Kiedy mowa o wybitnych przedstawicielach niemieckiej kultury, którzy
służyli hitleryzmowi, łatwo nasuwają się porównania z Faustem. Są one być może
najbardziej adekwatne w odniesieniu do Leni Riefenstahl.
Przez całe życie próbowała okiełznać chwilę, nadać mgnieniu oka
ciężar i walor monumentu. Wystarczy popatrzeć na kadry z Riefenstahl – aktorką na
górskim szczycie lub na umięśnione torsy w Triumfie woli lub Olimpii, by przekonać
się, że to prawda. Również jako tancerka, fotografka, nawet nurek głębinowy
odrzucała codzienność i monotonię na rzecz tego, co wyjątkowe i ulotne.
Podporządkowała temu dążeniu wszystko i nie zastanawiała się nad ceną, jaką
przyjdzie jej zapłacić.
W maju 1997 roku, kilka miesięcy przed jej 95 urodzinami, spotkałem Leni Riefenstahl i
udało mi się z nią dłużej porozmawiać. Sześć wcześniejszych lat spędziłem,
poznając jej dzieło i koleje życia; informowałem ją także w listach, że mam zamiar
napisać jej biografię.
Z korespondencji i rozmów telefonicznych, które odbyliśmy po naszym spotkaniu,
wynikało coraz jaśniej, że nie mogę oczekiwać od Leni Riefenstahl wyważonego i
obiektywnego osądu. Podkreślała ona wprawdzie wielokrotnie, że jest zainteresowana
ujawnieniem „całej prawdy”, jednakże okazywało się, że ma na myśli jedynie
swoją prawdę.
(fragment książki)
Jürgen Trimborn stara się odsiać fakty od mitów, legend i plotek, przyznając
otwarcie, że bezspornie prawdziwy wizerunek Leni Riefenstahl będzie się nam już zawsze
wymykał.
Tym niemniej jego wnikliwe, solidnie udokumentowane analizy rzucają wiele światła na
pogmatwany życiorys niemieckiej reżyserki, a od lektury nie sposób się oderwać.
Najlepsza i najbardziej wyczerpująca książka, jaką można obecnie znaleźć na temat
Leni Riefenstahl.
„Münchner Abendzeitung”
Pouczające spojrzenie na postać tyleż fascynującą, co kłopotliwą.
„Publishers Weekly”
Najlepsza książka, jaką napisano o Leni Riefenstahl.
Ralph Giordano
496 stron, oprawa twarda z obwolutą