Restrukturyzacja to wielkie
pieniądze. Wystarczy spojrzeć na choćby kilka tytułów z prasy finansowej z jednego
wrześniowego dnia 1997 roku:
Ssangyong: Kolejne pogłoski
o poważnych problemach finansowych związanych między innymi z płynnością w szóstym
co do wielkości koncernie południowokoreańskim. Pojawiają się one po występujących
już w tym roku sygnałach o możliwym upadku Kia Motor Group oraz niewypłacalności
trzech innych koncernów, w tym firmy Hanbo Steel.
Sears: W obliczu 98 milionów
funtów strat brytyjski detalista zatrudnia specjalistę zajmującego się
restrukturyzacjami - Davida Jamesa, który ogłasza program naprawczy wsparty rezerwą 80
milionów funtów na poczet przyszłych kosztów restrukturyzacji.
Filipiny: Pogłoski o
poważnych problemach finansowych największego filipińskiego producenta żywności
doprowadziły do gwałtownego spadku cen akcji.
Laura Ashley: Brytyjska sieć
sklepów odzieżowych zapowiada dalsze straty mimo wdrażania od dwóch i pół roku
programu restrukturyzacyjnego zarządzanego przez specjalistę w tej dziedzinie - Anne
Iverson.
Wśród innych wieści z 1997
roku znalazły się: kryzys finansowy w Tajlandii, który doprowadził do zawieszenia
pięćdziesięciu czterech instytucji finansowych borykających się z kryzysem, pakiety
ratunkowe Międzynarodowego Funduszu Walutowego dla Korei Południowej i Indonezji oraz
trzyletni program Komunistycznej Partii Chin zmierzający do restrukturyzacji
nieefektywnych lub nierentownych przedsiębiorstw państwowych. Jakkolwiek zarządzanie
restrukturyzacją firmy było stosunkowo mało znaną dziedziną, kiedy publikowano
pierwszą wersję tej książki, Corporate Recovery, dziś stanowi ono fenomen na
skalę globalną.
Książka adresowana jest do
tych, którzy są bezpośrednio zaangażowani w firmy wymagające restrukturyzacji. Może
okazać się szczególnie przydatna dla dyrektorów generalnych stających w obliczu
konieczności przeprowadzenia restrukturyzacji swoich firm, ale będzie również
użyteczna dla innych członków kadry kierowniczej (prezesów, członków rad nadzorczych
itp.) przedsiębiorstwa, które znalazło się w kłopotach finansowych. Drugą znaczącą
grupą, dla której napisano tę książkę, są inwestorzy. Ci, którzy angażują swój
kapitał w przedsięwzięcia o znacznym ryzyku, bankowcy oraz inne podmioty finansujące
działalność przedsiębiorstw stających w obliczu kryzysu, mogą uznać tę książkę
za pomocną w tworzeniu zarysu programów naprawczych dla zespołów zarządzających,
które zwróciły się do nich z prośbą o wsparcie. Autorzy mają również nadzieję,
że książka ta pomoże doradcom firm znajdujących się w kłopotach - bankom
inwestycyjnym, konsultantom i innym.
Zdaniem autorów zarządzanie
procesem restrukturyzacji przypomina w istocie codzienne zarządzanie przedsiębiorstwem.
Wprawdzie podejście i techniki opisane w tej książce dotyczą w szczególnym stopniu
restrukturyzowanych firm, ale mogą mieć znacznie szersze zastosowanie. Wiele firm,
które dopiero wchodzą w fazę upadku, może zapobiec dalszemu pogarszaniu się sytuacji,
stosując wybrane strategie restrukturyzacyjne. Również firmy, które właśnie zostały
przejęte, zwykle wymagają pewnego "uporządkowania". Zarządzanie
restrukturyzacją polega na stosowaniu tradycyjnych metod w dość niecodziennych
okolicznościach. Pacjent jest poważnie chory, brakuje zarówno czasu, jak i gotówki, a
konieczna jest szybka reanimacja. Zatem książka ta powinna zainteresować każdego
menedżera, który chce poprawić krótkoterminowe wyniki finansowe w swojej firmie. Nie
należy wszakże wyciągać z tego stwierdzenia zbyt daleko idących wniosków. Autorzy są
głęboko przekonani, że przedsiębiorstwa znajdujące się na różnych etapach cyklu
życiowego, wymagają różnych metod zarządzania. Na przykład firmy wchodzące na rynek
oraz znajdujące się w fazie szybkiego wzrostu potrzebują bardziej swobodnego,
przedsiębiorczego podejścia, podczas gdy w początkowych fazach restrukturyzacji nie
sposób obejść się bez rygoru i kontroli.
Celem tej książki jest
dostarczenie praktycznych informacji na temat zarządzania procesem restrukturyzacji. Jej
autorzy to ludzie, którzy znajdują się w pierwszym szeregu osób starających się
opanować sytuacje kryzysowe. Dlatego książka łączy w sobie praktyczne doświadczenie
oraz badania naukowe i przedstawia poglądy na temat najlepszych metod stosowanych w
zarządzaniu restrukturyzacją firmy. Opisuje, co trzeba zrobić i jak się
do tego zabrać.
Autorzy
Stewart Slatter studiował w
Cambridge University, Stanford Business School oraz London University. Jest jednym z
partnerów założycieli Slatter Timperley, prezesem Stuart Slatter Training oraz
wykładowcą w London Business School. Od ponad dwudziestu lat specjalizuje się w
doradztwie oraz w szkoleniach, współpracując z największymi korporacjami na całym
świecie. Jest autorem kilku książek na temat zarządzania, takich jak Corporate
Recovery czy Gambling for Growth.
David Lowett jest członkiem
Instytutu Biegłych Rewidentów Anglii i Walii. Obecnie jest partnerem grupy Corporate
Finance londyńskiej filii firmy Andersen, specjalizującej się w dziedzinie
restrukturyzacji finansowej. W czasie dwudziestu pięciu lat pracy uczestniczył w wielu
restrukturyzacjach, doradzając różnym firmom lub udziałowcom. Jest współzałożycielem
Thames Found Ltd - funduszu inwestycyjnego zajmującego się zapewnianiem finansowania
restrukturyzacji. Fundusz ten to wspólne przedsięwzięcie firmy Andersen oraz banku
HSBC.
Spis treści
Przedmowa do wydania
polskiego
Podziękowania
Przedmowa
Rozdział 1 Zarządzanie
restrukturyzacją przedsiębiorstwa
Rozdział 2 Objawy i
przyczyny pogarszania się kondycji przedsiębiorstwa
Rozdział 3 Cechy
charakterystyczne sytuacji kryzysowych
Rozdział 4 Metodologia
udanej restrukturyzacji
Rozdział 5 Diagnoza stanu
firmy
Rozdział 6 Stabilizacja
kryzysu
Rozdział 7 Przywództwo
Rozdział 8 Zarządzanie
kontaktami z grupami interesu
Rozdział 9 Opracowanie planu
restrukturyzacji firmy
Rozdział 10 Analiza
strategiczna firmy
Rozdział 11 Zmiany
organizacyjne
Rozdział 12 Usprawnienie
kluczowych procesów
Rozdział 13 Wdrożenie planu
restrukturyzacji
Rozdział 14 Restrukturyzacja
finansowa
284 strony, twarda oprawa z obwolutą