ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 49.70 47,22   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POLTYKA MEDIALNA A MEDIA ELEKTRONICZNE


JAKUBOWICZ K.

wydawnictwo: WAIP , rok wydania 2008, wydanie I

cena netto: 49.70 Twoja cena  47,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Media elektroniczne są wszechobecne w naszym życiu i odgrywają w nim niezwykle znaczącą rolę. Zatem państwo i społeczeństwo powinny móc zapewnić, aby dobrze służyły one ludziom i zapobiegać szkodom, które mogą wyrządzić.

W książce „Polityka medialne a media elektroniczne” Karol Jakubowicz dokonuje gruntowego przeglądu celów, form i metod projektowania i realizowania polityki medialnej w dziedzinie mediów elektronicznych, poczynając od radia, a na najnowszych technologiach cyfrowych kończąc.

Jego zdaniem zdolność stworzenia i realizacji wszechstronnej i długofalowej polityki medialnej służącej interesowi publicznemu, niepodporządkowanej jedynie celom aktualnej ekipy rządowej, można uznać za jedno z kryteriów rozwoju i konsolidacji demokracji. Książka wypełnia lukę w naszej wiedzy na ten temat, dostarcza narzędzi do formułowania takiej właśnie polityki medialnej.


Karol Jakubowicz, doktor, medioznawca, specjalizuje się w zagadnieniach mediów elektronicznych, przewodniczący Rady Międzyrządowej Programu „Informacja dla Wszystkich” UNESCO, koordynator grupy roboczej międzynarodowego programu naukowego COST A30 „East of West. Setting a New Eastern and Central European Media Research Agenda”, ekspert Rady Europy, Unii Europejskiej, OBWE i UNESCO do spraw mediów i ich regulacji, był członkiem Rady Niezależnej Komisji ds. Mediów w Kosowie, przewodniczącym Komitetu Zarządzającego do Spraw Mediów i Nowych Usług Komunikacyjnych Rady Europy, dyrektorem Departamentu Strategii i Analiz KRRiT (2004–2006), przewodniczącym Rady Nadzorczej TVP S.A.(1998–2000), autor, współautor i redaktor licznych krajowych i zagranicznych publikacji naukowych poświęconych mediom elektronicznym i komunikacji społecznej.


Spis treści:

Wstęp 9

Rozdział 1. Polityka i regulacja medialna w dziedzinie mediów elektronicznych 17
Podstawowe pojęcia 17
Polityka medialna 17
Tworzenie polityki medialnej 18
Cele polityki medialnej 24
instrumenty realizacji polityki medialnej 26
Porządek regulacyjny, prawna regulacja mediów 26
Fundusze publiczne 29
Organy regulacyjne ds. radiofonii i telewizji 33
Policy i governance 35
Samoregulacja i współregulacja 36

Rozdział 2. Polityka medialna w kontekście społeczno-politycznym 41
Rodzaje polityki medialnej 41
Polityka systemowa: projektowanie i tworzenie systemu medialnego 41
Polityka sektorowa 44
Polityka celowa 49
Polityka operacyjna 50
Międzynarodowa polityka medialna 51
Ideowe i aksjologiczne podstawy polityki medialnej; normatywne teorie mediów i dziennikarstwa 53
System polityczny, konsolidacja demokracji a system i polityka medialna 57
Trzy systemy medialne: spolaryzowanego pluralizmu demokratycznego
korporacjonizmu i liberalny 58

Rozdział 3. Zmiana społeczna i technologiczna a polityka i regulacja medialna 65
Trzy etapy ewolucji polityki medialnej 65 zmiana technologiczna i konwergencja oraz wynikająca z niej zmiana porządku regulacyjnego i modelu organów regulacyjnych 74
Konwergencja 74
Zmiany w polityce i regulacji medialnej 82

Rozdział 4. Cele polityki i regulacji medialnej 94
Swoboda wypowiedzi i informacji oraz wolność i niezależność mediów 94
Pluralizm i różnorodność mediów 101
Cele kulturalne i oświatowe 107
Ochrona i rozwój krajowego rynku i produkcji audiowizualnej 110
Ochrona konkurencji i strukturalnego pluralizmu mediów 112
Koncentracja własności mediów 112
Pomoc publiczna dla radiofonii i telewizji publicznej 120
Cele gospodarcze 123

Rozdział 5. Polityka i regulacja mediów na szczeblu międzynarodowym 125
Globalizacja mediów a międzynarodowa polityka medialna 125
Prawa człowieka i demokracja 130
Rada Europy 131
Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie 133
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw
Oświaty, Nauki i Kultury 134
Techniczne i gospodarcze podejście do mediów 136
Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny 136
Unia Europejska 136
Gospodarcze i handlowe podejście do mediów 146
Światowa Organizacja Handlu 146
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju 149
Społeczne i branżowe podejście do mediów: organizacje pozarządowe i profesjonalne 150

Rozdział 6. Regulacja radia i telewizji 153
Ogólne cele regulacji 153
Organ regulacyjny 154
Regulacja programu 156
Regulacja nadawców publicznych 160
Regulacja nadawców prywatnych 172
Regulacja nadawców środowiskowych 177

Rozdział 7. Konwersja cyfrowa radiofonii i telewizji
Dylematy polityki medialnej 181
Uczestnicy procesu konwersji cyfrowej 183
Cele konwersji cyfrowej 186
Konwersja cyfrowa a porządek regulacyjny 189
Strategia cyfryzacji telewizji naziemnej 192
Gospodarka częstotliwościami 198
Standardy techniczne 199
Operator multipleksu 201
Rola nadawcy publicznego w procesie konwersji cyfrowej 204
Pomoc państwa 205

Rozdział 8. Polityka i regulacja w dziedzinie internetu i innych nowych technologii 210
Zarządzanie internetem a zasady rządzące społeczeństwem informacyjnym 210
Polityka publiczna w dziedzinie internetu. Regulacja, współregulacja i samoregulacja zawartości internetu 218
Regulacja, współregulacja i samoregulacja zawartości innych platform dystrybucji treści 229

Bibliografia 240

Indeks 277


288 stron, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024