Autorzy dowodzą, że w
rzeczywistości istnieje duża rozbieżność między posiadaną wiedzą a
umiejętnością jej zastosowania w praktyce. Zauważyli przy tym, że rosnąca w
ostatnich latach liczba i dostępność źródeł wiedzy nie przekłada się na zmiany w
sposobie zarządzania przedsiębiorstwami. Często zapomina się, że:
- nie wystarczy wiedzieć, co
należy zrobić,
- słowa nie mogą zastąpić
działania,
- współzawodnictwo
wewnątrz firmy blokuje korzystanie z wiedzy,
- przywiązanie do
standardowych rozwiązań często jest szkodliwe,
- strach i zła atmosfera w
pracy przeszkadzają w przekładaniu wiedzy na działanie,
- złe systemy pomiaru wyników
utrudniają ich właściwą ocenę.
Omawiając procedury
zarządzania, które sprzyjają pełnemu wykorzystaniu posiadanej wiedzy, autorzy
postulują, aby proces zdobywania wiedzy przebiegał w ścisłym powiązaniu z
działaniami. Nie wystarczą programy szkoleniowe, seminaria i lektura podręczników.
W książce można znaleźć
liczne przykłady firm, którym problem nieumiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy
przysparza wielu kłopotów, jak i takich, których ten problem nigdy nie dotyczył lub którym
udało się go rozwiązać.
Autorzy: prof. Jeffery
Pfeffer jest wykładowcą w Stanford Graduate School of Business, gdzie zajmuje się
zachowaniami organizacyjnymi. Napisał bardzo dużo artykułów i książek, z których
najbardziej znane to: The Human Equation, Managing with Power i Competitive
Advantage through People.
Prof. Robert I. Sutton wykłada
w Stanford's School of Engineering. Pełni także funkcję dyrektora Center on Work,
Technology, and Organization. Przedmiotem jego zainteresowań są zachowania
organizacyjne.
Spis treści
Wstęp
1. Nie wystarczy wiedzieć,
co należy zrobić
2. Kiedy mówienie zastępuje
działanie
3. Kiedy pamięć zastępuje
myślenie
4. Kiedy strach przeszkadza w
wykorzystaniu wiedzy
5. Kiedy system pomiaru wyników
utrudnia ich właściwą ocenę
6. Kiedy współzawodnictwo
wewnątrz firmy zmienia przyjaciół we wrogów
7. Firmy, które radzą sobie
z problemem rozbieżności między wiedzą a jej zastosowaniem
8. Przekładanie wiedzy na
działania
Załącznik
Indeks
237 stron