Polecamy
Państwu również oryginalne wydanie tej książki THE CLUETRAIN MANIFESTO
THE END OF BUSINESS AS USUAL
Umieramy.
Nigdy nie usłyszymy tych
słów w reklamie telewizyjnej. Niemniej ta zasadnicza kwestia dotycząca ludzkiego
istnienia zabarwia nasz świat oraz sposób, w jaki sami siebie w tym świecie
postrzegamy. "Życie jest zbyt krótkie", powiadam - i tak jest. Zbyt krótkie na
prowadzenie polityki biurowej, zatracenie się w pracy i bezsensowne błądzenie w
papierach; na skakanie przez cyrkową obręcz i ochronę własnej skóry; na staranie
się, by dogodzić komukolwiek, nie urażając nikogo; na ciagłą szamotaninę dla
osiągnięcia wiecznie oddalającej się definicji sukcesu. Również zbyt krótkie, by
martwić się o to, czy kupiliśmy odpowiedni garnitur, odpowiednie płatki śniadaniowe,
odpowiedni laptop, odpowiedni rodzaj dezodorantu.
Wyobraź sobie świat, w
którym każdy ciągle się uczy, w którym to, nad czym się zastanawiasz, jest znacznie
bardziej interesujące od tego, co wiesz, a ciekawość jest cenniejsza od uznanej wiedzy.
Wyobraź sobie świat, w którym to, co oddajesz, bardziej się liczy od tego, co sobie
zostawiasz, gdzie radość nie jest wstydliwym słowem, a zabawa nie jest zakazana
powyżej jedenastego roku życia. Wyobraź sobie świat, w którym biznesem biznesu jest
przedstawianie światów, w których ludzie naprawdę by chcieli kiedyś żyć. Wyobraź
sobie świat stworzony przez ludzi dla ludzi, którzy nigdy nie znikną z tej ziemi.
Taaak. Wyobraź to sobie.
MANIFEST CLUETRAIN
95 tez dla Ziemian -
zaczęło się od Sieci
1. INTERNETOWE APOCALYPSO
CHRISTOPHER LOCKE
Starożytne rynki tętniły
dźwiękiem życia: rozmowami. Wyroby rzemieślnicze, sprzedawane na rynkach, nosiły
znamiona ludzi, którzy je wykonywali. Następnie produkcja masowa doprowadziła do
masowego marketingu i środków masowego przekazu: wymiennych pracowników, wyrobów i
konsumentów, razem z hierarchiczną biurokracją potrzebną do rządzenia nimi. Lecz
Internet - nieposkromiony i pełen dźwięku ludzkich głosów - dowodzi, że era
przemysłowa jest niczym innym jak tylko przerywnikiem w podejmowaniu konwersacji, tym
razem na skalę światową.
2. TĘSKNOTA
DAVID WEINBERGER
Nasza kultura powitała Sieć
z ogromnym entuzjazmem, nawet nim zrozumieliśmy, do czego dokładnie służy, ponieważ
wierzymy, że przywraca coś, za czym ogromnie tęsknimy: za naszym głosem. Kończymy
obecnie Faustowską umowę, zgodnie z którą zrezygnowaliśmy w pracy z ogromnej części
naszej indywidualności, w zamian za iluzję życia w przewidywalnym, bezpiecznym
świecie. Kiedy zaczynamy zmieniać nasz sposób pojmowania, okazuje się, że ta zmiana
kulturowa jest w istocie zmianą duchową.
3. ROZMOWA NIC NIE KOSZTUJE
RICK LEVINE
Głos - autentyczna ekspresja
człowieka, obecna zarówno w dziele rąk, jak i w słowach - zaczyna znów szybko
pojawiać się w Internecie. W rzeczywistości Internet jest rozmową prowadzoną w
różnorodnych formatach - w witrynach, poczcie elektronicznej, grupach dyskusyjnych,
listach dyskusyjnych - dającą nowe możliwości w relacjach międzyludzkich. Choć
tradycyjny biznes nie jest szczęśliwy z tego powodu, ponieważ rozmowy są
nieprzewidywalne i niemożliwe do kontrolowania, ludzkiego głosu nie da się uciszyć.
Mądre firmy nauczą się, w jaki sposób włączać się do rozmowy.
4. RYNKI TO ROZMOWY
DOC SEARLS l DAVID WEINBERGER
Produkcja masowa w świecie
przemysłu doprowadziła firmy do tego, że zaczęły angażować się w masowy marketing,
dostarczając "przesłania" tłumom, które wcale ich nie chciały. Obecnie Sieć
pozwala rynkowi ponownie rozmawiać, a ludzie mówią sobie prawdę o wyrobach, firmach i
własnych pragnieniach - ucząc się szybciej od biznesu. Firmy raczej muszą dowiedzieć
się, w jaki sposób wejść do światowej rozmowy, niż polegać na starych technikach
marketingowych public relations, komunikacji marketingowej, reklamie i innych formach
propagandy. My, rynek, wcale nie chcemy takich przesłań, chcemy rozmawiać z biznesem
ludzkim głosem.
5. ORGANIZACJA
HIPERPOŁĄCZONA DAVID WEINBERGER
Pracownicy firm w intranetach
i ludzie działający na rynkach uczą się rozmawiać swoim własnym głosem, ignorując
schematy organizacyjne i mówiąc sobie prawdę - sobie wzajemnie i swoim klientom.
Dzięki intranetowi
pracownicy bezpośrednio łączą się między sobą, co podkopuje dawną piramidę
zarządzania i zmienia mury Twierdzy Biznes w rozmowy. Przemiany następują od
najniższych szczebli w górę hierarchii: firmy zaczynają akceptować otwartość,
decentralizację, omylność, zagmatwane i bogate w kontekst informacje, opowieści i
autentyczne głosy pojedynczych ludzi.
6. ŁATWE ODPOWIEDZI
CHRISTOPHER LOCKE I DAVID WEINBERGER
Żyjemy w czasach zmiany
historycznych proporcji, zatem nie ma łatwych odpowiedzi. Faktycznie nie ma nawet
łatwych pytań. Najczęściej zadawane pytania - w artykułach prasowych i
przemówieniach polityków - to ukryte próby odwrócenia naszej uwagi od prawdziwie
głębokich przemian, które właśnie zachodzą. Lepiej nauczmy się słuchać pytań
płynących z naszych serc.
7. POSTAPOKALIPSA
CHRISTOPHER LOCKE
Jedyna licząca się
rewolucja jest już od dawna w toku (a przy okazji: wygrywamy). W sieci powszechnie
występuje niezwykły i osobliwie swawolny styl bycia, ironiczna inteligencja, która
obala podstawowe założenia tradycyjnych instytucji. W Internecie zanosi się na żarty i
lepiej, żeby biznes poważnie to potraktował. Kiedy paradoks staje się paradygmatem, za
późno już szukać cudownego lekarstwa na Korporacyjny Syndrom Niedoborów Językowych.
Pora wyobrazić sobie całkowicie nowe role, nowe racje, nowe światy.
191 stron twarda
oprawa