Wyobraź sobie, że przechadzasz się alejką w supermarkecie podczas cotygodniowych
zakupów. Dochodzisz do działu proszków do prania i ze zdumieniem zauważasz, że liczba
towarów nagle dwukrotnie się powiększa. Usiłujesz wrzucić do wózka zmiękczacz do
tkanin. Nie mija pół minuty, a na półkach pojawia się dwa razy tyle, a za chwilę
trzy razy tyle marek. Zdajesz sobie sprawę, że nie da się wybrać z takiej ilości!
Witaj w Internecie. Choć w rzeczywistości rozmaitość towarów w miejscowym
supermarkecie nie zwiększa się w zawrotnym tempie, dzieje się tak w przypadku stron
WWW. Internet powstał jako sieć komunikacyjna władz, wojska i wyższych uczelni, a jako
medium komercyjne zadebiutował w 1994 roku. Pięć lat później liczbę stron szacowano
już na ponad osiemset milionów. Najbardziej wydajna wyszukiwarka uwzględnia zaledwie
szesnaście procent tych zasobów!
Mimo że wprowadzenie na rynek nowego produktu, na przykład napoju czy szamponu,
pochłania dziesiątki milionów dolarów, działalność w Internecie - przynajmniej od
strony technicznej - wiąże się ze znacznie mniejszymi nakładami. Uruchomienie kolejnej
witryny teleadresowej wymaga jedynie podstawowych umiejętności programowania oraz
CD-ROM-u z numerami telefonów. Gwałtowny wzrost liczby stron wprawia przeciętnego
użytkownika sieci w zakłopotanie i frustrację.
Na przełomie tysiącleci niezliczone firmy wypełniają Internet ponad 800 milionami
stron. Klienci - przytłoczeni nadmiarem treści i cierpiący na nieustanny brak czasu -
ograniczają swoje podróże w sieci tylko do tych przedsiębiorstw, które znają i
którym ufają. Zatem w batalii o portfele klienta zwyciężyć mogą tylko firmy, które
odpowiednio wcześniej zainwestują w wykreowanie swojej marki w sieci - stworzą eBrand.
Większość książek opisuje różne techniki marketingowe użyteczne w Internecie
oraz zasady tworzenia stron WWW. Żadna jednak nie uwzględnia niezbędnego kontekstu
strategicznego, który muszą brać pod uwagę firmy dążące do wykreowania swojej marki
w Internecie. Lukę tę uzupełnia PhiI Carpenter, przedstawiając szczegółową analizę
strategii marketingowych sześciu firm, które dzięki właściwym działaniom w sieci
odniosły olbrzymi sukces i stworzyły silne internetowe marki.
Zbudowanie i utrzymanie marki jest jednym z najważniejszych elementów skutecznej
strategii prowadzenia biznesu w sieci. Obszerne studia przypadków zebrane przez
Carpentera w tej książce oraz wnioski do jakich dochodzi, składają się na praktyczny
przewodnik dla każdego, kto myśli o zyskaniu lojalności internetowych klientów jego
firmy.
Patricia Seybold, autorka Customers.com
W świecie, gdzie internetowy konsument staje w obliczu konieczności dokonywania zbyt
wielkiej liczby wyborów, o wygranej bądź przegranej na tym rynku będzie decydować
silna marka. W eBrands znajdziesz wiedzę, której twoja firma potrzebuje, by dostać się
na szczyt.
Kevin Harvey, Benchmark Capital
Phil Carpenter jest dyrektorem marketingu w Critical Path, firmie
doradczej w zakresie rozwiązań internetowych. Wcześniej pracował jako dyrektor
marketingu korporacyjnego w RemarQ, firmie przejętej przez Critical Path w styczniu 2000
roku. Zajmował także kierownicze stanowiska w działach marketingu takich
przedsiębiorstw, jak PointCast, Intuit oraz Mozart Systems, był również starszym
konsultantem w McKenna Group, firmie konsultingowej założonej przez Regisa McKennę.
Uzyskał tytuł Master of Business Administration w Harvard Business School.
Carpenter jest autorem kilkudziesięciu artykułów w czasopismach poświęconych
zarządzaniu i technologii, które ukazały się w takich krajach, jak: Stany Zjednoczone,
Wielka Brytania, Kanada oraz Japonia. W latach 1995-1997 redagował stałą kolumnę w
czasopiśmie Marketing Computers. ]est współautorem książki Marketing
Yourself to the Top Business Schools, wydanej w 1995 roku przez John Wiley & Sons.
SPIS TREŚCI
PODZIĘKOWANIA
WPROWADZENIE
1 www.lVILLAGE.com
2 www.CDNOW.com
3 www.BARNESANDNOBLE.com
4 www.YAHOO.com
5 WWW.FOGDOG.COM
6 www.ONSALE.com
ZAKOŃCZENIE
225 stron, oprawa twarda z obwolutą