pionowy transfer technologii w przedsiębiorstwach przemysłowych
5.4.2. Poziomy transfer technologii w przedsiębiorstwach przemysłowych

Rozdział 6
Wpływ transferu technologii na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa w ujęciu empirycznym
6.1. Modelowanie strukturalne transferu technologii i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
6.2. Analiza czynnikowa
6.3. Analiza rzetelności instrumentu pomiarowego zmiennych ukrytych
6.4. Interpretacja uzyskanych wyników

Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel

150 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024