W książce w sposób
kompleksowy omówiono zasady funkcjonowania bankowych usług elektronicznych i możliwości
wykorzystania ich w działalności bieżącej przedsiębiorstwa. Zwrócono uwagę na
istotę bankowości elektronicznej, formy świadczenia usług, wskazano również na rolę
systemów cash-management w zarządzaniu środkami pieniężnymi. Istotną część
książki stanowią zagadnienia bezpieczeństwa informatycznego, w tym rodzaje zagrożeń
oraz możliwości skutecznego zabezpieczania się przed włamaniem do systemów. Dokonano
również oceny bezpieczeństwa systemów informatycznych wykorzystywanych przez banki w
Polsce. Treść książki nawiązuje ściśle do aktualnej sytuacji na rynku usług
bankowych w Polsce. Uwzględniono także wyniki badań z zakresu wykorzystania bankowości
elektronicznej, jej oceny oraz barier rozwojowych.
Dr hab. Jacek Grzywacz -
profesor w Katedrze Zarządzania Finansami Przedsiębiorstwa w Szkole Głównej Handlowej
w Warszawie, gdzie pełni również funkcję prodziekana Studium Dyplomowego - jest
autorem wielu artykułów i publikacji książkowych z dziedziny finansów
przedsiębiorstwa i bankowości. W swoich publikacjach szeroko wykorzystuje bogaty dorobek
naukowy oraz wieloletnie doświadczenie nabyte podczas pracy w bankach, początkowo jako
rewident, później dyrektor pionów operacyjnych.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział I Bankowość
elektroniczna w usługach finansowych
1.1. Idea bankowości
elektronicznej
1.1.1. Różnorodność definicji
1.1.2. Standardy budowy dokumentów elektronicznych - EDI
1.2. Przyczyny wprowadzenia elektronicznych usług bankowych
1.3. Formy świadczenia usług za pośrednictwem bankowości elektronicznej
1.3.1. Systemy bankowości elektronicznej
1.3.2. Sposoby dostępu do usług bankowych
1.3.2.1. Home banking i office banking
1.3.2.2. Wykorzystanie telefonu w bankowości elektronicznej
1.3.2.3. Bank wirtualny, czyli Internet w banku
1.3.2.4. Bankowość samoobsługowa (selfbanking)
1.4. Podsumowanie
Rozdział II Zarządzanie
środkami pieniężnymi w przedsiębiorstwie
2.1. Potrzeba
zarządzania finansami w przedsiębiorstwie
2.2. Płynność finansowa w przedsiębiorstwie
2.2.1. Istota płynności
2.2.2. Znaczenie płynności w przedsiębiorstwie
2.2.3. Skuteczna analiza płynności finansowej a baza informacyjna
2.2.4. Historyczne uwarunkowania płynności finansowej przedsiębiorstw w Polsce
2.3. Zarządzanie zasobami pieniężnymi w przedsiębiorstwie
2.3.1. Potrzeba racjonalizacji poziomu środków pieniężnych w przedsiębiorstwie
2.3.2. Podstawowe narzędzia zarządzania środkami pieniężnymi
2.4. Podsumowanie
Rozdział III Rola systemu office
banking w obsłudze finansowej przedsiębiorstwa
3.1. Idea systemów office
banking
3.2. Systemy office banking w Polsce
3.3. Możliwości systemów office banking
3.4. Cash management w zarządzaniu środkami pieniężnymi
3.4.1. Cash pooling
3.4.2. Polecenie zapłaty w obrocie gospodarczym
3.4.3. Krótkoterminowe lokaty bankowe przedsiębiorstwa
3.4.4. Inne wybrane usługi funkcjonujące w systemie cash management
3.4.4.1. Bieżąca obsługa operacji
3.4.4.2. Automatyczne rozpoznanie należności
3.4.4.3. Płatność z przyszła datą realizacji
3.4.4.4. Międzynarodowe zarządzanie płynnością
3.4.4.5. Obsługa płatności masowych
3.5. MultiCash w obsłudze przedsiębiorstw
3.6. Internetowe odpowiedniki systemów office banking
3.7. Podsumowanie
Rozdział IV Bezpieczeństwo
w bankowości elektronicznej
4.1. Znaczenie
bezpieczeństwa elektronicznych usług bankowych
4.2. Zagrożenia systemów informatycznych
4.2.1. Istota i rodzaje zagrożeń
4.2.1.1. Przyczyny występowania zagrożeń informatycznych
4.2.1.2. Rodzaje i źródła zagrożeń
4.2.2. Zagrożenia ze strony ludzi
4.3. Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa informatycznego
4.4. Możliwości zabezpieczania systemów informatycznych
4.4.1. Istota systemów zabezpieczeń
4.4.2. Znaczenie metod kryptograficznych
4.4.3. Środki kontroli dostępu - uwierzytelnianie
4.4.4. Podpis cyfrowy
4.4.5. Fizyczne i techniczne zabezpieczenia systemów informatycznych
4.4.6. Środki programowe
4.5. Ocena bezpieczeństwa informatycznego w bankach
4.6. Podsumowanie
Rozdział V Bankowe usługi
elektroniczne wśród przedsiębiorstw w Polsce
5.1. Wykorzystanie
bankowości elektronicznej przez przedsiębiorców
5.2. Ograniczenia rozwoju bankowości elektronicznej w Polsce
5.3. Perspektywy rozwoju elektronicznych usług bankowych
5.4. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
181 stron, miękka oprawa