Publikacja przedstawia główne kierunki zmian w
dziennikarstwie, w pojmowaniu funkcji przekazu dziennikarskiego (i generalnie: medialnych
przekazów informacyjnych), a także roli dziennikarza - zmian, które dokonują się z
jednej strony pod wpływem tzw. nowych mediów, z drugiej zaś wynikają z faktu, iż
komunikaty typu informacyjnego krążą w przestrzeni określanej właściwościami takich
mediów.
W coraz większym stopniu media stają się elementem kreacji
rzeczywistości, regulowanej warunkami nie tylko rozwoju kultury, ale i gospodarki
(konkurencja i komercja) oraz technologii. Miejsce faktów zajmują faktoidy, a opinia
publiczna jest fantomem wywoływanym przez sondaże publikowane w mediach. Uświadomienie
i analiza tego narastającego problemu jest właśnie tematem tej publikacji.
SPIS TREŚCI:
Przedmowa
Część pierwsza
1. Zrozumieć media - ale kogo, ale co?
Maszyny też ludzie
Między "zimnym" a "gorącym"
Na krawędzi Galaktyki Gutenberga: fotografia,
telegraf, telefon
Poza czasem, poza przestrzenią
2. Prawdziwe narodziny mediów: aktualność jako towar
Szybkość i aktualność - złe siostry prawdy
Kucharki i lokaje też chcą czytać
"Media chaosu", "media pędu",
czyli wszystko na sprzedaż
Małżeństwo z przypadku: radio i telefon
Dziennikarstwo radiowe i... telefoniczne
3. Prawda czy obraz prawdy?
Mobilność: zachcianka czy konieczność
Prawda obiektywna - prawda obiektywu
Film: prawda w kawałkach
Kino, radio, telewizja, czyli jedno w drugim (i
trzecim)
Urocze, groźne mieszaniny
Część druga
1. Wobec Nowego - problemy z tożsamością?
Żadnych granic!
Telewizja się przedstawia: medium mediów
Retoryka obecności
2. Jak możemy myśleć
Idea Memeksu
"Maszyna intertekstualna"
Palimpsest: metafora postępu
3. Wojna i rozum: Alan Turing i inni niepogodzeni
Myślenie to nie tylko inteligencja
Komputer: narzędzie jako metafora
Odyseja kosmiczna i jej echa
Więcej niż "globalna biblioteka"
4. Cyfrowość i inne kłopoty
Nowe media: narodziny z zera i jedynki
Istniejące - znika
Niewidzialne technologie
Testowanie mózgu i świata
Kultura kopii
Na wyciągnięcie ręki
Automatyczne obrazy
Część trzecia
1. Interaktywność - co to właściwie znaczy?
Pozory interaktywności - nadmiar to jeszcze nie
wybór
Interaktywność zgrzebna
Interaktywność jako składnik przekazu czy
przekaźnika?
Radio znów z telefonem
2. Interaktywność w telewizji
Destrukcja jako konstrukcja
Imitacje interaktywności - dlaczego kochamy
sondaże
Odmiany telewizyjnej interaktywności - programy
grupy ITI
Interaktywność nowych mediów i co z niej wynika
Część czwarta
1. "We the Media" - koniec czy początek tradycyjnego
dziennikarstwa?
Internet i "śmierć autora"
Między mogołami a nieposłuszeństwem
Opublikuj siebie!
2. Prawie jak dziennikarz
Internet - komunikowanie świadectwa
Sieć nie zawsze wygrywa
Tylko profesjonalizm?
3. Obywatelskie, uczestniczące, "oddolne",
"cywilne" i...
... co to wszystko znaczy?
Lewicowi i prawicowi
Prawie dziennikarstwo, prawie encyklopedia -
Wikipedia
Obywatelskość - a może to tylko fetysz?
"Świat zgooglowany", czyli syndrom
copypastów
Część piąta
1. Twarze dziennikarstwa i dziennikarzy: środek drogi
Po obu stronach oceanu i Kanału: dwie tradycje
"Journamorfoza"
Newsroom - nasz nowy dom
2. "Kultura mediów mieszanych"
Perswazja i spotkanie
Czy Internet to medium?
Zasiedlanie i podbój, czyli darwinizm w Sieci
3. Interfejs konwergencji: blog
Intymność na jarmarku
Spektakle pisma
Intymność w wersji służbowej
4. Dygresja o gatunkach
Gatunek jako opakowanie
Droga wyjścia: gonzo journalism
Fakty, "nie-fakty", "prawie
fakty"
Przyjemne mieszaniny - raz jeszcze
Tryb breaking news
5. Interfejs konwergencji: hipertekst
Hiperteksty w Sieci i poza nią
Rozkręcamy i skręcamy zabawkę nazywaną
"Świat"
"Rozum transwersalny"
Ukryte życie węzłów
Czy jest na sali autor?
Wielki didżej
6. Kłopoty z prawdą
Magiczna skrzynka i kultura psucia
We władzy Photoshopa
Dekontekstualizacja i parodie
Mitotwórcy i detektywi
Pożytki z nielegalu
Bawić się czy myśleć - oto jest pytanie!
Sieć - głos twojego pana
Internet na rozdrożu: cień proroka, cień amatora
Bibliografia prac cytowanych i przywoływanych
448 stron, oprawa miękka