Czym jest antropologia organizacji? Antropologia organizacji jest metodologią
badań empirycznych, która cieszy się ogromną popularnością w krajach zachodnich,
lecz w Polsce nadal jest mało znana. Literatura, jaka dotąd była wykorzystywana do
takich badań, jest przede wszystkim obcojęzyczna i trudno dostępna dla polskiego
czytelnika.
Tymczasem antropologiczne badania organizacji umożliwiają ciekawe i istotne
badania terenowe:
- opis organizacji w ich naturalnym kontekście,
- ukierunkowanie na proces, zrozumienie ludzi i ich zachowań w organizacji,
- badanie zjawisk nowych, nieznanych, nie dających się przewidzieć.
Książka została napisana z myślą o studentach (wydziałów nauk społecznych i
humanistycznych) oraz badaczach pragnących przeprowadzić własne badania terenowe
organizacji na poziomie pracy dyplomowej, magisterskiej lub doktorskiej. Jej celem jest, z
jednej strony - zapoznanie polskich czytelników z mało w Polsce znanymi
antropologicznymi badaniami organizacji, z drugiej zaś - pomoc w poprawnym
przeprowadzeniu takich badań i napisaniu na ich podstawie pracy.
Książka powstała na podstawie doświadczeń badawczych autorki oraz badań
dotyczących organizacji i literatury - tak pozycji klasycznych, jak i najbardziej
aktualnych.
Monika Kostera - profesor tytularny nauk ekonomicznych na Wydziale
Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i
Zarządzania im. L. Koźmińskiego w Warszawie oraz na Uniwersytecie w Växjö.
Ukończyła Uniwersytet w Lund (1983) oraz Uniwersytet Warszawski (1988), gdzie uzyskała
tytuł doktora nauk ekonomicznych (1990) i doktora habilitowanego z dziedziny zarządzania
(1996). Gościnnie wykładała i prowadziła badania na Uniwersytetach Erasmusa w
Rotterdamie, w Newcastle, Växjö, Lund, Wissenschaftszentrum w Berlinie oraz na polskich
uczelniach: Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Uniwersytecie Adama Mickiewicza w
Poznaniu. Jest autorką 10 książek w języku polskim i angielskim oraz licznych
artykułów naukowych w międzynarodowych czasopismach recenzowanych. Jest członkiem rady
redakcyjnej pism naukowych, m.in. Journal of Organizational Change Management, Human
Relations, Studies in Cultures, Organizations and Societies, Human Resources Development
International, Management Learning, Organization, Organization Studies i Qualitative
Sociology. Organizowała lub współorganizowała liczne konferencje naukowe. Obecnie
zajmuje się metodologią jakościowych badań terenowych organizacji, studiami terenowymi
przedsiębiorczości oraz samorealizacją w organizacjach.
Spis treści:
Podziękowania
Wprowadzenie
1. Tradycja etnograficzna a badania organizacji
1.1. Podstawy paradygmatyczne
Paradygmaty w nauce
Czym etnograf organizacji nie zajmuje się
Dlaczego etnografia?
Korzyści z etnografii
1.2. Jak opisać rzeczywistość organizowania? Kultura jako metafora rdzenna
Kultura jako sposób widzenia organizacji
Symbole i ich interpretacja
Kultura - możliwość komunikacji
Jak kultura dzieje się - dynamika kultury
1.3. Etnografia jako tradycja metodologiczna
Etnografia - sposób na badanie jakościowe organizacji
Zasady i cele
Metodologie pokrewne
Teren
Rola antropologa
Sformułowanie problemu badawczego
Proces badawczy: zasady, metody, techniki
2. Organizacje jako przedmiot badań
2.1. Organizacje i organizowanie
Poszukiwanie definicji organizacji
2.2. Główne typy organizacji
Organizacje formalne
Organizacje nieformalne
Szczególny typ organizacji: organizacje totalne
3. Metody badawcze
3.1. Wybór metody i triangulacja
3.2. Obserwacja
Typy obserwacji
Obserwacja nieuczestnicząca
Obserwacja bezpośrednia
"Bycie cieniem" czyli shadowing
Obserwacja uczestnicząca
3.3. Wywiad
Rodzaje wywiadu
Wywiad standaryzowany
Wywiad antropologiczny
Inspiracje etnometodologiczne
3.4. Analiza tekstu
Jak badać teksty
Analiza kultury
Analiza retoryczna
Analiza semiotyczna
4. Notatki z badań
4.1. Notatki z terenu
Notatki - osobiste zapiski z terenu
Co notować i w jaki sposób?
4.2. Transkrypcja wywiadów
Waga transkrybowania
Inspiracje z innych tradycji metodologicznych
5. Pisanie etnografii
5.1. Interpretacja
Interpretacja materiału
Czytanie antropologiczne
Czytanie narracyjne
Czytanie teatralne
Inspiracje z teorii ugruntowanej
5.2. Jak pisać etnografię?
Typowa forma i struktura
Pisanie jako proces
Kryteria pisania naukowego w etnografii
Style pisania
Plagiat - grzech śmiertelny i jak go uniknąć
Pisanie z myślą o Czytelniku
Bibliografia
219 stron, format: 16,5x24 cm, miękka oprawa