ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POŚREDNICTWO KREDYTOWE W POLSCE. PODRĘCZNIK DLA PRAKTYKÓW


GOSTOMSKI E. PENCZAR M. LEPCZYŃSKI B. BAREMBRUCH A.

wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2007, wydanie I

cena netto: 68.00 Twoja cena  64,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Od kilku lat w Polsce wysoką dynamiką rozwoju cechuje się rynek kredytów detalicznych, a w szczególności kredytów mieszkaniowych. Wartość portfela tych kredytów w bankach rośnie znacznie szybciej niż wartość należności bankowych z tytułu udzielonych kredytów korporacyjnych - w latach 1996-2005 kredyty dla ludności wzrosły 10-krotnie, podczas gdy w tym samym czasie kredyty dla przedsiębiorstw wzrosły tylko 2,5-krotnie.

Jest to spowodowane wieloma czynnikami, do których należy też wysoka aktywność pośredników na rynku kredytów dla gospodarstw domowych. Rynek pośrednictwa kredytowego w Polsce zdominowany jest przez 9 największych pośredników, przy udziale których w 2005 roku udzielone zostały kredyty o łącznej wartości 8,6 mld zł (wzrost o 40% w stosunku do akcji kredytowej w roku poprzednim). Równolegle na rynku funkcjonuje kilka tysięcy małych firm pośrednictwa kredytowego. Z udziałem wszystkich pośredników kredytowych banki sprzedają około 30% wszystkich kredytów konsumpcyjnych w naszym kraju. Prognozuje się, że w 2010 roku udział branży pośrednictwa kredytowego na rynku kredytów konsumpcyjnych wzrośnie do 40%.

Pośrednicy kredytowi są zróżnicowani pod względem formy prawnej (firmy jednoosobowe, spółki z ograniczona odpowiedzialnością), pełnionych funkcji (czyste pośrednictwo kredytowe i pośrednictwo połączone z doradztwem), powiązań kapitałowych z bankami (niezależni pośrednicy, pośrednicy kontrolowani przez banki) i modeli współpracy (sprzedaż wyłącznie kredytów, sprzedaż także innych produktów bankowych, pośrednicy przejmujący na siebie część ryzyka kredytowego, pośrednicy wyłączeni z ryzyka spłaty kredytu, itp.).

Małe firmy pośrednictwa kredytowego nie zawsze dysponują wiedzą i doświadczeniem umożliwiającym im efektywne funkcjonowanie na rynku. Mając to na uwadze Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wystąpiła z inicjatywą przygotowania podręcznika dla pośredników kredytowych.

Podręcznik składa się z trzech części. Pierwsza część poświęcona jest funkcjonowaniu rynku kredytów detalicznych w Polsce. Omówiono w niej motywy i konsekwencje zadłużania się gospodarstw domowych w Polsce, istotę rynku kredytowego, podstawy prawne udzielania kredytów konsumpcyjnych, procedury kredytowe oraz monitoring i windykację należności bankowych z tytułu udzielonych kredytów.

Druga część podręcznika poświęcona jest rynkowi pośrednictwa kredytowego w Polsce i funkcjonowaniu firm pośrednictwa kredytowego. Przedstawiono w niej modele współpracy pośredników kredytowych z bankami, zagadnienia dotyczące zarządzania firmą pośrednictwa kredytowego oraz metody i techniki skutecznej sprzedaży produktów kredytowych.

Trzecia część traktuje o etyce w biznesie i jej wpływie na sposób funkcjonowania nowoczesnej firmy pośrednictwa kredytowego na rynku.


Spis treści

Słowo wstępne

Wprowadzenie

Rozdział l Funkcjonowanie rynku kredytów detalicznych

1.1. Motywy i konsekwencje zadłużania się gospodarstw domowych - Marta Penczar

1.2. Istota rynku kredytowego - Marta Penczar

1.2.1. Definicja rynku kredytowego i kredytu detalicznego
1.2.2. Segmenty rynku kredytów detalicznych
1.2.3. Produkty na rynku kredytów detalicznych
1.2.4. Podmioty występujące na rynku kredytowym

1.3. Podstawy prawne funkcjonowania rynku kredytowego - Eugeniusz Gostomski, Marta Penczar - pkt. 1.3.6.

1.3.1. Umowa kredytowa
1.3.2. Kredyt a pożyczka
1.3.3. Ustawa o kredycie konsumenckim
1.3.4. Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych
1.3.5.Ustawa o maksymalnych odsetkach
1.3.6. Wybrane regulacje unijne
1.3.6.1. Propozycja nowej dyrektywy dotyczącej kredytu konsumenckiego
1.3.6.2. Budowa systemu FIN-NET
1.3.6.3. Dyrektywa w sprawie sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość
1.3.6.4. Działania na rzecz integracji rynku kredytów mieszkaniowych
1.3.7. Zagadnienia upadłości konsumenckiej

1.4. Proces udzielania kredytów detalicznych - Błażej Lepczyński, Eugeniusz Gostomski - pkt. 1.4.2.2

1.4.1. Badanie zdolności kredytowej klienta detalicznego
1.4.1.1. Ocena zdolności kredytowej jako kluczowy element procedury kredytowej
1.4.1.2. Kryteria i metody oceny zdolności kredytowej
1.4.2. Sposoby zabezpieczenia kredytu
l.4.2.l. Zabezpieczenia prawne spłaty kredytu
1.4.2.2. Ubezpieczenie jako instrument zabezpieczający przed ryzykiem
1.4.3. Oprocentowanie kredytów i pożyczek
1.4.4. Rola informacji gospodarczej i kredytowej w ograniczaniu ryzyka kredytowego

l.5. Monitoring i windykacja należności kredytowych - Eugeniusz Gostomski

1.5.1. Metody monitorowania spłaty udzielonych kredytów 
1.5.2. Klasyfikacja należności kredytowych i tworzenie rezerw celowych
1.5.3. Metody postępowania upominawczego
1.5.4. Restrukturyzacja należności kredytowych
1.5.5. Sądowe postępowanie egzekucyjne
1.5.6. Sprzedaż należności nieregularnych firmom windykacyjnym
1.5.7. Sekurytyzacja należności kredytowych

Rozdział 2 Pośrednicy kredytowi na rynku kredytów detalicznych

2.1. Stan i perspektywy rozwoju pośrednictwa kredytowego w Polsce - Marta Penczar, Błażej Lepczyński

2.2. Modele współpracy pośredników kredytowych z bankami - Adam Barembruch

2.2.1. Bank jako klasyczny pośrednik finansowy a pośrednictwo kredytowe
2.2.2. Prawne i organizacyjne podstawy współpracy pośredników kredytowych i banków - outsourcing
2.2.3. Wybrane modele współpracy pośredników kredytowych i banków

2.3. Zarządzanie finansami w instytucji pośrednictwa kredytowego - Eugeniusz Gostomski

2.3.1. Istota, klasyfikacja i ewidencja kosztów w firmach pośrednictwa kredytowego

2.4. Marketing w pośrednictwie kredytowym - Eugeniusz Gostomski
2.4.1. Proces komunikacji z klientem na rynku kredytów detalicznych
2.4.2. Metody promocji wykorzystywane w pośrednictwie kredytowym

2.5. Metody i techniki skutecznej sprzedaży - Eugeniusz Gostomski

2.5.1. Kanały dystrybucji produktów bankowych
2.5.2. Proces sprzedaży produktów bankowych
2.5.3. Metody negocjacji z klientami
2.5.4. Budowanie długoterminowych relacji z klientami

2.6. Zarządzanie firmą pośrednictwa kredytowego - Eugeniusz Gostomski

2.6.1. Lokalizacja i urządzenie biura firmy pośrednictwa kredytowego
2.6.2. Podstawy zarządzania firmą pośrednictwa kredytowego
2.6.2.1. Skuteczne zarządzanie personelem agencji
2.6.2.2. Rola procedur w działaniu firmy
2.6.2.3. Jak usprawnić zarządzanie firmą pośrednictwa kredytowego?
2.6.2.4. Najczęściej popełniane błędy przez menedżerów
2.6.3. Zarządzanie czasem i organizacja pracy sekretariatu

2.7. Znaczenie doradztwa kredytowego w sprzedaży kredytów - Adam Barembruch

Rozdział 3 Etyka w biznesie

3.1. Definicja i geneza biznesu społecznie odpowiedzialnego - Marta Penczar

3.2. Programy etyczne firm - Marta Penczar 

3.3. Elementy kodeksu etycznego - Marta Penczar

3.4. Kodeksy etyczne i zasady dobrych praktyk na rynku finansowym w Polsce - Marta Penczar 

3.5. Zasady dobrych praktyk sprzedaży produktów kredytowych firm zrzeszonych w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce - Marta Penczar 

Pytania testowe sprawdzające wiedzę

163 strony, B5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025