Ambicje Strategii Lizbońskiej z marca 2000 r. były ogromne. Wytyczono 28 głównych
celów społecznych, gospodarczych i ekologicznych oraz 120 subcelów. Do monitorowania
ich realizacji wykorzystywano 117 indykatorów. System raportowania dla 25 krajów UE
obejmował 300 rocznych raportów. Po 5 latach realizacji Strateaii Lizbońskiej okazało
się, że większość celów nie została zrealizowana, że zarówno wydajność pracy,
poziom życia i tempo wzrostu PKB uległy relatywnemu zmniejszeniu w porównaniu do
Stanów Zjednoczonych. "Dogonienie i przegonienie" USA do roku 2010 stało się
nierealne. Narastało zjawisko przeregulowania gospodarki. Ocenia się, że co najmniej
1/3 projektów legislacyjnych okazała się absurdalna. Jednocześnie półmetek
realizacji Strategii Lizbońskiej przejdzie do historii jako okres, w którym nie
doprowadzono do uchwalenia Konstytucji Europejskiej, w którym uchwalenie budżetu UE
nastąpiło z ogromnym trudem, w którym proces liberalizacji sektora usług (tzn. 70%
unijnej gospodarki) uległ zahamowaniu. Z drugiej strony, panuje świadomość, że mimo
dotychczasowych niepowodzeń, Unii Europejskiej nie stać na brak strategii podwyższania
konkurencyjności. W tzw. raporcie Wima Koka oceniającym dotychczasowy stan realizacji
Strategii Lizbońskiej czytamy: "Dzisiaj, kiedy różnica rozwoju między Ameryką
Północną a Azją powiększyła się, a Europa musi zmagać się z połączonymi
wyzwaniami, jakimi są niski przyrost naturalny i starzenie się społeczeństwa Strategia
Lizbońska staje się jeszcze bardziej pilną potrzebą".
Pomysłem na rewitalizację Strategii Lizbońskiej ma być skoncentrowanie się
na dwóch celach: wzroście gospodarczym i wzroście zatrudnienia. Inne cele rozumiane są
podobnie jak w mikroekonomicznej koncepcji shareholders value jako warunki realizacji tych
dwóch wytyczonych celów.
Postanowiono również o nacjonalizacji Strategii Lizbońskiej. Państwa członkowskie
miały przedstawić jeszcze w 2005 r. wiarygodne i ambitne plany działań zapewniających
powodzenie Strategii Lizbońskiej. System raportowania ma obejmować jeden narodowy plan
gospodarczy. Komisja Europejska ma pełnić rolę niezależnej agencji monitorującej
realizację Strategii Lizbońskiej. Wszystko wskazuje na to, że dotychczasowa strategia
podnoszenia konkurencyjności Unii Europejskiej znajduje się w fazie głębokich
przewartościowań, wyzwań globalizacji i okresowego nawrotu narodowych protekcjonizmów.
W tych warunkach debata akademicka łącząca Strategię Lizbońską z teorią i praktyką
zarządzania wartością może przedstawić zachodzące procesy w innym świetle.
prof. Leszek Pawłowicz
Spis treści
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I. UWARUNKOWANIA KONKURENCYJNOŚCI SYSTEMOWEJ KRAJÓW UNII
EUROPEJSKIEJ
Rozdział 1.1. Wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki w świetle rozwiązań
przyjętych w narodowym planie rozwoju - Andrzej Drwiłło, Hanna G. Adamkiewicz-Drwiłło
Rozdział 1.2. Strategia Unii Europejskiej wobec państw Maghrebu jako element rozwoju
jednolitego rynku - Małgorzata Wróblewska
Rozdział 1.3. Wpływ Strategii Lizbońskiej na kształt polityki strukturalnej w Unii
Europejskiej w latach 2007-2013 - Dorota Czykier-Wierzba
1.3.1. Główne założenia Strategii Lizbońskiej
1.3.2. Czynniki utrudniające realizację Strategii Lizbońskiej
1.3.3. Polityka strukturalna w Unii Europejskiej w latach 2007-2013
1.3.4. Podsumowanie
Rozdział 1.4. Redukcja wydatków publicznych w Polsce - Maria Jastrzębska
1.4.1. Cele Strategii Lizbońskiej a różnice w poziomie rozwoju między UE a USA
1.4.2. Wydatki publiczne w krajach UE w relacji do PKB
1.4.3. Działania mające na celu redukcję wydatków publicznych w Polsce
Rozdział 1.5. Konkurencyjność wybranych gospodarek UE wobec USA i Japonii według
wybranych wskaźników innowacyjności - Tadeusz Sporek
1.5.1. Konkurencyjność Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii na tle państw europejskich,
Stanów Zjednoczonych i Japonii - analiza wybranych wskaźników
Rozdział 1.6. Strategia Lizbońska w procesie globalizacji a społeczne aspekty nadzoru
korporacyjnego - Jerzy Wąchol
1.6.1. Wprowadzenie
1.6.2. Główne założenia i cele Strategii Lizbońskiej na lata 2000-2010
1.6.3. Półmetek Strategii Lizbońskiej a priorytety polskie
1.6.4. Realizacja Strategii Lizbońskiej w krajach członkowskich UE a procesy
globalizacji
1.6.5. Społeczne aspekty nadzoru korporacyjnego w UE a Strategia Lizbońska
1.6.6. Podsumowanie
Rozdział 1.7. Nadzór korporacyjny w procesie budowania wartości dla akcjonariuszy w
świetle Strategii Lizbońskiej - Sławomir Antkiewicz
1.7.1. Corporate govemance a nadzór właścicielski
1.7.2. Nadzór korporacyjny i problemy pełnomocnictwa w świetle budowania wartości dla
akcjonariuszy
1.7.3. Modele struktury własności
1.7.4. Geneza nadzoru korporacyjnego w Polsce
1.7.5. "Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005" jako zasady budujące
wartość dla akcjonariuszy
1.7.9. Implementacja Strategii Lizbońskiej w Polsce - Agenda Warsaw City 2010
1.7.10. Konkluzje
1.7.6. Rating nadzoru korporacyjnego IBnGR
1.7.7. Rating nadzoru korporacyjnego Polskiego Instytutu Dyrektorów
1.7.8. Nadzór korporacyjny w świetle Strategii Lizbońskiej
Rozdział 1.8. Transfery dochodowe a aktywność zawodowa społeczeństw europejskich -
Kamila Bielawska
1.8.1. Wprowadzenie
1.8.2. Poziom aktywności zawodowej społeczeństw UE
1.8.3. Transfery dochodowe z tytułu bezrobocia
1.8.4. Podsumowanie.
CZĘŚĆ II. EKOLOGICZNO-SPOŁECZNE ASPEKTY ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W UNII
EUROPEJSKIEJ
Rozdział 2.1. Realizacja strategii zrównoważonego rozwoju w warunkach Szwecji - Jan
Leśniak
2.1.1. Istota i cele strategii zrównoważonego rozwoju
2.1.2. Społeczeństwo zrównoważone jako wynik realizacji strategii zrównoważonego
rozwoju w Szwecji
Rozdział 2.2. Proekologiczne działania przedsiębiorstwa jako podstawa budowania
przewagi konkurencyjnej - Renata Płoska
2.2.1. Wprowadzenie
2.2.2. Przewaga konkurencyjna oparta na proekologicznym wyróżnieniu firmy i jej oferty
2.2.3. Wpływ przedsięwzięć proekologicznych na przewagę kosztową przedsiębiorstwa
2.2.4. Zakończenie
Rozdział 2.3. Źródła finansowania zadań ekologicznych gmin w Polsce po akcesji z
Unią Europejską - Jerzy Gwizdała
2.3.1. Źródła i formy finansowania inwestycji
2.3.2. Dostęp do źródeł finansowania
2.3.3. Instytucje dominujące w finansowaniu inwestycji proekologicznych w Polsce
2.3.3.l. Finansowanie inwestycji proekologicznych w gminach
Rozdział 2.4. Instrumenty realizacji polityki ekologicznej w aspekcie zrównoważonego
rozwoju - Dorota Burzyńska
2.4.1. Priorytetowe znaczenie zrównoważonego rozwoju
2.4.2. Proekologiczna polityka państwa
2.4.3. Instrumenty ochrony środowiska
2.4.4. Modyfikacja istniejącego systemu instrumentów ekonomicznych w aspekcie
zrównoważonego rozwoju
Rozdział 2.5. Proces umiędzynaradawiania ochrony środowiska a zintegrowane zarządzanie
przedsiębiorstwem poprzez jakość - Urszula Wąsikiewicz-Rusnak
2.5.1. Uwagi ogólne
2.5.2. Jakość jako podstawowa kategoria zintegrowanego zarządzania
2.5.3. Budowa i funkcjonowanie zintegrowanego systemu zarządzania w przedsiębiorstwie
Rozdział 2.6. Metody określania społecznych preferencji w świetle badań empirycznych
- Stanisław Kasiewicz, Waldemar Rogowski
2.6.l.Wprowadzenie
2.6.2. Charakterystyka metod eksperymentalnych
2.6.3. Koncepcja badania preferencji społecznych w czasie w polskich warunkach
2.6.4. Koncepcja i metoda badania
2.6.5. Prezentacja wyników przeprowadzonego badania ankietowego
2.6.6. Wnioski
Rozdział 2.7. Znaczenie ekonomii społecznej w rozwoju lokalnym terytorialnym - Marietta
Janowicz-Lomott
CZĘŚĆ III. PROCESY INTEGRACJI RYNKU FINANSOWEGO UNII EUROPEJSKIEJ
Rozdział 3.l. Proces konsolidacji sektora bankowego w strefie euro - Ryszard Wierzba
3.1.1. Rozmiary fuzji i przejęć
3.l.2. Przesłanki realizacji fuzji i przejęć
3.1.3. Konsekwencje procesu konsolidacji
Rozdział 3.2. Sieć bezpieczeństwa finansowego w Unii Europejskiej a Strategia
Lizbońska - Leszek Pawłowicz
3.2.1. Wprowadzenie
3.2.2. System regulacji i nadzoru nad rynkami finansowymi
3.2.3. System gwarantowania bezpieczeństwa depozytów i rozliczeń
3.2.4. System zarządzania kryzysowego
3.2.5. Podsumowanie
Rozdzial 3.3. Systemy gwarantowania depozytów jako element sieci bezpieczeństwa (safety
net) jednolitego rynku finansowego Unii Europejskiej - Anna Maria Jurkowska
3.3.l. Wprowadzenie
3.3.2. System gwarantowania depozytów a kryzysy bankowe
3.3.3. Zjawiska niekorzystne wiążące się z istnieniem systemów gwarancji depozytów
3.3.4. Zróżnicowanie systemów gwarantowania depozytów bankowych w UE
3.3.5. Problem gwarancji depozytów gromadzonych w zagranicznych oddziałach instytucji
kredytowych
3.3.6. Zakończenie
Rozdział 3.4. Nowa Umowa Kapitałowa i jej konsekwencje dla konkurencyjności banków w
Polsce - Błażej Lepczyński
3.4.1. Istota i znaczenie Nowej Umowy Kapitałowej
3.4.2. Ocena wpływu Nowej Umowy Kapitałowej na konkurencyjność banków
funkcjonujących w Polsce
3.4.3. Podsumowanie
Rozdział 3.5. Wyznaczanie kapitału regulacyjnego w świetle NUK jako czynnik
konkurencyjności banków w Polsce - Zbigniew Krysiak
3.5.l. Wstęp
3.5.2. Kapitał ekonomiczny jako determinanta niewypłacalności banku
3.5.3. Ocena poziomu kapitału z perspektywy zarządzania wartością banku
3.5.4. Problemy wdrażania modeli wspomagających szacowanie kapitału w Polsce w ramach
NUK
3.5.5. Ryzyko deficytu kapitałowego w polskim sektorze bankowym po wdrożeniu NUK
3.5.6. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 3.6. Strategia Lizbońska a perspektywy rozwoju rynku inwestorów
instytucjonalnych - Anna Zamojska-Adamczak
3.6.l. Wstęp
3.6.2. Rozwój rynków finansowych w Strategii Lizbońskiej
3.6.3. Realizacja Strategii Lizbońskiej
3.6.4. Rozwój rynku inwestorów instytucjonalnych
3.6.5. Zakończenie
Rozdział 3.7. Analiza pozycji finansowej wybranych polskich banków w porównaniu z
wybranymi bankami europejskimi - Mariusz Chmielewski
Rozdział 3.8. Strategia Lizbońska a rynek ubezpieczeń. Wzmocnienie nadzoru nad rynkiem
ubezpieczeniowym w kontekście pełnej integracji rynków ubezpieczeniowych UE - Robert
Kurek
3.8.1.Wstęp
3.8.2. Założenia Strategii Lizbońskiej dotyczące działań na rzecz integracji rynku
ubezpieczeniowego
3.8.3. Działania (i regulacje prawne) podejmowane w ramach FSAP na rzecz wzmocnienia
nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym
3.8.3.1. Reorganizacja i likwidacja przedsiębiorstw ubezpieczeniowych oraz systemy
gwarancyjne
3.8.3.2. Nadzór skonsolidowany
3.8.3.3. Solvency I - wzmocnienie nadzoru zgodnie z oceną wypłacalności partą na
marginesie wypłacalności
3.8.3.4. Solvency II - wzmocnienie nadzoru zgodnie z regułą oceny działalności
zakładów ubezpieczeń opartą na całkowitym ryzyku
3.8.4. Procedura Lamfalussy'ego jako uzupełnienie FSAP w ramach wzmocnienia nadzoru nad
rynkiem ubezpieczeniowym
3.8.5. Podsumowanie
Rozdział 3.9. Aspekty prawne liberalizacji i integracji rynków kapitałowych UE - Edvard
Juchnevic
3.9.l. Wstęp
3.9.2. Przeniesienie praw z papierów wartościowych
3.9.3. Problematyka prawa właściwego (applicable law)
3.9.4. Wnioski (de lege ferenda)
Rozdział 3.10. Jednolity paszport dla reasekuratorów - dyrektywa Parlamentu
Europejskiego i Rady w sprawie reasekuracji 2005/68 WE - Dorota Maśniak
3.10.1. Geneza tworzenia zharmonizowanego systemu nadzoru działalności reasekuracyjnej
3.10.2. Zakres podmiotowy regulacji
3.10.3. Zasady podejmowania działalności reasekuracyjnej
3.10.4. Zasady prowadzenia działalności reasekuracyjnej
3.10.4.1. Zasady i metody nadzoru
3.10.4.2. Rezerwy techniczne
3.10.4.3. Margines wypłacalności dla działalności reasekuracyjnej
3.10.5. Towarzystwa reasekuracyjne w trudnej sytuacji
3.10.6. Zasady działalności towarzystw reasekuracyjnych z krajów trzecich
3.10.7. Prawo do kontynuowania działalności reasekuracyjnej
3.10.8.Komitologia
3.10.9. Reasekuracja a ochrona praw konsumenta
3.10.10. Podsumowanie
Rozdział 3.11. Oceny ratingowe a konkurencyjność projektów inwestycyjnych - Krystyna
Brzozowska
3.11.1. Wprowadzenie
3.11.2. Znaczenie ratingu
3.11.3. Określenie ratingu
3.11.4. Specyfika projektów inwestycyjnych
3.11.5. Kryteria oceny ratingowej projektów inwestycyjnych
3.11.6. Podsumowanie
CZĘŚĆ IV. ZARZĄDZANIE WIEDZĄ I INNOWACYJNOŚĆ W UNII EUROPEJSKIEJ
Rozdział 4.l. Zarządzanie wiedzą o kliencie a wartość przedsiębiorstwa - Barbara
Dobiegała-Korona
4.1.1. Wstęp
4.l.2. Istota zarządzania wiedzą o kliencie
4.1.3. Identyfikacja wiedzy o kliencie
4.l.4. Pozyskiwanie i rozwój wiedzy o kliencie
4.l.5. Przepływ i utrwalenie wiedzy o kliencie
4.l.6. Ocena wiedzy o kliencie
Rozdział 4.2. Uwarunkowania innowacji opartych na wiedzy - Franciszek Mroczko
4.2.l. Istota innowacji
4.2.2. Cechy innowacji opartych na wiedzy
4.2.3. Uwarunkowania finansowe
4.2.4. Ryzyko innowacji opartych na wiedzy
4.2.5. Zakończenie
Rozdział 4.3. Kapitał wiedzy w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa - Barbara
Woźniak-Sobczak
Rozdział 4.4. Ekonomiczna wartość dodana i kapitał intelektualny w tworzeniu wartości
- Tadeusz Jurkowski
4.4.1. Wstęp
4.4.2. Wartość dla klientów i wartość dla akcjonariuszy
4.4.3. Dyskusyjna rola formuły EVA
4.4.4. Ekonomia twórczości kapitału ludzkiego IC
4.4.5. Rola strategicznej rachunkowości
Rozdział 4.5. Kapitał informacyjny a budowa wartości przedsiębiorstwa - Remigiusz
Orzechowski
4.5.1. Kapitał informacyjny jako element zasobów niematerialnych przedsiębiorstwa
4.5.2. Elementy kapitału informacyjnego
4.5.3. Stan kapitału informacyjnego w przedsiębiorstwach
4.5.4. Wybór metody pomiaru kapitału informacyjnego
4.5.5. Zarządzanie kapitałem informacyjnym
4.5.6. Wnioski
CZĘŚĆ V. KONKURENCYJNOŚĆ I ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA
5.l. Wykorzystanie sprawozdawczości banku w procesie tworzenia jego wartości - Monika
Marcinkowska
5.l.l.Wprowadzenie
5.l.2. Sprawozdawczość banków - podstawa dyscypliny rynkowej
5.l.3. Sprawozdawczość finansowa i biznesowa - nowe tendencje
5.1.4. Źródła wartości banku
5.1.5. Podsumowanie
5.2. Strategie zwrotu gotówki do właścicieli - Andrzej Szablewski
5.2.l. Strategia Lizbońska a budowanie wartości przedsiębiorstw
5.2.2. Ewolucja form i wielkości zwrotu gotówki do właścicieli
5.2.2.l. Nowe tendencje w Stanach Zjednoczonych
5.2.2.2. Powolne, lecz widoczne zmiany w Europie
5.2.2.2.3.Całkowita stopa zwrotu
5.2.3. Analiza przepływów pieniężnych
5.2.4. Kompleksowość strategii dzielenia się korzyściami z akcjonariuszami
5.2.5. Modele wypłat dywidendy i wykupu akcji w Polsce
5.2.5.l. Strategie wypłat
5.2.5.2. Wykup akcji
5.2.6. Uwarunkowania decyzji menedżerów w zakresie dywidendy i wykupu akcji
5.2.7. Konkluzje
5.3. Wartość relacji z klientami - Tymoteusz Doligalski
5.3.1. Metoda badawcza
5.3.2. Założenia
5.3.2.l. Retencja klientów
5.3.2.2 Migracja klientów
5.3.2.3. Ceny nabycia i koszty wytworzenia produktów
5.3.2.4. Alokacja zasobów
5.3.2.5. Wynik na sprzedaży
5.3.2.6. Efektywność wydatków na retencję i migrację klientów
5.3.3. Wyniki
5.3.3.l. Scenariusz zerowy - brak inwestycji w retencję i migrację klientów
5.3.3.2. Scenariusz bazowy
5.3.3.3. Scenariusz wartości najmniejszej
5.3.3.4. Scenariusz wzrostu korzyści skali
5.3.3.5. Scenariusz wzrostu jednostkowych kosztów wytworzenia produktu
5.3.3.6. Scenariusz wzrostu stopy dyskontowej
5.3.3.7. Scenariusz wzrostu efektywności wydatków na migrację klientów
5.3.3.8. Scenariusz wzrostu retencji klientów
5.3.4. Strategiczne wybory wynikające z modelu
5.4. Wykupy menedżerskie na świecie i w Polsce - Marek Panfil
5.4.1. Wprowadzenie
5.4.2. Na czym polega wykup menedżerski?
5.4.3. Proces MBO
5.4.4. Krótki rys historyczny wykupów w Stanach Zjednoczonych
5.4.4.l. Pierwsza faza rozwoju rynku
5.4.4.2. Druga faza rozwoju rynku
5.4.4.3. Trzecia faza
5.4.4.4. Czwarta faza
5.4.5. Wykupy menedżerskie a budowanie wartości spółki
5.4.6. Rozwój MBO na świecie
5.4.7. Fundusze private equity jako istotni uczestnicy transakcji wykupowych
5.4.8. Rynek MBO w Polsce - diagnoza i perspektywy
5.4.8.1. Główne bariery rozwoju MBO w Polsce
5.4.8.2. Perspektywy rozwoju MBO
5.4.8.2.l. Kadra menedżerska
5.4.8.2.2. Podmioty do przejęcia
5.4.9. Studium przypadku - wykup menedżerski w ERGIS SA z Wąbrzeźna
5.5. Konkurencyjność i wzrost wartości przedsiębiorstw w świetle Sektorowego Programu
Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 - Cezary Suszyński
5.5.l.Wstęp
5.5.2. Konkurencyjność i wzrost wartości przedsiębiorstw a priorytety Strategii
Lizbońskiej
5.5.3. Podstawowe wyznaczniki Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności
Przedsiębiorstw 2004-2006
5.5.3.l. Priorytety i cele Programu
5.5.3.2. Środki przewidywane w Programie
5.5.3.3. Zakres wsparcia przedsiębiorstw i oczekiwania z tym związane
5.5.4. Przesłanki wzrostu konkurencyjności i wartości przedsiębiorstw uczestniczących
w SPO-WKP - aspekty jakościowe
5.5.5. Wstępny etap wdrażania Programu - podstawy analizy ilościowej
5.5.6. Uwagi końcowe
5.6. Venture capital a wzrost konkurencyjności polskiego sektora MSP - Joanna Duda
5.6.l. Wprowadzenie
5.6.2. Venture capital w świetle Strategii Lizbońskiej
5.6.3. Venture capital w Polsce
5.6.4. Wnioski
5.7. Opcje o drugim stopniu korelacji w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa - Ewa
Dziawgo
5.7.1. Wstęp
5.7.2. Zarządzanie ryzykiem w procesie zarządzania wartością
5.7.3. Opcje w zarządzaniu wartością
5.7.4. Opcje o drugim stopniu korelacji
5.7.5. Zakończenie
5.8. Znaczenie bezpośrednich inwestycji zagranicznych dla małych i średnich
przedsiębiorstw - Waldemar Polak
5.8.1. Wstęp
5.8.2. Wpływ BIZ na sektor MSP w Polsce
5.8.3.Zakończenie
529 stron, B5, miękka oprawa