ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W PRZEDSIĘBIORSTWIE OCENA I UWARUNKOWANIA


ZAPŁATA SŁ. RED.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 85.00 Twoja cena  80,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Skuteczność systemu zarządzania jakością ISO 9001 uwarunkowana jest czynnikami występującymi zarówno w organizacji, jak i w jej otoczeniu. Dla przedsiębiorstwa najważniejsze są uwarunkowania wewnętrzne, czyli czynniki, którymi można zarządzać poprzez podejmowane w organizacji decyzje. Identyfi kacja tych czynników, określenie stopnia ich ważności oraz ocena oddziaływania na poszczególne rezultaty systemu zarządzania jakością, w istotny sposób przyczyniają się do doskonalenia skuteczności tego systemu i racjonalizacji podejmowanych decyzji gospodarczych.

Autor w sposób szczegółowy i z praktycznego punktu widzenia przedstawił:

- rolę zarządzania jakością w zarządzaniu organizacją,
- zagadnienia skuteczności systemu zarządzania jakością,
- wewnętrzne czynniki wpływające na skuteczność znormalizowanego systemu zarządzania jakością.

W książce zaprezentowano również rezultaty badania empirycznego, w wyniku którego zhierarchizowano czynniki wewnętrzne w zależności od siły oddziaływania na skuteczność systemu zarządzania jakością.


Spis treści:

Przedmowa
str. 11

Rozdział I. Systemowe zarządzanie jakością
str. 15

1. Charakterystyka zarządzania jakością
str. 15
1.1. Zarządzanie a kierowanie
str. 15
1.2. Cel i obiekt zarządzania
str. 16
1.3. Definiowanie jakości
str. 17
1.4. System zarządzania jakością jako podsystem w organizacji
str. 19
2. Motywy implementacji systemu zarządzania jakością
str. 20
3. Wpływ działań wdrożeniowych na funkcjonowanie systemu zarządzania jakością
str. 23
3.1. Etapy procesu implementacji
str. 24
3.2. Faza przygotowawcza
str. 25
3.3. Faza projektowania
str. 26
3.4. Faza budowy
str. 27
3.5. Faza wdrożenia
str. 28
3.6. Certyfikacja
str. 29
3.7. Certyfikat czy system zarządzania jakością
str. 31
4. Utrzymanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością
str. 31
4.1. Stopień realizacji celów a postrzeganie SZJ w organizacji
str. 31
4.2. Negatywne postrzeganie ISO 9001
str. 32
4.3. Pozytywne ujęcie ISO 9001
str. 34

Rozdział II. Skuteczność systemu zarządzania jakością
str. 37

1. Postrzeganie jakości a skuteczność SZJ
str. 37
1.1. Postrzeganie jakości w działalności gospodarczej
str. 37
1.2. Jakość na rynku b2b i b2c
str. 37
1.3. Efektywność a skuteczność systemu
str. 38
1.4. Skuteczność wdrożenia systemu zarządzania jakością
str. 40
1.5. Efektywność wdrożenia systemu zarządzania jakością
str. 41
1.6. Efektywność funkcjonowania systemu zarządzania jakością
str. 41
2. Planowanie celów dotyczących jakości
str. 42
2.1. Istota planowania
str. 42
2.2. Etapowość planowania
str. 44
2.3. Poziomy planowania
str. 46
2.4. Cele dotyczące jakości
str. 49
3. Problematyka oceny skuteczności systemu zarządzania jakością
str. 51
3.1. Zagadnienia ogólne oceny skuteczności systemu zarządzania jakością
str. 51
3.2. Metody oceny skuteczności systemu
str. 56
4. Rezultaty systemu zarządzania jakością
str. 59

Rozdział III. Zewnętrzny kontekst funkcjonowania systemu zarządzania jakością
str. 62

1. Rola otoczenia przedsiębiorstwa w zarządzaniu jakością
str. 62
1.1. Elementy otoczenia organizacji w kontekście jakości
str. 62
1.2. Skuteczność i efektywność systemu w wymiarze zewnętrznym
str. 64
1.3. Zgodność systemu zarządzania jakością
str. 65
1.4. Przydatność i adekwatność systemu
str. 65
1.5. Aspekty oceny SZJ - przykład
str. 66
1.6. Zasady zarządzania jakością a ocena systemu
str. 67
2. Źródła identyfikacji oraz kryteria klasyfikacji czynników oddziałujących na stopień realizacji celów dotyczących jakości
str. 70
2.1. Otoczenie w skali makro i mikro - zagadnienia ogólne
str. 70
2.2. Czynnik - definicja i klasyfikacja
str. 71
2.3. Czynnik wewnętrzny a zewnętrzny
str. 72
3. Wpływ elementów makrootoczenia na zarządzanie jakością
str. 74
3.1. Składowe makrootoczenia
str. 74
3.2. Makrootoczenie a zarządzanie jakością w literaturze przedmiotu
str. 76
4. Mikrootoczenie źródłem czynników wpływających na skuteczność systemu zarządzania jakością
str. 78
4.1. Elementy mikrootoczenia
str. 78
4.2. Nabywcy - charakterystyka
str. 79
4.3. Dostawcy - analiza obszaru
str. 81
4.4. Konkurencja elementem mikrootoczenia
str. 81
4.5. Sektor gospodarki
str. 82
4.6. Inne organizacje i osoby
str. 82

Rozdział IV. Identyfikacja i klasyfikacja wewnętrznych czynników skuteczności systemu zarządzania jakością
str. 84

1. Przedsiębiorstwo źródłem czynników oddziałujących na skuteczność systemu zarządzania jakością
str. 84
1.1. Czynniki organizacyjne
str. 84
1.2. Aspekty systemowego zarządzania jakością
str. 85
1.3. Czynniki - analiza praktycznych działań
str. 86
2. Przyczyny kształtujące stopień realizacji celów dotyczących jakości
str. 89
2.1. Przyczyny kształtujące stopień realizacji celów dotyczących jakości w literaturze przedmiotu
str. 89
2.2. ISO 9001 w badaniach czynników
str. 92
3. Grupowanie zidentyfikowanych czynników wewnętrznych
str. 94
3.1. Grupowanie czynników wewnętrznych wpływających na skuteczność systemu zarządzania jakością
str. 94
3.2. Przywództwo najwyższego kierownictwa oraz polityka jakości
str. 96
3.3. Rola działu ds. zarządzania jakością
str. 96
3.4. Zarządzanie zasobami ludzkimi oraz szkolenia
str. 97
3.5. Projektowanie
str. 97
3.6. Zarządzanie relacjami z dostawcami
str. 98
3.7. Orientacja na klienta
str. 98
3.8. Proces zarządzania
str. 99
3.9. Benchmarking
str. 99
3.10. Dane dotyczące jakości oraz informacje i analizy
str. 100
3.11. Relacje pracownicze
str. 100
3.12. Praca zespołowa
str. 100
3.13. Pełna lista zidentyfikowanych czynników wewnętrznych
str. 101
4. Powiązania pomiędzy czynnikami wewnętrznymi a wymaganiami ISO 9001
str. 103

Rozdział V. Branżowość w systemowym zarządzaniu jakością
str. 106

1. Normatywne wymagania dla systemowego zarządzania jakością - ujęcie branżowe
str. 106
1.1. SZJ a profil działalności organizacji
str. 106
1.2. Powszechność certyfikacji ISO 9001 w branżach
str. 107
1.3. Jakość i normalizacja w różnych branżach
str. 108
2. Charakterystyka branży budowlanej
str. 109
2.1. Zagadnienia ogólne
str. 109
2.2. Produkcja budowlano-montażowa
str. 110
2.3. Budownictwo - warunki gospodarowania
str. 111
2.4. Cechy działalności budowlanej
str. 114
3. Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwach branży budowlanej
str. 116
3.1. Motywy wdrożenia SZJ w przedsiębiorstwach branży budowlanej
str. 116
3.2. Wdrażanie SZJ a cechy firm budowlanych
str. 119
3.3. Budownictwo a rezultaty systemu zarządzania jakością
str. 122
4. Rola specyficznych cech działalności budowlanej w identyfikacji czynników wpływających na skuteczność znormalizowanego systemu zarządzania
str. 125
4.1. Płaszczyzny analizy czynników wpływających na skuteczność SZJ w branży budowlanej
str. 125
4.2. Pierwsza płaszczyzna - definiowanie jakości
str. 126
4.3. Druga płaszczyzna analizy - etapy działań w procesie budowlanym
str. 129
4.4. Trzecia płaszczyzna - specyficzne cechy budownictwa
str. 133

Rozdział VI. Ocena wpływu czynników wewnętrznych na skuteczność systemu zarządzania jakością na przykładzie przedsiębiorstw budowlanych
str. 135

1. Charakterystyka badania przeprowadzonego wśród firm budowlanych
str. 135
1.1. Obszar badawczy
str. 135
1.2. Narzędzie badawcze
str. 136
1.3. Metodyka badania
str. 136
1.4. Charakterystyka respondentów
str. 137
1.5. System zarządzania jakością w badanych przedsiębiorstwach
str. 139
2. Motywy wdrożenia i oczekiwania wobec systemowego zarządzania jakością w polskich przedsiębiorstwach budowlanych
str. 141
2.1. Przesłanki implementacji systemu zarządzania jakością
str. 141
2.2. Oczekiwania wobec systemu zarządzania jakością
str. 146
3. Skuteczność systemowego zarządzania jakością w polskim budownictwie
str. 148
4. Hierarchizacja czynników wewnętrznych oddziałujących na skuteczność systemu zarządzania jakością
str. 154
4.1. Stopień ważności i siła oddziaływania czynników wewnętrznych na skuteczność SZJ w przedsiębiorstwach budowlanych
str. 154
4.2. Stopień ważności czynników wewnętrznych - praktyka a teoria
str. 157
4.3. Czynniki wewnętrzne - analiza według źródeł identyfikacji
str. 161

Rozdział VII. Relacje zachodzące pomiędzy czynnikami wewnętrznymi a rezultatami funkcjonowania systemu zarządzania jakością
str. 168

1. Grupowe zależności pomiędzy czynnikami wewnętrznymi a skutecznością systemu zarządzania jakością
str. 168
2. Indywidualne relacje pomiędzy czynnikami wewnętrznymi a poszczególnymi rezultatami systemu zarządzania jakością
str. 171
2.1. Identyfikacja relacji pomiędzy czynnikami wewnętrznymi a poszczególnymi rezultatami SZJ
str. 171
2.2. Efekty SZJ dotyczące dostawców
str. 171
2.3. Efekty SZJ dotyczące działań wewnętrznych
str. 173
2.4. Efekty SZJ dotyczące klientów
str. 174
2.5. Efekty SZJ dotyczące finansów
str. 175
2.6. Czynniki a rezultaty - najsilniejsze relacje
str. 176
3. Determinanty skuteczności systemu zarządzania jakością
str. 178
4. Zapewnienie skuteczności systemu zarządzania jakością w poszczególnych obszarach biznesowych
str. 184

Zakończenie
str. 191

Literatura
str. 193

Skorowidz rzeczowy
str. 205

 


212 stron, A5, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025