Tematem niniejszej książki są różnorodne aspekty pracy, ich
uporządkowanie, metoda analizy oraz określenie, w jakiej formie należy je opłacać,
aby zapewnić prawidłowe relacje wynagrodzeń zgodne z wartością pracy.
W ciągu ostatnich lat zaszły w Polsce poważne wypaczenia systemów wynagradzania.
Wypaczenia te przybierają różne formy, ale najbardziej niepokojące są: odchodzenie od
systemów taryfowych, stosowanie nadmiernie szerokich widełek w kategoriach
zaszeregowania oraz stosowanie uznaniowości w miejsce oceny pracy.
Te wypaczenia ograniczają motywacyjną funkcję płac, zaangażowanie pracowników w
rozwój firmy i podwyższanie efektów pracy. Nie identyfikują się oni z
przedsiębiorstwem i utrzymują status pracownika ze względu na bezrobocie bez
satysfakcji i bez stabilizacji zawodowej.
Płaca może być wykorzystana jako narzędzie motywowania do dobrej pracy, dbałości
o swój zespół lub organizację oraz do zdobywania nowych umiejętności. W ten sposób
może wpływać na wysiłki podejmowane przez kierowników i pracowników, jak również
na uzyskiwane przez nich efekty. Poprzez płacę można oddziaływać na efektywność
współpracy w ramach grupy oraz rezultaty i konkurencyjność przedsiębiorstwa.
Warunkiem utrzymania motywacyjnej funkcji płacy jest jasność reguł dotyczących
przedmiotu pracy, metod jej wykonywania i należytego wynagrodzenia. Wysokość
wynagrodzenia i relacje płac powinny być ściśle powiązane z pracą wykonywaną przez
zatrudniony zespół. Praca charakteryzuje się różnymi aspektami. Jej ocena jest trudna
i nie powinna być tylko przedmiotem uznania przez szefa, ale wynikiem uzgodnionych,
zobiektywizowanych metod, znanych zarówno oceniającym kierownikom, jak i ocenianym
pracownikom.
Te zagadnienia są przedmiotem niniejszej książki. Od wielu lat zajmuję się
problematyką wynagrodzeń i ich związku z pracą. Obserwowana praktyka prowadzi do
wniosku, że obecnie wypaczenia w omawianej dziedzinie dotyczą podstaw opłacania pracy.
Wielu menedżerów poszukuje nowatorskich strategii płacowych, pomijając
główne wymagania opłacania pracy jakimi są:
• przydział zadań do wykonania i określenie wynagrodzenia za ich
wykonanie,
• kontrola wykonania zadań, sprawdzenie jakości i terminowości wywiązania
się z przydzielonych zadań,
• wypłacenie uzgodnionego wynagrodzenia, proporcjonalnie do ilości i
jakości wykonanej pracy stwierdzonej przez kierownika.
Spis treści:
Wstęp
- Interpretacja pracy i zasady kształtowania płac podstawowych
- Interpretacja pracy i metody jej pomiaru
- Czym jest praca ludzka?
- Analiza pracy i jej wykorzystanie do zarządzania pracownikami
- Analityczno-punktowe metody mierzenia wartości pracy
- Wartościowanie stanowisk pracy a kompetencje pracownika
- System taryfowy
- Taryfikator kwalifikacyjny
- Siatka taryfowa
- Tabele płac
- Wartościowanie pracy metodą UMEWAP
- Istota i rozwój rodziny metod UMEWAP
- Metoda UMEWAP – 2000
- Interpretacja kryteriów wartościowania pracy metodą UMEWAP – 2000
- Klucze analityczne do metody wartościowania pracy UMEWAP – 2000
- Praktyka budowy taryfikatora kwalifikacyjnego
- Wycena stanowisk pracy w punktach a kategorie zaszeregowania
- Elastyczność i uproszczenie metody UMEWAP – 2000
- Zakres zadań wycenianych stanowisk pracy i ich miejsce w taryfikatorze kwalifikacyjnym
- Przykładowy taryfikator kwalifikacyjny
- Siatka taryfowa
- Tabela stawek płac zasadniczych
- Taryfikator kwalifikacyjny
- Karty taryfikacyjne. Stanowiska nierobotnicze
- Karty taryfikacyjne. Stanowiska robotnicze
205 stron, B5, oprawa twarda