Radio współczesne opuszcza erę Marconiego, wchodząc w epokę
technologii cyfrowej.
Nowa technologia przyniesie radiu ogromne korzyści i sprawi, że wiele
ograniczeń jego rozwoju ulegnie unieważnieniu. Poprzez rozszerzone możliwości wyboru i
interaktywność radio cyfrowe czy radio w internecie zwiększy swobodę wyboru programu,
a także uniezależni odbior od miejsca i czasu kontaktu z radiem. Z niewielkimi
wyjątkami głównymi motorami digitalizacji są dzisiaj publiczni nadawcy radiowi, nie
tylko testując technicznie nowe platformy, lecz również je promując i wprowadzając na
rynek. Wiele wskazuje na to, że to oni właśnie, ze względu na swoje zobowiązania
społeczne, staną się największymi beneficjentami nowych technologii. Ich zadaniem jest
ciagłe wzbogacanie i rozszerzanie swoich usług na te zwłaszcza grupy społeczne i
regiony, które ignorują zorientowani komercyjnie nadawcy prywatni.
Książka Stanisława Jędrzejewskiego zawiera rekapitulację sytuacji
radiofonii publicznej w Europie. Autor wskazuje i systematyzuje procesy ewolucyjne tego
typu radiofonii oraz odnotowuje jej perspektywy u progu nowej rzeczywistości
technologicznej i na tym tle rysuje możliwości rozwoju radiofonii publicznej w Polsce.
Spis treści:
Wprowadzenie Wykaz skrótów
1. Media publiczne w społeczeństwie demokratycznym
1.1. Oczekiwania społeczne wobec mediów
1.2. Media publiczne a rynek
1.3. Media publiczne w Europie Srodkowo-Wschodniej
2. Narodziny radiofonii publicznych
2.1. Geneza i początki krajowych systemów radiowych
2.2. Serwisy zagraniczne radiofonii publicznych
3. Radiofonia publiczna a lad demokratyczny
3.1. Radio w przestrzeni demokracji
3.2. Radio lokalne - opozycja wobec radiofonii publicznej
3.3. Radiofonia publiczna w komunikowaniu politycznym
3.4. Regulacje prawne a procedury demokratyczne i praktyka komunikowania
4. Program - audytorium - rynek - finansowanie
4.1. Rodzaje programów radiofonii publicznych
H Programy uniwersalne i wyspecjalizowane
H Programy dla młodzieży
W Publiczne stacje regionalne i lokalne
4.2.Wiedza o audytorium radiowym: metody badań - typy audytorium - wzory korzystania z
radia
4.2.1. Wiedza o odbiorze mediów a możliwości jego kontroli
4.2.2. Stan wiedzy o badaniach odbioru
4.2.3. Metody badań nad odbiorem radia
4.3. Audytorium radiofonii publicznej w poszczególnych regionach Europy
4.4. Finansowanie radiofonii publicznej a konkurencja rynkowa
4.5. Restrukturyzacja radiofonii publicznych - zamiary i efekty
H Strategia przekształceń BBC Radio
H Przekształcenia organizacji produkcji w NRK
H Strategia rozwoju Radia Fińskiego (YLE)
5. Perspektywy rozwojowe radia
5.1. Radio i nowe technologie
H Kontekst strukturalno-organizacyjny przemysłu radiowego
H Kontekst technologiczny
5.2. Nowe radio i praktyka komunikacyjna słuchaczy-użytkowników
5.3. Architektura nowego radia i partycypacja społeczna słuchaczy-użytkowników
5.4. Radio w internecie a nadawcy publiczni
5.5. Strategie programowe nowego radia
5.6. Przyszłość radiofonii publicznej i rynek oraz rewolucja technologiczna
6. Model radiowego nadawcy publicznego w Polsce
6.1. Nowe wyzwania
H Kontekst działania radiofonii publicznej - rynek radiowy H Kontekst działania
radiofonii publicznej - rynek reklamy radiowej
Kontekst odbioru - audytorium radiowe w Polsce
6.2. Struktura radiofonii publicznej i projekty jej zmian
6.3. Model oferty programowej a możliwości technologiczne produkucji radiowej
Zakończenie
Bibliografia
Słowniczek pojęć używanych w pracy
Indeks nazwisk
284 strony, B5, oprawa miękka