W fascynującej kontynuacji swojego wcześniejszego bestsellera Zasada
80/20, Richard Koch analizuje teorie naukowe w poszukiwaniu uniwersalnych wzorców i zasad
postępowania pozwalających odnieść sukces w biznesie i w życiu osobistym: to są
właśnie Wszechmocne Prawa.
Jego nowa książka pokazuje, że musimy zwrócić się w kierunku nauki nie
tylko po to, by rozumieć otaczający nas świat, ale także by odnieść w nim sukces.
W Zasadzie 80/20 Koch przedstawił praktyczną interpretację pojedynczego
wszechmocnego prawa obserwowanego w ekonomii. We Wszechmocnych Prawach prezentuje on wiele
więcej świeżych i fascynujących wniosków płynących z biologii, fizyki i systemów
nieliniowych, które wykraczają poza naukowe granice i rzucają zupełnie nowe światło
na biznes.
Koch omawia 17 kluczowych reguł naukowych, które odpowiadają za sposób, w
jaki funkcjonuje otaczający nas świat, włączając w to najsłynniejsze - prawa
Newtona, teorię ewolucji na drodze doboru naturalnego Darwina oraz teorię względności
Einsteina - ale również mniej znane, choć równie ważne, jak reguła przetrwania
poprzez zróżnicowanie Gause'a czy też prawo niezamierzonych skutków. Jednak w
odróżnieniu od licznych autorów prezentujących ze wszystkich stron teorię chaosu,
fizykę kwantową lub "darwinistyczną konkurencję" jako receptę na życie,
Koch traktuje naukę z należną jej powagą i przy użyciu odpowiedniego warsztatu przed
zastosowaniem jej do biznesu.
Dzięki zrozumieniu i zastosowaniu Wszechmocnych Praw będziemy w stanie z powodzeniem
kierować naszym życiem w ogólności, a w sprawach biznesowych w szczególności.
Richard Koch pokazuje, że starając się postępować zgodnie ze Wszechmocnymi Prawami
możemy zwielokrotnić naszą wydajność; lepiej wynajdywać i wykorzystywać
możliwości biznesowe; a także lepiej zaspokajać potrzeby odpowiednich klientów.
Ponadto rzuca on nowe światło pozwalające dostrzec prawdziwą naturę konkurencji,
odkrywając stojący w sprzeczności z intuicją, ale niepodważalny fakt, że to raczej
współpraca a nie rywalizacja z konkurentami prowadzi do najlepszych rezultatów.
Jednym z wielu nowych odkryć tej książki jest odwrócenie tradycyjnego porządku
kosmologii biznesowej poprzez umieszczenie idei i technologii w centrum procesu biznesowej
ewolucji dzięki dostrzeżeniu, że firmy stanowią jedynie czasowe nośniki dla genów
biznesowych. Wiemy, że walka o przetrwanie leży u podstaw działalności gospodarczej,
ale ta walka zachodzi przede wszystkim pomiędzy ideami, pomysłami, a nie między
firmami. Konkurencja pomiędzy firmami ma marginalne znaczenie dla sukcesu naszych firm i
nas samych. Wszechmocne Prawa pokazują nam, że innowacje należą do naszych
obowiązków, ale również że są przewidywalne i zachodzą na drodze różnicowania,
częstych porażek, rzadkich sukcesów, dalszego różnicowania - czyli ogólnie procesu
bardzo przypominającego proces doboru naturalnego.
Pisząc językiem obrazowym i przystępnym, Richard Koch podkreśla wnioski
płynące ze Wszechmocnych Praw odnośnie rynków, konkurencji, organizacji oraz ludzkiego
zachowania. W tej przebogatej i kolorowej syntezie nauki i biznesu Koch daje nam świeże,
potężne i unikalne narzędzie - coś, czego nikt inny przed nim nie dokonał: naukę
sukcesu.
Richard Koch łączy myślenie o biznesie z sukcesami w praktykowaniu go. Poza tym, iż
jest autorem 11 szeroko znanych i uznanych książek, jest on również "seryjnym
przedsiębiorcą", pracując dotychczas i osiągając ogromne zyski w branżach tak
odrębnych jak consulting, hotelarstwo, produkcja notatników osobistych, restauratorstwo,
produkcja ginu i inwestycje w wysokie technologie.
Zanim wziął się na dobre za zarabianie poważnych pieniędzy, był najpierw
partnerem w amerykańskiej firmie konsultingowej Bain & Co. oraz współzałożycielem
The LEK , Partnership - najlepszego butiku konsultingowego na świecie w latach 80.
Obecnie jest członkiem rad nadzorczych czterech notowanych na giełdzie przedsiębiorstw
oraz doradcą firm venture capital w Wielkiej Brytanii i w Republice Południowej Afryki.
Jest on również założycielem i współudziałowcem funduszu WebAngel.com -
internetowego "akceleratora" - a także akcjonariuszem i dyrektorem Gemini SA -
jednej z największych południowoafrykańskich firm konsultingowych.
Książka ta gromadzi w jednym miejscu wnioski płynące z nauki od czasów Newtona po
dzień dzisiejszy, stanowiąc praktyczny przewodnik jak odnieść sukces w biznesie i w
życiu codziennym. To niesamowite tour-de-force.
James A. Lawrence, Executive Vice-President, General Mills
Intrygująca i bardzo nietypowa. Koch mówi rzeczy, które powinny być powiedziane, a
których nie usłyszysz nigdzie indziej. Zarówno intelektualna jak i praktyczna zarazem,
książka ta jest ponad wszystko łatwa i przyjemna w czytaniu oraz prowokująca do
myślenia.
Dr Jules Goddard, Fellow, London Business School
Ekscytująca! Wszechmocne prawa dotykają wielu najważniejszych kwestii debaty, jaka
ma miejsce w kołach akademickich i biznesowych, a nawet wykraczają poza nią,
prezentując pomysły możliwe do wykorzystania przez każdego zajmującego się biznesem.
Zdecydowana zmiana w podejściu do myślenia na temat kooperacji i zarządzania jest
oczywista, a książka ta wnosi ponadto świeże spojrzenie na te i wiele innych ważnych
kwestii.
Dr Marcus Alexander, Director, Aschridge Strategic Management Centre
Sama teoria genów biznesowych jest wystarczającym powodem, by kupić tę książkę.
A otrzymujemy do tego jeszcze 16 innych ważkich naukowych teorii! Zawartość jest
zarówno poprawna od strony akademickiej, stanowiąc miejscami wręcz dzieio sztuki, ale
przede wszystkich zadziwiająco przystępna. Jasna i prosta, ale również autorytatywna i
pełna wniosków.
Dr Peter Johnson, Fellow, Exeter College, Oxford
Nigdy nie przypuszczałem, że nauka może być tak użyteczna w biznesie! Prawdziwe
odkrycie.
Chris Outram, Senior Partner, OC&C Strategy Consultants
322 strony, oprawa miękka