ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 68.20 64,79   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

STRATEGIA LIZBOŃSKA A ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ


RED. PAWŁOWICZ L.

wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 68.20 Twoja cena  64,79 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ambicje Strategii Lizbońskiej z marca 2000 r. były ogromne. Wytyczono 28 głównych celów społecznych, gospodarczych i ekologicznych oraz 120 subcelów. Do monitorowania ich realizacji wykorzystywano 117 indykatorów. System raportowania dla 25 krajów UE obejmował 300 rocznych raportów. Po 5 latach realizacji Strateaii Lizbońskiej okazało się, że większość celów nie została zrealizowana, że zarówno wydajność pracy, poziom życia i tempo wzrostu PKB uległy relatywnemu zmniejszeniu w porównaniu do Stanów Zjednoczonych. "Dogonienie i przegonienie" USA do roku 2010 stało się nierealne. Narastało zjawisko przeregulowania gospodarki. Ocenia się, że co najmniej 1/3 projektów legislacyjnych okazała się absurdalna. Jednocześnie półmetek realizacji Strategii Lizbońskiej przejdzie do historii jako okres, w którym nie doprowadzono do uchwalenia Konstytucji Europejskiej, w którym uchwalenie budżetu UE nastąpiło z ogromnym trudem, w którym proces liberalizacji sektora usług (tzn. 70% unijnej gospodarki) uległ zahamowaniu. Z drugiej strony, panuje świadomość, że mimo dotychczasowych niepowodzeń, Unii Europejskiej nie stać na brak strategii podwyższania konkurencyjności. W tzw. raporcie Wima Koka oceniającym dotychczasowy stan realizacji Strategii Lizbońskiej czytamy: "Dzisiaj, kiedy różnica rozwoju między Ameryką Północną a Azją powiększyła się, a Europa musi zmagać się z połączonymi wyzwaniami, jakimi są niski przyrost naturalny i starzenie się społeczeństwa Strategia Lizbońska staje się jeszcze bardziej pilną potrzebą".

Pomysłem na rewitalizację Strategii Lizbońskiej ma być skoncentrowanie się na dwóch celach: wzroście gospodarczym i wzroście zatrudnienia. Inne cele rozumiane są podobnie jak w mikroekonomicznej koncepcji shareholders value jako warunki realizacji tych dwóch wytyczonych celów.

Postanowiono również o nacjonalizacji Strategii Lizbońskiej. Państwa członkowskie miały przedstawić jeszcze w 2005 r. wiarygodne i ambitne plany działań zapewniających powodzenie Strategii Lizbońskiej. System raportowania ma obejmować jeden narodowy plan gospodarczy. Komisja Europejska ma pełnić rolę niezależnej agencji monitorującej realizację Strategii Lizbońskiej. Wszystko wskazuje na to, że dotychczasowa strategia podnoszenia konkurencyjności Unii Europejskiej znajduje się w fazie głębokich przewartościowań, wyzwań globalizacji i okresowego nawrotu narodowych protekcjonizmów. W tych warunkach debata akademicka łącząca Strategię Lizbońską z teorią i praktyką zarządzania wartością może przedstawić zachodzące procesy w innym świetle.
prof. Leszek Pawłowicz


Spis treści

Wprowadzenie

CZĘŚĆ I. UWARUNKOWANIA KONKURENCYJNOŚCI SYSTEMOWEJ KRAJÓW UNII EUROPEJSKIEJ

Rozdział 1.1. Wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki w świetle rozwiązań przyjętych w narodowym planie rozwoju - Andrzej Drwiłło, Hanna G. Adamkiewicz-Drwiłło
Rozdział 1.2. Strategia Unii Europejskiej wobec państw Maghrebu jako element rozwoju jednolitego rynku - Małgorzata Wróblewska
Rozdział 1.3. Wpływ Strategii Lizbońskiej na kształt polityki strukturalnej w Unii Europejskiej w latach 2007-2013 - Dorota Czykier-Wierzba 
1.3.1. Główne założenia Strategii Lizbońskiej 
1.3.2. Czynniki utrudniające realizację Strategii Lizbońskiej
1.3.3. Polityka strukturalna w Unii Europejskiej w latach 2007-2013
1.3.4. Podsumowanie
Rozdział 1.4. Redukcja wydatków publicznych w Polsce - Maria Jastrzębska
1.4.1. Cele Strategii Lizbońskiej a różnice w poziomie rozwoju między UE a USA
1.4.2. Wydatki publiczne w krajach UE w relacji do PKB
1.4.3. Działania mające na celu redukcję wydatków publicznych w Polsce
Rozdział 1.5. Konkurencyjność wybranych gospodarek UE wobec USA i Japonii według wybranych wskaźników innowacyjności - Tadeusz Sporek
1.5.1. Konkurencyjność Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii na tle państw europejskich, Stanów Zjednoczonych i Japonii - analiza wybranych wskaźników
Rozdział 1.6. Strategia Lizbońska w procesie globalizacji a społeczne aspekty nadzoru korporacyjnego - Jerzy Wąchol
1.6.1. Wprowadzenie
1.6.2. Główne założenia i cele Strategii Lizbońskiej na lata 2000-2010
1.6.3. Półmetek Strategii Lizbońskiej a priorytety polskie
1.6.4. Realizacja Strategii Lizbońskiej w krajach członkowskich UE a procesy globalizacji
1.6.5. Społeczne aspekty nadzoru korporacyjnego w UE a Strategia Lizbońska
1.6.6. Podsumowanie
Rozdział 1.7. Nadzór korporacyjny w procesie budowania wartości dla akcjonariuszy w świetle Strategii Lizbońskiej - Sławomir Antkiewicz
1.7.1. Corporate govemance a nadzór właścicielski
1.7.2. Nadzór korporacyjny i problemy pełnomocnictwa w świetle budowania wartości dla akcjonariuszy
1.7.3. Modele struktury własności
1.7.4. Geneza nadzoru korporacyjnego w Polsce
1.7.5. "Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005" jako zasady budujące wartość dla akcjonariuszy
1.7.9. Implementacja Strategii Lizbońskiej w Polsce - Agenda Warsaw City 2010
1.7.10. Konkluzje
1.7.6. Rating nadzoru korporacyjnego IBnGR
1.7.7. Rating nadzoru korporacyjnego Polskiego Instytutu Dyrektorów
1.7.8. Nadzór korporacyjny w świetle Strategii Lizbońskiej
Rozdział 1.8. Transfery dochodowe a aktywność zawodowa społeczeństw europejskich - Kamila Bielawska
1.8.1. Wprowadzenie
1.8.2. Poziom aktywności zawodowej społeczeństw UE
1.8.3. Transfery dochodowe z tytułu bezrobocia
1.8.4. Podsumowanie.

CZĘŚĆ II. EKOLOGICZNO-SPOŁECZNE ASPEKTY ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W UNII EUROPEJSKIEJ

Rozdział 2.1. Realizacja strategii zrównoważonego rozwoju w warunkach Szwecji - Jan Leśniak
2.1.1. Istota i cele strategii zrównoważonego rozwoju
2.1.2. Społeczeństwo zrównoważone jako wynik realizacji strategii zrównoważonego rozwoju w Szwecji
Rozdział 2.2. Proekologiczne działania przedsiębiorstwa jako podstawa budowania przewagi konkurencyjnej - Renata Płoska
2.2.1. Wprowadzenie
2.2.2. Przewaga konkurencyjna oparta na proekologicznym wyróżnieniu firmy i jej oferty
2.2.3. Wpływ przedsięwzięć proekologicznych na przewagę kosztową przedsiębiorstwa
2.2.4. Zakończenie
Rozdział 2.3. Źródła finansowania zadań ekologicznych gmin w Polsce po akcesji z Unią Europejską - Jerzy Gwizdała
2.3.1. Źródła i formy finansowania inwestycji
2.3.2. Dostęp do źródeł finansowania
2.3.3. Instytucje dominujące w finansowaniu inwestycji proekologicznych w Polsce
2.3.3.l. Finansowanie inwestycji proekologicznych w gminach
Rozdział 2.4. Instrumenty realizacji polityki ekologicznej w aspekcie zrównoważonego rozwoju - Dorota Burzyńska
2.4.1. Priorytetowe znaczenie zrównoważonego rozwoju
2.4.2. Proekologiczna polityka państwa
2.4.3. Instrumenty ochrony środowiska
2.4.4. Modyfikacja istniejącego systemu instrumentów ekonomicznych w aspekcie zrównoważonego rozwoju
Rozdział 2.5. Proces umiędzynaradawiania ochrony środowiska a zintegrowane zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez jakość - Urszula Wąsikiewicz-Rusnak
2.5.1. Uwagi ogólne
2.5.2. Jakość jako podstawowa kategoria zintegrowanego zarządzania
2.5.3. Budowa i funkcjonowanie zintegrowanego systemu zarządzania w przedsiębiorstwie
Rozdział 2.6. Metody określania społecznych preferencji w świetle badań empirycznych - Stanisław Kasiewicz, Waldemar Rogowski
2.6.l.Wprowadzenie
2.6.2. Charakterystyka metod eksperymentalnych
2.6.3. Koncepcja badania preferencji społecznych w czasie w polskich warunkach
2.6.4. Koncepcja i metoda badania
2.6.5. Prezentacja wyników przeprowadzonego badania ankietowego
2.6.6. Wnioski
Rozdział 2.7. Znaczenie ekonomii społecznej w rozwoju lokalnym terytorialnym - Marietta Janowicz-Lomott

CZĘŚĆ III. PROCESY INTEGRACJI RYNKU FINANSOWEGO  UNII EUROPEJSKIEJ

Rozdział 3.l. Proces konsolidacji sektora bankowego w strefie euro - Ryszard Wierzba
3.1.1. Rozmiary fuzji i przejęć
3.l.2. Przesłanki realizacji fuzji i przejęć
3.1.3. Konsekwencje procesu konsolidacji
Rozdział 3.2. Sieć bezpieczeństwa finansowego w Unii Europejskiej a Strategia Lizbońska - Leszek Pawłowicz
3.2.1. Wprowadzenie
3.2.2. System regulacji i nadzoru nad rynkami finansowymi
3.2.3. System gwarantowania bezpieczeństwa depozytów i rozliczeń
3.2.4. System zarządzania kryzysowego
3.2.5. Podsumowanie
Rozdzial 3.3. Systemy gwarantowania depozytów jako element sieci bezpieczeństwa (safety net) jednolitego rynku finansowego Unii Europejskiej - Anna Maria Jurkowska
3.3.l. Wprowadzenie
3.3.2. System gwarantowania depozytów a kryzysy bankowe
3.3.3. Zjawiska niekorzystne wiążące się z istnieniem systemów gwarancji depozytów
3.3.4. Zróżnicowanie systemów gwarantowania depozytów bankowych w UE
3.3.5. Problem gwarancji depozytów gromadzonych w zagranicznych oddziałach instytucji kredytowych
3.3.6. Zakończenie
Rozdział 3.4. Nowa Umowa Kapitałowa i jej konsekwencje dla konkurencyjności banków w Polsce - Błażej Lepczyński
3.4.1. Istota i znaczenie Nowej Umowy Kapitałowej
3.4.2. Ocena wpływu Nowej Umowy Kapitałowej na konkurencyjność banków funkcjonujących w Polsce
3.4.3. Podsumowanie
Rozdział 3.5. Wyznaczanie kapitału regulacyjnego w świetle NUK jako czynnik konkurencyjności banków w Polsce - Zbigniew Krysiak
3.5.l. Wstęp
3.5.2. Kapitał ekonomiczny jako determinanta niewypłacalności banku
3.5.3. Ocena poziomu kapitału z perspektywy zarządzania wartością banku
3.5.4. Problemy wdrażania modeli wspomagających szacowanie kapitału w Polsce w ramach NUK
3.5.5. Ryzyko deficytu kapitałowego w polskim sektorze bankowym po wdrożeniu NUK
3.5.6. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 3.6. Strategia Lizbońska a perspektywy rozwoju rynku inwestorów instytucjonalnych - Anna Zamojska-Adamczak
3.6.l. Wstęp
3.6.2. Rozwój rynków finansowych w Strategii Lizbońskiej
3.6.3. Realizacja Strategii Lizbońskiej
3.6.4. Rozwój rynku inwestorów instytucjonalnych
3.6.5. Zakończenie
Rozdział 3.7. Analiza pozycji finansowej wybranych polskich banków w porównaniu z wybranymi bankami europejskimi - Mariusz Chmielewski
Rozdział 3.8. Strategia Lizbońska a rynek ubezpieczeń. Wzmocnienie nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym w kontekście pełnej integracji rynków ubezpieczeniowych UE - Robert Kurek
3.8.1.Wstęp
3.8.2. Założenia Strategii Lizbońskiej dotyczące działań na rzecz integracji rynku ubezpieczeniowego
3.8.3. Działania (i regulacje prawne) podejmowane w ramach FSAP na rzecz wzmocnienia nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym
3.8.3.1. Reorganizacja i likwidacja przedsiębiorstw ubezpieczeniowych oraz systemy gwarancyjne
3.8.3.2. Nadzór skonsolidowany
3.8.3.3. Solvency I - wzmocnienie nadzoru zgodnie z oceną wypłacalności partą na marginesie wypłacalności
3.8.3.4. Solvency II - wzmocnienie nadzoru zgodnie z regułą oceny działalności zakładów ubezpieczeń opartą na całkowitym ryzyku
3.8.4. Procedura Lamfalussy'ego jako uzupełnienie FSAP w ramach wzmocnienia nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym 
3.8.5. Podsumowanie
Rozdział 3.9. Aspekty prawne liberalizacji i integracji rynków kapitałowych UE - Edvard Juchnevic
3.9.l. Wstęp
3.9.2. Przeniesienie praw z papierów wartościowych
3.9.3. Problematyka prawa właściwego (applicable law)
3.9.4. Wnioski (de lege ferenda)
Rozdział 3.10. Jednolity paszport dla reasekuratorów - dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie reasekuracji 2005/68 WE - Dorota Maśniak
3.10.1. Geneza tworzenia zharmonizowanego systemu nadzoru działalności reasekuracyjnej
3.10.2. Zakres podmiotowy regulacji
3.10.3. Zasady podejmowania działalności reasekuracyjnej
3.10.4. Zasady prowadzenia działalności reasekuracyjnej
3.10.4.1. Zasady i metody nadzoru
3.10.4.2. Rezerwy techniczne
3.10.4.3. Margines wypłacalności dla działalności reasekuracyjnej
3.10.5. Towarzystwa reasekuracyjne w trudnej sytuacji 
3.10.6. Zasady działalności towarzystw reasekuracyjnych z krajów trzecich
3.10.7. Prawo do kontynuowania działalności reasekuracyjnej
3.10.8.Komitologia
3.10.9. Reasekuracja a ochrona praw konsumenta 
3.10.10. Podsumowanie
Rozdział 3.11. Oceny ratingowe a konkurencyjność projektów inwestycyjnych - Krystyna Brzozowska 
3.11.1. Wprowadzenie
3.11.2. Znaczenie ratingu
3.11.3. Określenie ratingu
3.11.4. Specyfika projektów inwestycyjnych
3.11.5. Kryteria oceny ratingowej projektów inwestycyjnych
3.11.6. Podsumowanie

CZĘŚĆ IV. ZARZĄDZANIE WIEDZĄ I INNOWACYJNOŚĆ W UNII EUROPEJSKIEJ

Rozdział 4.l. Zarządzanie wiedzą o kliencie a wartość przedsiębiorstwa - Barbara Dobiegała-Korona
4.1.1. Wstęp
4.l.2. Istota zarządzania wiedzą o kliencie
4.1.3. Identyfikacja wiedzy o kliencie
4.l.4. Pozyskiwanie i rozwój wiedzy o kliencie
4.l.5. Przepływ i utrwalenie wiedzy o kliencie
4.l.6. Ocena wiedzy o kliencie
Rozdział 4.2. Uwarunkowania innowacji opartych na wiedzy - Franciszek Mroczko
4.2.l. Istota innowacji
4.2.2. Cechy innowacji opartych na wiedzy
4.2.3. Uwarunkowania finansowe
4.2.4. Ryzyko innowacji opartych na wiedzy
4.2.5. Zakończenie
Rozdział 4.3. Kapitał wiedzy w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa - Barbara Woźniak-Sobczak
Rozdział 4.4. Ekonomiczna wartość dodana i kapitał intelektualny w tworzeniu wartości - Tadeusz Jurkowski
4.4.1. Wstęp
4.4.2. Wartość dla klientów i wartość dla akcjonariuszy
4.4.3. Dyskusyjna rola formuły EVA
4.4.4. Ekonomia twórczości kapitału ludzkiego IC
4.4.5. Rola strategicznej rachunkowości
Rozdział 4.5. Kapitał informacyjny a budowa wartości przedsiębiorstwa - Remigiusz Orzechowski
4.5.1. Kapitał informacyjny jako element zasobów niematerialnych przedsiębiorstwa
4.5.2. Elementy kapitału informacyjnego
4.5.3. Stan kapitału informacyjnego w przedsiębiorstwach
4.5.4. Wybór metody pomiaru kapitału informacyjnego
4.5.5. Zarządzanie kapitałem informacyjnym
4.5.6. Wnioski

CZĘŚĆ V. KONKURENCYJNOŚĆ I ZARZĄDZANIE WARTOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA

5.l. Wykorzystanie sprawozdawczości banku w procesie tworzenia jego wartości - Monika Marcinkowska
5.l.l.Wprowadzenie
5.l.2. Sprawozdawczość banków - podstawa dyscypliny rynkowej
5.l.3. Sprawozdawczość finansowa i biznesowa - nowe tendencje
5.1.4. Źródła wartości banku
5.1.5. Podsumowanie
5.2. Strategie zwrotu gotówki do właścicieli - Andrzej Szablewski
5.2.l. Strategia Lizbońska a budowanie wartości przedsiębiorstw
5.2.2. Ewolucja form i wielkości zwrotu gotówki do właścicieli
5.2.2.l. Nowe tendencje w Stanach Zjednoczonych
5.2.2.2. Powolne, lecz widoczne zmiany w Europie
5.2.2.2.3.Całkowita stopa zwrotu
5.2.3. Analiza przepływów pieniężnych
5.2.4. Kompleksowość strategii dzielenia się korzyściami z akcjonariuszami
5.2.5. Modele wypłat dywidendy i wykupu akcji w Polsce
5.2.5.l. Strategie wypłat
5.2.5.2. Wykup akcji
5.2.6. Uwarunkowania decyzji menedżerów w zakresie dywidendy i wykupu akcji
5.2.7. Konkluzje
5.3. Wartość relacji z klientami - Tymoteusz Doligalski
5.3.1. Metoda badawcza
5.3.2. Założenia
5.3.2.l. Retencja klientów
5.3.2.2 Migracja klientów
5.3.2.3. Ceny nabycia i koszty wytworzenia produktów
5.3.2.4. Alokacja zasobów
5.3.2.5. Wynik na sprzedaży
5.3.2.6. Efektywność wydatków na retencję i migrację klientów
5.3.3. Wyniki
5.3.3.l. Scenariusz zerowy - brak inwestycji w retencję i migrację klientów
5.3.3.2. Scenariusz bazowy
5.3.3.3. Scenariusz wartości najmniejszej
5.3.3.4. Scenariusz wzrostu korzyści skali
5.3.3.5. Scenariusz wzrostu jednostkowych kosztów wytworzenia produktu
5.3.3.6. Scenariusz wzrostu stopy dyskontowej
5.3.3.7. Scenariusz wzrostu efektywności wydatków na migrację klientów
5.3.3.8. Scenariusz wzrostu retencji klientów
5.3.4. Strategiczne wybory wynikające z modelu
5.4. Wykupy menedżerskie na świecie i w Polsce - Marek Panfil
5.4.1. Wprowadzenie
5.4.2. Na czym polega wykup menedżerski?
5.4.3. Proces MBO
5.4.4. Krótki rys historyczny wykupów w Stanach Zjednoczonych
5.4.4.l. Pierwsza faza rozwoju rynku
5.4.4.2. Druga faza rozwoju rynku
5.4.4.3. Trzecia faza
5.4.4.4. Czwarta faza
5.4.5. Wykupy menedżerskie a budowanie wartości spółki
5.4.6. Rozwój MBO na świecie
5.4.7. Fundusze private equity jako istotni uczestnicy transakcji wykupowych
5.4.8. Rynek MBO w Polsce - diagnoza i perspektywy
5.4.8.1. Główne bariery rozwoju MBO w Polsce
5.4.8.2. Perspektywy rozwoju MBO
5.4.8.2.l. Kadra menedżerska
5.4.8.2.2. Podmioty do przejęcia
5.4.9. Studium przypadku - wykup menedżerski w ERGIS SA z Wąbrzeźna
5.5. Konkurencyjność i wzrost wartości przedsiębiorstw w świetle Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 - Cezary Suszyński
5.5.l.Wstęp
5.5.2. Konkurencyjność i wzrost wartości przedsiębiorstw a priorytety Strategii Lizbońskiej
5.5.3. Podstawowe wyznaczniki Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006
5.5.3.l. Priorytety i cele Programu 
5.5.3.2. Środki przewidywane w Programie
5.5.3.3. Zakres wsparcia przedsiębiorstw i oczekiwania z tym związane
5.5.4. Przesłanki wzrostu konkurencyjności i wartości przedsiębiorstw uczestniczących w SPO-WKP - aspekty jakościowe
5.5.5. Wstępny etap wdrażania Programu - podstawy analizy ilościowej 
5.5.6. Uwagi końcowe
5.6. Venture capital a wzrost konkurencyjności polskiego sektora MSP - Joanna Duda
5.6.l. Wprowadzenie
5.6.2. Venture capital w świetle Strategii Lizbońskiej
5.6.3. Venture capital w Polsce
5.6.4. Wnioski
5.7. Opcje o drugim stopniu korelacji w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa - Ewa Dziawgo
5.7.1. Wstęp
5.7.2. Zarządzanie ryzykiem w procesie zarządzania wartością
5.7.3. Opcje w zarządzaniu wartością
5.7.4. Opcje o drugim stopniu korelacji
5.7.5. Zakończenie
5.8. Znaczenie bezpośrednich inwestycji zagranicznych dla małych i średnich przedsiębiorstw - Waldemar Polak
5.8.1. Wstęp
5.8.2. Wpływ BIZ na sektor MSP w Polsce
5.8.3.Zakończenie

529 stron, B5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025