Praca dzieli się na kilka
części: rozdział I i II poświęcone są zagadnieniom wprowadzającym. Przedstawione tu
zostało doktrynalne i ustawowe rozumienie prywatyzacji, a także podstawowe różnice
między procesami prywatyzacji w gospodarkach wolnorynkowych a prywatyzacją w krajach
postkomunistycznych.
Ze szczególną uwagą
potraktowana została prywatyzacja na obszarze byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej
i w byłej Czechosłowacji. Przebieg i metody prywatyzacji w byłej Niemieckiej Republice
Demokratycznej są interesujące i nietypowe z uwagi na rolę, jaką odegrały tu Niemcy
Zachodnie. Jak się okazuje, dopływ kapitału z pominięciem reguł gospodarki rynkowej i
bez mechanizmów tejże gospodarki, kształtujących się na poziomie przedsiębiorstwa,
nie prowadzi do szybszego, skokowego osiągnięcia celów prywatyzacji.
Dokonania Republiki Czeskiej
w zakresie prywatyzacji świat uznał za najbardziej spektakularne. Istotnym czynnikiem
ułatwiającym przeprowadzenie prywatyzacji był lepszy stan gospodarki czechosłowackiej
w momencie rozpoczynania jej przebudowy, aniżeli w innych krajach wchodnioeuropejskich.
Zrównoważony budżet, nieznaczne zadłużenie zagraniczne, słaba aktywność związków
zawodowych i innych grup nacisku pozwalały rządowi konsekwentnie wdrażać radykalne
reformy bez zagrożenia strajkami i bez przewlekłych sporów legislacyjnych. W tym
przypadku można więc powiedzieć, że silnie scentralizowana struktura poprzedniego
systemu społeczno-gospodarczego paradoksalnie pomogła w przeprowadzeniu reform. Po kilku
latach oceny czeskiej prywatyzacji zaczynają być mniej entuzjastyczne. Dziś pojawiają
się już sygnały, wskazujące że prywatyzacja i faktyczna restrukturyzacja gospodarki w
tym kraju nie była dostatecznie głęboka, by utworzyć trwałe, zdrowe zasady gospodarki
rynkowej.
Prywatyzacja w Słowacji jest
chyba najwyraźniejszym przykładem zależności przebiegu prywatyzacji od układu sił
politycznych. Zmieniające się układy sił politycznych powodowały, że proces
prywatyzacji był zatrzymywany, zmieniano też metody i procedury prywatyzacyjne.
Spowodowało to dalsze osłabienie gospodarki i wzrost sceptycyzmu społeczeństwa co do
powodzenia podjętych reform.
Przedstawione problemy
prywatyzacji w wybranych krajach postkomunistycznych mają na celu nie tylko
zrelacjonowanie tychże procesów, doświadczenia tych krajów pozwalają łatwiej
przewidzieć skutki zastosowania lub niezastosowania określonych metod prywatyzacji w
Polsce.
Omawiane jest następnie pojęcie przedsiębiorstwa jako przedmiotu
prywatyzacji. Przedsiębiorstwo jest podstawową bazą tworzenia spółek kapitałowych,
znajdujących zastosowanie do procesu prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (poza
zakresem rozważań pozostaje więc problematyka prywatyzacji przedsiębiorstw
komunalnych).
Rozdział III zawiera
analizę typowych funkcji spółek kapitałowych i ich roli w tworzeniu nowej
rzeczywistości, a więc z uwzględnieniem okoliczności, że treść tych funkcji
pozostaje w związku z celami prywatyzacji.
Funkcja gromadzenia
kapitałów jest trudna do realizacji, przede wszystkim z uwagi na to, że przez wiele lat
obowiązywały zupełnie inne zasady gospodarki. Służy dziś nie tylko budowaniu podstaw
do tworzenia przedsiębiorstw w formie spółek, ale także ma dać podwaliny dla
mechanizmów gospodarki rynkowej, tych niezbędnych mechanizmów na poziomie
przedsiębiorstwa. Podobną rolę można przypisać funkcji ograniczania ryzyka
gospodarczego i odpowiedzialności wspólników oraz funkcji organizacji i współpracy
gospodarczej.
Typowe funkcje spółek
kapitałowych mają jednak zróżnicowaną treść, głównie w zależności od struktury
własnościowej spółek kapitałowych. Przewaga kapitału państwowego czyni te funkcje
mniej wyrazistymi, ich rola w przebudowie gospodarki jest inna niż w przypadku spółek
opierających swą działalność na kapitale prywatnym.
Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa - skomercjalizowane
przedsiębiorstwa państwowe, są przedsiębiorcami o szczególnym charakterze. Sama
zmiana formy prawnej nie ma takiej mocy i właściwości, że automatycznie w całej
rozciągłości jednoosobowe spółki Skarbu Państwa stają się podmiotami o charakterze
tylko prywatnoprawnym. Funkcje jednoosobowych spółek Skarbu Państwa odbiegają więc w
swej treści od tych, które ujawniają się w spółkach opartych o własność
prywatną.
W praktyce w większości
przypadków nie możemy powiedzieć, iż cel i skutek działania określonych instytucji
prawnych pokrywają się ze sobą całkowicie. Problem ten uwidacznia się zwłaszcza w
trakcie rozpatrywania szczególnych funkcji spółek kapitałowych w procesie prywatyzacji
przedsiębiorstw państwowych. Tym zagadnieniom poświęcone są dalsze rozdziały pracy.
W rozdziałach IV i V rozpatrywane są więc szczególne funkcje spółek o skutkach w
skali makroekonomicznej i mikroekonomicznej.
W skali makroekonomicznej
bardzo ważną rolę odgrywa funkcja strukturalno-własnościowej transformacji
gospodarki. To poprzez spółki kapitałowe ma się dokonać zmiana struktury
własnościowej gospodarki, opartej poprzednio na bazie własności państwowej.
Trudno dziś odpowiedzieć na
pytanie, jaki będzie w przyszłości rozmiar państwowego sektora gospodarczego.
Wieloletnie doświadczenia wskazują jednak, że warunkiem funkcjonowania gospodarki
rynkowej jest oparcie działalności gospodarczej w zdecydowanej mierze na własności
prywatnej.
Spółki kapitałowe są też
podstawą rozwoju rynku kapitałowego. Na nich spoczywa także funkcja ożywienia i
rozwoju przedsiębiorczości jako jednego z elementów wolności gospodarczej.
Dążenie do umacniania
pozycji przedsiębiorstwa, poczucie realizacji interesu przedsiębiorstwa, są kategoriami
ściśle związanymi z gospodarką rynkową. Funkcja umacniania pozycji i interesów
przedsiębiorstwa indywidualizuje przedsiębiorstwo, stawia na pierwszym i podstawowym
miejscu interes przedsiębiorstwa, a nie interes społeczny.
Funkcje społeczne i funkcje
ochrony socjalnej, wypełniane przez spółki kapitałowe, nie są typowe dla gospodarki
rynkowej. Podyktowane są przede wszystkim koniecznością łagodzenia skutków
społecznych i ekonomicznych przejścia z gospodarki centralnie planowanej do gospodarki
rynkowej.
Jeśli przyjąć, że
występujące dziś modyfikacje w zakresie funkcjonowania spółek kapitałowych mają
charakter przejściowy, należy przypuszczać, że stan ten nie spowoduje deformacji
istotnych cech spółek kapitałowych. Są to bowiem instytucje prawne o silnych cechach
konstrukcyjnych, wyrosłych z naturalnych potrzeb gospodarki rynkowej.
Nie tylko spółki, ale
również prawo własności przetrwało, zachowując tradycyjną konstrukcję ideową,
mimo że scentralizowany system gospodarowania z zasady eliminował inne formy własności
niż państwowa lub quasi-państwowa - jak określano istniejącą formę własności
spółdzielczej.
W rozdziale VI znalazła się
analiza wybranych zjawisk dysfunkcjonalnych, jakie oddziaływają zarówno na przebieg
procesu prywatyzacji, jak i na spółki kapitałowe zastosowane do prywatyzacji. Zmienia
się ich zakres, natężenie i charakter. Zjawiska dysfunkcjonalne są wyrazem splotu
szeregu bardzo różnorodnych czynników, politycznych, ekonomicznych, społecznych itp.
Dziś trudno jednoznacznie
ocenić, które z tych zjawisk i w jakim stopniu zagrażają celom prywatyzacji.
Szczegółowe badanie zjawisk dysfunkcjonalnych jest przede wszystkim domeną socjologów,
wymaga specyficznych socjologicznych metod oraz obserwacji rozciągniętych w czasie.
Całość zamykają wnioski,
z których wynika, że mimo tak różnorodnych ról i funkcji, którymi zostały obarczone
spółki kapitałowe w procesie prywatyzacji, są one konstrukcją prawną zdolną
je unieść, pozostając w swych klasycznych zrębach.
276 stron