Praca jest wnikliwym studium koncepcji zarządzania strategicznego, zasad
formułowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa oraz metod analizy strategicznej
wykorzystywanych na zewnątrz i wewnątrz organizacji.
Zarządzanie współczesnymi przedsiębiorstwami oznacza potrzebę stałego
redefiniowania misji i strategii podmiotów, struktur, umiejętności budowy
strategicznych odpowiedzi na zmieniające się warunki, tj. odnawiania przedsiębiorstwa.
Działania te są z jednej strony rezultatem szeroko rozumianej wiedzy i praktyki, z
drugiej zaś metodą prowadzącą do powstawania i rozwijania wiedzy kapitału ludzkiego
oraz samej organizacji, w którym kapitał ludzki funkcjonuje. Opracowanie ma charakter
teoretyczno-poznawczy i metodyczny, ważną jego zaletę stanowi łączenie kwestii
teoretycznych z praktycznymi przykładami.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Tadeusza Obrębki:
Zarządzanie współczesnymi przedsiębiorstwami w zmieniającym się otoczeniu staje
wobec wyzwań, jakie niesie przyszłość. Przesądza to o konieczności poszukiwania
nowych wzorców instytucjonalnych, nowych technik i zachowań kierowniczych w praktyce. Ta
szeroka problematyka o kapitalnym znaczeniu dla każdego przedsiębiorstwa została
interesująco i wyczerpująco przedstawiona w omawianej pracy.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Koncepcje zarządzania strategicznego
Władysław Janasz
1.1. Pojęcie i ewolucja zarządzania strategicznego
1.2. Zarządzanie strategiczne jako proces
1.3. Zasady zarządzania strategicznego
1.4. Informacja i wiedza w zarządzaniu
Rozdział 2. Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa
Władysław Janasz
2.1. Istota strategii przedsiębiorstwa
2.2. Główne szkoły i nurty w zarządzaniu strategicznym
2.3. Etapy i procedury zarządzania strategicznego
2.4. Cele i zadania przedsiębiorstwa
2.5. Wizja strategiczna i misja przedsiębiorstwa
Rozdział 3. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa
Władysław Janasz
3.1. Poziomy zarządzania strategicznego
3.2. Kryteria i rodzaje strategii
3.3. Strategie na poziomie przedsiębiorstwa
3.4. Strategie dziedzin gospodarowania
3.5. Strategie konkurencji a strategie marketingowe
3.6. Strategie funkcjonalne
3.7. Podstawowe strategie rozwojowe przedsiębiorstwa
Rozdział 4. Ryzyko i niepewność w zarządzaniu strategicznym
Krzysztof Janasz
4.1. Istota i znaczenie ryzyka w procesach gospodarczych
4.2. Ryzyko a niepewność
4.3. Proces zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie
4.4. Metody pomiaru, kontroli i ograniczania ryzyka w zarządzaniu strategicznym
Rozdział 5. Analiza makrootoczenia
Katarzyna Kozioł
5.1. Charakterystyka makrootoczenia przedsiębiorstwa
5.2. Metody analizy makrootoczenia
5.2.1. Metody bezscenariuszowe
5.2.2. Metody scenariuszowe
Rozdział 6. Analiza otoczenia konkurencyjnego
Katarzyna Kozioł
6.1. Przedsiębiorstwo w otoczeniu konkurencyjnym
6.2. Metody analizy otoczenia konkurencyjnego
Rozdział 7. Ocena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
Katarzyna Kozioł
7.1. Zasoby i kompetencje w organizacji
7.2. Metody analizy potencjału wewnętrznego przedsiębiorstwa
Rozdział 8. Diagnoza strategiczna przedsiębiorstwa
Katarzyna Kozioł
8.1. Istota diagnozy strategicznej
8.2. Metody pozycjonowania strategicznego firmy w diagnozie strategicznej
Rozdział 9. Formułowanie strategii
Katarzyna Kozioł
9.1. Podstawowe koncepcje i modele formułowania strategii przedsiębiorstwa
9.2. Determinanty budowy strategii
Rozdział 10. Implementacja strategii i kontrola strategiczna
Katarzyna Kozioł
10.1. Implementacja strategii
10.2. Kontrola i kontrola strategiczna w organizacji
10.3. Kontroling strategiczny i operacyjny
10.3.1. Strategiczna karta wyników jako narzędzie realizacji strategii
Rozdział 11. Strategie na poziomie korporacji i przedsiębiorstw sektorowych
Władysław Janasz
11.1. Strategie korporacji
11.2. Kontekst sektorowy
11.3. Zarys strategii sektora przemysłowego
Rozdział 12. Strategie rozwoju i umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
Katarzyna Szopik-Depczyńska
12.1. Istota i motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw
12.2. Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw
12.3. Pojęcie i formy globalizacji
12.4. Formułowanie strategii globalnej w przedsiębiorstwie
Bibliografia
Spis rysunków
336 stron, B5, oprawa miękka