Człowiek w środowisku pracy i jego problemy, organizacja
przedsiębiorstwa, stosunki międzyludzkie, osiągnięcia lub porażki.
Oto zagadnienia omawiane w tym podręczniku. Na różnych szczeblach
organizacji człowiek jest twórcą, obiektem i ofiarą zmian. Od jego umiejętności
współdziałania oraz przygotowania zawodowego zależą losy zakładów pracy, atmosfera
tam panująca i stosunki koleżeńskie. By osiągnąć sukces, mieć satysfakcję z pracy,
szacunek kolegów i uznanie przełożonych trzeba poznać tajniki psychopedagogiki pracy.
Z recenzji Prof. dr. hab. Stefana M. Kwiatkowskiego
... Książka jest kompendium wiedzy z zakresu psychologii i częściowo z pedagogiki
pracy, ale też zawiera, jako integralne elementy, treści ekonomiki i organizacji pracy,
zarządzania i ergonomii. Zasługuje na uznanie za wysoki poziom naukowy, jasność i
precyzję wywodów, a także przemyślaną formę (schematy, rysunki, wykresy) i staranną
redakcję...
...Jest to jedyna, jak dotąd, publikacja w języku polskim poświęcona integralnie
rozumianym relacjom człowiek-praca.
Spis treści:
Wstęp
I. Współczesna pedagogika pracy - problemy interdyscyplinarne
1. Główne dziedziny psychologii
2. Psychologia a wiedza o pracy
3. Tradycje psychologii pracy i organizacji
4. Współczesne kierunki rozwoju psychologii pracy
5. Pedagogika pracy
II. Pracownik w organizacji
1. Pojęcie organizacji
2. Praca jako wartość
3. Zarządzanie organizacją a kierowanie zasobami ludzkimi
III. Badanie pracy i zawodów
1. Pojęcia i definicje
2. Rodzaje analizy i pomiaru pracy
3. Analiza zawodu
IV. Organizacja czasu pracy
1. Trudności z właściwą organizacją czasu
2. Zasady prawidłowego wykorzystania czasu pracy
3. Badania nad wykorzystaniem czasu pracy
4. Prestiż zawodów i stanowisk pracy w opinii młodego pokolenia polskiej inteligencji
5. Wartościowanie pracy
6. Ocena efektywności pracy ludzkiej
V. Przedsiębiorczość
VI. Psychologiczne mechanizmy zachowania człowieka w organizacji
1. Adaptacja i transgresja w pracy zawodowej
2. Model przystosowania zawodowego
3. Niektóre mechanizmy psychologiczne zachowania człowieka w organizacji
VII. Przystosowanie do pracy i dobór zawodowy
1. Rynek pracy a dobór zawodowy w Polsce
2. Kategorie pracowników w organizacji
3. Dobór zawodowy - definicja i formy
VIII. Motywacja do pracy
1. Problemy definicyjne i wybrane koncepcje teoretyczne motywacji
2. Motywacja do pracy
3. Motywacja osiągnięć
4. Sposoby motywowania do pracy
IX. Edukacja dorosłych w organizacji
1. Strategia organizacji a polityka edukacyjna
2. Standardy kwalifikacyjne w kształceniu i doskonaleniu zawodowym
3. Organizacja ucząca się i kształcenie po 2000 roku
4. Funkcje edukacji zawodowej
5. Jak uczą się dorośli?
6. Jak kształcić dorosłych?
7. Organizacja edukacji zawodowej
8. Błędy w edukacji profesjonalnej
9. Niekonwencjonalne metody edukacji profesjonalnej
X. Sztuka bycia pracownikiem
1. Rola zawodowa
2. Organizacja pracy własnej
3. Obciążenie pracą
4. Błędy w działaniu człowieka w organizacji
XI. Style zachowania dorosłych
1. Style poznawcze i emocjonalne
2. Style uczenia się
XII. Autorytet przełożonego
1. Autorytet formalny i nieformalny
2. Osobowość charyzmatyczna
3. Autorytet a władza
4. Kulturowe przesłanki autorytetu
XIII. Zjawiska patologiczne we współczesnym przedsiębiorstwie
1. Pracoholizm
2. Wypalenie zawodowe
3. Mobbing
XIV.Pedagogika pracy XXI wieku - koncepcje, badania i zastosowania w praktyce
1. Zarządzanie jakością
2. Zarządzanie wiedzą
3. Agencje doradztwa personalnego
4. Praca w warunkach delokalizacji
Bibliografia
449 stron, oprawa miękka