Bankowość internetowa jest
zjawiskiem fascynującym łączącym świat finansów, nowych technologii i nowoczesnych
usług. Temat pracy wymaga podejścia interdyscyplinarnego obejmującego dziedziny nauki
takie jak finanse, marketing, zarządzanie, prawo, informatyka, telekomunikacja i
kryptografia.
Na temat bankowości
internetowej występują tylko nieliczne opracowania w literaturze polskiej. Dodatkowo
jest ona często przedstawiana w sposób opisowy z punktu widzenia klienta. Ponadto nie ma
opracowań, również w literaturze angielskojęzycznej, łączących aspekty finansowe,
marketingowe, prawne i techniczne bankowości internetowej. Zazwyczaj bankowość
internetowa przedstawiana jest wyłącznie jako dodatkowy kanał komunikacji klienta z
bankiem lub jako inwestycja zaliczana do obszaru przedsięwzięć z dziedziny Internetu,
nowych technologii lub handlu elektronicznego.
W pracy wykorzystano
wszechstronną analizę najnowszych krajowych i zagranicznych źródeł informacji o
bankowości internetowej z bardzo dużą uwagą na materiały opublikowane i dostępne
bezpłatnie w sieci Internet. W pracy tezy popierane są licznymi przykładami z
rzeczywistości włączając dotychczas publikowane analizy, raporty, sondaże i
zestawienia. Oceny jakościowe pewnych zagadnień są tylko subiektywną opinią autora.
Część rozwiązań związanych z bezpieczeństwem i technologiami jest w stanie
permanentne), dynamicznej nierównowagi. Czasami są to ściśle tajne sprawy nie tylko
natury bankowej. Kryp-tografia i informatyka stanowiąca podstawę aspektów technicznych
bankowości internetowej ze względu na brak dużego doświadczenia autora będą
przedstawione w sposób nie-zgłębiający szczegółowych rozwiązań technicznych.
W pierwszym rozdziale
książki zaprezentowane są pojęcia związane z bankowością internetową, historia
bankowości internetowej na świecie i w Polsce, analiza strategiczna i finansowa
wirtualnego banku wraz z uwarunkowaniami kosztowymi. W rozdziale drugim przedstawione są
usługi bankowe dla podmiotów fizycznych i gospodarczych dostępne za pomocą Internetu,
wykorzystanie bankowości internetowej w procesie realizacji elektronicznych płatności,
sondażowe opinie klientów na temat różnych kanałów komunikacji z bankiem, analiza
struktury polskiej bankowości internetowej, prognozy i symulacje dotyczące pierwszego
wirtualnego banku w Polsce, a także wybrane aspekty bankowości internetowej w Finlandii
i Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. W rozdziale trzecim zaprezentowane są
szczegółowe rozwiązania prawne dotyczące podpisu elektronicznego w Polsce i Stanach
Zjednoczonych, podstawowe zasady bezpiecznych transakcji w Internecie, sposoby szyfrowania
symetrycznego i asymetrycznego, idea podpisu elektronicznego, infrastruktura klucza
publicznego oraz przykłady zagrożeń, włamań i nadużyć internetowych systemów
finansowych. W rozdziale końcowym zaprezentowane są wyniki przeprowadzonych badań
jakości obsługi potencjalnych klientów bankowości internetowej w Polsce i Finlandii.
128 stron, miękka oprawa