Książka daje kompletny,
oparty na solidnych badaniach, obraz sytuacji i aspiracji rozwojowych małych i średnich
przedsiębiorstw w Polsce w przededniu wejścia do Unii Europejskiej. Szczególny nacisk
autor położył na dwa problemy: strategie rozwoju i konkurencji tych przedsiębiorstw
oraz instytucjonalne uwarunkowania ich działalności. Autor porównuje dynamikę rozwoju
małych i średnich przedsiębiorstw w krajach UE i w Polsce, pokazuje, jakie mechanizmy
wspierające działają w Europie a jakie w Polsce. Pokazuje główne bariery rozwojowe
polskich przedsiębiorstw - brak możliwości finansowania rozwoju, brak dostępu do
szkoleń i wiedzy na temat nowoczesnego zarządzania, nadmierny fiskalizm państwa. Z
badań przeprowadzonych przez autora wynika, że słaba kondycja i niska konkurencyjność
polskich małych i średnich przedsiębiorstw wynika też z małej świadomości
przedsiębiorców, niechęci do uczenia się, do współpracy z innymi
przedsiębiorstwami, do ponoszenia ryzyka. Recenzowana książka może dostarczyć
ciekawych przemyśleń polskim menedżerom, którzy chętnie narzekają na fiskalizm
państwa i drogie kredyty, ale nie szukają przyczyn niepowodzeń biznesowych we własnych
postawach i działaniach. Uważam, że książka, wydawana w momencie wejścia Polski do
Unii Europejskiej, jest ważnym przyczynkiem do dyskusji na temat dostosowania się
polskich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej. Chętnie sięgną po nią
menedżerowie. Może też stanowić zalecana lekturę dla studentów kierunków
ekonomicznych i zarządzania.
Prof. zw. dr hab. Maria Romanowska
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Instytucjonalne
uwarunkowania wspierania rozwoju sektora MSP w Polsce
1.1. Definicje i
klasyfikacje małych i średnich przedsiębiorstw
1.2. Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 1980-2001
1.3. Polityka rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw
1.4. Działalność Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
1.5. Wybrane elementy instytucjonalnego otoczenia wspierającego rozwój MSP
1.5.1. Organizacje przedsiębiorców
1.5.2. Jednostki świadczące usługi na rzecz MSP
1.5.3. Organizacje pozarządowe
1.5.4. Instytuty badawcze i placówki akademickie
Rozdział 2. Wspieranie
rozwoju sektora MSP w Unii Europejskiej
2.1. Działania Unii
Europejskiej na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw
2.2. Sektor MSP w Unii Europejskiej
2.3. Polityka wspierania małych i średnich przedsiębiorstw w wybranych krajach Unii
Europejskiej
Rozdział 3. Specyfika
zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach
3.1. Istota strategii
małych i średnich przedsiębiorstw
3.2. Myślenie strategiczne jako narzędzie zarządzania firmą
3.3. Możliwości rozwojowe przedsiębiorstw
3.4. Szanse umacniania pozycji konkurencyjnej
3.5. Model rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Rozdział 4. Zachowania
strategiczne małych i średnich przedsiębiorstw w świetle badań empirycznych
4.1. Założenia
metodologiczne badań
4.1.1. Cel badań
4.1.2. Metoda badań
4.1.3. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw
4.2. Przemiany w otoczeniu przedsiębiorstw
4.3. Planowanie strategiczne w firmie
4.4. Strategie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
4.5. Strategie konkurencji w badanych jednostkach
4.6. Organizacja i zarządzanie
4.7. Współdziałanie firm sektora MSP z instytucjami wspierającymi
Rozdział 5. Perspektywy
rozwoju firm sektora MSP w Polsce
5.1. Otoczenie małych i
średnich przedsiębiorstw a ich konkurencyjność
5.2. Szanse i zagrożenia wynikające z integracji z Unią Europejską
5.3. Atuty i słabości małych i średnich przedsiębiorstw
5.4. Prognozy adaptacji MSP do warunków europejskich
Zakończenie
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
Załącznik (kwestionariusz badawczy)
243 strony