Omawiając zagadnienia związane z tworzeniem kultury pracy, w tym kultury pracy
menedżera, odnosimy się do procesu pracy i środowiska pracy. Tych kultur nie da się
opisać jednym zdaniem. Odzwierciedlają one bowiem merytoryczne treści pracy, zachowania
uczestników procesu pracy i ich oceny wraz ze skutkami z punktu widzenia systemu.
Ta wielowątkowość i złożoność (wzajemność powiązań i oddziaływań) jest
dominującą właściwością i wraz z potężnym ładunkiem potencjałem siły
społecznej jest wszechobecna z mocą oddziaływania na zjawiska i zachowania w każdej
organizacji społecznej.
Znaczenie kultury pracy wynika z tego, że wyznacza standardy zachowań społecznych na
wyższym poziomie w strukturze akceptowanych. Zawiera ona treści ukształtowane tradycją
(czasem przeszłym), aktualną dynamiką życia zawodowego i społecznego
(teraźniejszości) oraz oczekiwaniami wynikającymi z przeszłości i teraźniejszości.
Myśl przewodnia tej książki jest następująca: kultura pracy, w tym
szczególnie menedżera zapewnia stabilność pracy przez umożliwienie uczestnikom
procesu pracy zaspokojenia potrzeb stosownie do ich struktur wartości. Przekłada to się
bezpośrednio na efektywność, zysk.
Wiedza zawarta w tej książce przydatna jest dla teoretyków i praktyków. Można bowiem
zapoznać się z uwarunkowaniami tworzenia kultury pracy menedżera wynikającymi z
dorobku różnych nauk, jak i praktyką diagnozowania, określania kultury pracy.
Pracownicy naukowi i studenci otrzymają materiał do przemyśleń i ustaleń kierunków
dalszych badań. Praktycy, tj. osoby na stanowiskach kierowniczych, niezależnie od
szczebla zarządzania/kierowania mają do dyspozycji narzędzie pozwalające określić
zagrożenia w ich pracy i recepty jak im zapobiegać. Podwładni, pracobiorcy rozszerzyć
mogą swoją wiedzę o wartości współpracy, funkcję jaką wykonują w realizacji
celów zakładu pracy.
Spis treści:
WSTĘP
1. MENEDŻER W ŚRODOWISKU PRACY- TWÓRCA KULTURY PRACY (Stanisław
Milczarek)
1.1. PRACA
1.2. ŚRODOWISKO - POJĘCIE I WŁAŚCIWOŚCI
1.2.1. Środowisko pracy
1.3. WOKÓŁ POJĘCIA KULTURA
1.3.1. Pojęcie kultura
1.3.2. Kultura organizacyjna
1.3.3. Kultura pracy
1.4. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ MENEDŻERA W PROCESIE PRACY
Reasumując
Literatura
2. KULTURA PRACY MENEDŻERA KREACJĄ KAPITAŁU LUDZKIEGO (Alicja
Sajkiewicz)
2.1. TRIADA KULTURY PRACY, ORGANIZACJI, NARODU
2.2. KULTURA PRACY MENEDŻERA W KORPORACJI MIĘDZYNARODOWEJ
2.3. PROEFEKTYWNOŚCIOWA KULTURA PRACY MENEDŻERÓW
2.4. ZARZĄDZANIE PRZEZ WSPÓLNE WARTOŚCI
2.5. JAKI TYP KULTURY PRACY MENEDŻERA NALEŻAŁOBY PREFEROWAĆ?
Reasumując
Literatura
3. MENEDŻER A PRACOWNIK -STOSUNKI i ZACHOWANIA (Zbigniew Ścibiorek)
Reasumując
Literatura
4. OSOBOWOŚĆ MENEDŻERA A STYL KIEROWANIA (Jadwiga Marek)
Reasumując
Literatura
5. KULTURA PODEJMOWANIA DECYZJI PRZEZ MENEDŻERA A STYL KIEROWANIA
(Ryszard Jurkowski)
5.1. PODEJMOWANIE DECYZJI PRZEZ MENEDŻERA - uwarunkowania prawne i kulturowe
5.2. POJĘCIE, REGULACJA PRAWNA I STRUKTURA DIALOGU SPOŁECZNEGO
5.3. TRÓJSTRONNA KOMISJA ds. SPOŁECZNO-GOSPODARCZYCH
5.4. ZWIĄZKI ZAWODOWE
5.5. RADA PRACOWNIKÓW
5.6. EUROPEJSKA RADA ZAKŁADOWA
Reasumując
Literatura
6. TRUDNE DECYZJE MENEDŻERA SPRAWDZIAN WIEDZY O LUDZIACH (Łukasz
Goryszewski)
Reasumując
Literatura
7. PARTNERSTWO ROZWOJOWE PRZEZ COACHING MENEDŻERA A STYL KIEROWANIA
(Agnieszka Król)
7.1. COACH, COACHING-zagadnienia wprowadzające
7.2. TYPY I RODZAJE COACHINGU
7.3. RÓŻNE ROLE COACHA
7.4. WIZERUNEK I AUTORYTET COACHA- MENEDŻERA
7.5. STANDARDY PROFESJONALNEGO COACHINGU
7.6. DOBRY COACH-profil kompetencyjny
Reasumując
Literatura
8. O MORALNOŚCI W ZARZĄDZANIU I JEJ BRAKU (Waldemar Stelmach)
Reasumując
Literatura
9. HUMANIZACJA PRACY A ZADANIA POLITYKI KADROWEJ (Jerzy Osmelak)
9.1. HUMANIZACJA PRACY A ZADANIA POLITYKI KADROWEJ
9.2. DYREKTYWY NOWOCZESNEJ POLITYKI KADROWEJ
9.3. MENEDŻER JAKO WYCHOWAWCA W KULTURZE PRACY
Reasumując
Literatura
10. DORADCA ZAWODOWY W KULTURZE PRACY (Marzena Kasprzak)
10.1. DORADZTWO ZAWODOWE A RYNEK PRACY
10.2. DORADZTWO ZAWODOWE jako forma pomocy społecznej
10.3. INSTRUMENTY PRACY DORADCY ZAWODOWEGO
10.4. METODY PRACY W DORADZTWIE ZAWODOWYM
Reasumując
Literatura
11. KSZTAŁCENIE USTAWICZNE A ROZWÓJ KULTURY PRACY (Stanisław Suchy)
11.1. POTRZEBA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO PRACOWNIKÓW I MENEDŻERÓW
11.2. KSZTAŁCENIE USTAWICZNE A EDUKACJA i KULTURA DOROSŁYCH
11.3. ZWIĄZKI KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO Z KULTURĄ PRACY
11.4. KSZTAŁCENIE USTAWICZNE i KULTURA PRACY W PRZEDSIĘBIORSTWIE
11.5. KSZTAŁCENIE USTAWICZNE i KULTURA WOBEC WYZWAŃ UNII EUROPEJSKIEJ
11.6. STRATEGIA ROZWOJU KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W POLSCE
Reasumując:
Literatura:
12. ZAUFANIE SPOIWO KULTURY PRACY MENEDŻERA (Stanisław Milczarek)
12.1. KOMPONENTY I ASPEKTY ZAUFANIA
12.1.1. Istota zaufania
12.1.2. Właściwości oczekiwanych działań przełożonego i podwładnego
12.1.3. Wymiary zaufania
12.2. UWARUNKOWANIA ZAUFANIA -wyniki badań
12.3. ROZPOZNANIE KULTURY PRACY MENEDŻERA
Reasumując
Literatura
Załączniki
13. PRAKTYKA - z życia wzięte (Stanisław Milczarek - wybór i
opracowanie)
296 stron, B5, oprawa miękka