ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 57.00 54,15   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POLSKA. RAPORT O KONKURENCYJNOŚCI 2006


wydawnictwo: SGH , rok wydania 2006, wydanie I

cena netto: 57.00 Twoja cena  54,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Przedmowa

Celem raportu jest dokonanie porównawczej oceny konkurencyjności Polski na tle krajów Unii Europejskiej, a w szczególności nowych członków Unii. Analizie i interpretacji poddano wskaźniki, opisujące konkurencyjność Polski oraz jej determinanty w okresie 1995-2005, z uwzględnieniem (tam gdzie to konieczne) szerszej perspektywy historycznej.

Raport wykracza ponad proste podejście wynikowe, które to mogłoby nie wychwycić czynników strukturalnych wpływających na konkurencyjność. Zbadanie i zrozumienie całego kompleksu czynników, decydujących o konkurencyjności gospodarek jest podstawą tworzenia efektywnej polityki wspierającej procesy wzrostu gospodarczego i zwiększanie dobrobytu społeczeństwa. Dlatego też raport odwołuje się do poszczególnych wyznaczników pozycji konkurencyjnej Polski, konfrontując polskie osiągnięcia z innymi krajami. Analiza porównawcza prowadzona jest z uwzględnieniem aspektów ilościowych, jak i jakościowych, co pozwala przewidzieć przyszłe trendy i wskazać obszary priorytetowe w polityce gospodarczej.

Raport został podzielony na pięć części, uzupełnionych aneksem metodologicznym oraz statystycznym.

Celem części pierwszej (rozdziały 1-2) jest analiza i interpretacja pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki i jej zmian w czasie. Na tę ocenę składają się dwa, komplementarne elementy: tendencje wzrostu gospodarczego i poziom dobrobytu społeczeństwa analizowane w porównaniu do innych nowych krajów członkowskich UE, oraz międzynarodowa pozycja konkurencyjna mierzona zaangażowaniem w wymianę handlową i przepływy inwestycji bezpośrednich. Punktem wyjścia jest analiza poziomu dobrobytu społeczeństwa mierzona wysokością realnego dochodu per capita oraz możliwością jego zwiększenia i nadrabiania dystansu wobec innych krajów UE. Następnie oceniana jest pozycja konkurencyjna Polski w relacjach z zagranicą. W tej części stawia się pytanie czy polska gospodarka jest w stanie wytwarzać produkty i usługi, które sprostałyby wymogom rynków światowych. W tym celu, za pomocą indeksu ujawnionych przewag komparatywnych (RCA), ocenione zostały przewagi komparatywne Polski w handlu zagranicznym. Dodatkowo konkurencyjność kraju dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych jest porównywana z przewagami lokalizacyjnymi innych nowych krajów członkowskich UE.

Druga część raportu (rozdziały 3-4) zawiera szczegółową analizę wyznaczników polskiej konkurencyjności. Czynniki wpływające na konkurencyjność zostały pogrupowane w dwie główne kategorie: zasoby oraz instytucje. Tak więc konkurencyjność zależy zarówno od dostępności zasobów (pracy, kapitału, technologii i innowacji) oraz ich alokacji i produkcyjności, jak i od czynników instytucjonalnych (otoczenia politycznego i społecznego, warunków prowadzenia działalności gospodarczej, aktualnej polityki gospodarczej, itp.) i ich jakości. Jak udowodniono w części drugiej, istnieje wiele czynników wpływających na konkurencyjność, których waga zmienia się w czasie. Z tego powodu, trzecia część raportu (rozdziały 5-6) skupia się na zagadnieniach szczegółowych, uznanych za najbardziej istotne w danym roku, a więc różnych dla kolejnych wydań raportu. Bieżąca edycja podkreśla rosnącą rolę innowacji jako źródła pozycji konkurencyjnej. Polska zmaga się z procesem przemian strukturalnych, które można obserwować na kilku poziomach: makroekonomicznym, sektorowym i mikroekonomicznym.

Konkurencja wymaga od przedsiębiorstw ciągłej innowacyjności i koncentracji na działalności o wysokim wkładzie wiedzy. Z tego powodu w centrum zainteresowania tego wydania znajduje się rola innowacji jako źródła poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw oraz budowania pozycji konkurencyjnej kraju w długim okresie. Zdolność do tworzenia i absorpcji wiedzy warunkuje wytwarzanie innowacyjnych produktów i usług unikatowych na skalę świata i stanowi najważniejszy czynnik konkurowania we współczesnej gospodarce światowej. W związku z tym badana jest zdolność innowacyjna polskiej gospodarki, którą porównuje się do pozostałych nowych krajów członkowskich UE. Analizowana jest ponadto rola innowacji w budowaniu konkurencyjności branż. Co więcej, raport klasyfikuje branże przemysłowe w Polsce pod względem innowacyjności.

Część czwarta raportu (rozdziały 7-8) dokonuje podsumowania bieżącej pozycji konkurencyjnej Polski i przedstawia sugestie dla polityki gospodarczej w kontekście Strategii Lizbońskiej. Ostatnia część raportu (rozdziały 9-10) dotyczy wybranych zagadnień teoretycznych związanych z międzynarodową konkurencyjnością i jej oceną. Stanowi to przyczynek do toczącej się obecnie dyskusji naukowej na temat rozumienia tego złożonego zjawiska.
Marzenna A. Weresa


Spis treści

Przedmowa
Marzenna A. Weresa
Synteza raportu

CZĘŚĆ I
PORÓWNANIE WYNIKÓW GOSPODARCZYCH I POZYCJA KONKURENCYJNA POLSKI W 2005 R.

Rozdział 1
Rozwój gospodarczy i jego konwergencja
1.1. Polska - analiza porównawcza wyników ekonomicznych
     Ryszard Rapacki
1.2. Konwergencja poziomu dochodów 
      Mariusz Próchniak
1.3. Rozwój społeczno-gospodarczy i poziom życia 
      Zbigniew Matkowski

Rozdział 2
Międzynarodowa pozycja konkurencyjna Polski
      Józef Misala
2.1. Miejsce i znaczenie Polski w handlu międzynarodowym
2.2. Intensywność i struktura powiązań handlowych Polski z krajami UE
2.3. Miejsce i znaczenie Polski w międzynarodowych przepływach kapitału produkcyjnego
2.4. Polska w wewnątrzunijnym podziale pracy w świetle teorii lokalizacji i teorii wymiany międzynarodowej

CZĘŚĆ II
CZYNNIKI KONKURENCYJNOŚCI POLSKIEJ GOSPODARKI

Rozdział 3
Zasoby i ich produktywność
3.1. Zasoby ludzkie 
      Mateusz Mokrogulski
3.2. Zasoby kapitału 
      Ireneusz Bil
3.3. Nauka, technika i innowacje 
      Marzenna A. Weresa
3.4. Produkcyjność 
      Mariusz Próchniak

Rozdział 4
Instytucje i ich jakość
4.1. Polityczne i społeczne uwarunkowania konkurencyjności 
     Janusz Gołębiowski
4.2. Ocena polityki gospodarczej Polski w roku 2005 
      Wojciech Bieńkowski, Ziemowit Czajkowski
4.3. Jakość otoczenia biznesu 
      Aleksander Sulejewicz

CZĘŚĆ III
INNOWACJE I ICH WPŁYW NA KONKURENCYJNOŚĆ POLSKI

Rozdział 5
Zdolność innowacyjna Polski na tle pozostałych nowych krajów członkowskich UE
5.1. Zmiany prawne i instytucjonalne w Narodowym Systemie Innowacyjnym Polski 
      Marcin Gomułka
5.2. Ocena innowacyjności Polski na tle nowych krajów UE 
      Marzenna A. Weresa, Marcin Gomułka

Rozdział 6
Innowacyjność polskiego przemysłu
6.1. Indeks innowacyjności dla branż usług i przemysłu 
      Marcin Gomułka
6.2. Najbardziej innowacyjne branże polskiej gospodarki - lista rankingowa
      Marzenna A. Weresa
6.3. Działalność innowacyjna zagranicznych korporacji w Polsce 
      Katarzyna Zakrzewska
6.4 Wpływ innowacji na konkurencyjność branż polskiego przemysłu 
      Bartosz Witkowski, Marzenna A. Weresa

CZĘŚĆ IV
POBUDZANIE KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARKI

Rozdział 7
Pozycja Polski w rozszerzonej Unii Europejskiej
7.1. Konkurencyjność polskiej gospodarki i jej determinanty: ocena syntetyczna 
     Ryszard Rapacki, Marzenna A. Weresa
7.2. Silne i słabe strony polskiej gospodarki 
      Ryszard Rapacki

Rozdział 8
Instrumenty wspierające proces przemian strukturalnych 
     Mariusz-Jan Radło
8.1. Priorytety polityki gospodarczej w kontekście Strategii Lizbońskiej
8.2. Krajowy Program Reform 2005-2008. Wiarygodna strategia wzrostu?

CZĘŚĆ V
ZAGADNIENIA KONKURENCYJNOŚCI: PRZYCZYNEK DO TEORII

Rozdział 9
Teoria i metodologia. Krytyczna ocena stosowanych metod analizy 
     Jan Bossak
9.1. System gospodarczy a konkurencyjność
9.2. Pozycja, konkurencyjność i zdolność konkurencyjna gospodarki
9.3. Metodologie badań porównawczych
9.4. Rankingi konkurencyjności krajów

Rozdział 10
Podstawowe problemy pomiaru międzynarodowej konkurencyjności gospodarki kraju 
     Józef Misala
10.1. Zarys związków między kształtowaniem się międzynarodowej zdolności konkurencyjnej, międzynarodowej konkurencyjności oraz międzynarodowej pozycji konkurencyjnej gospodarki krajowej
10.2. Różnorodność koncepcji i sposobów mierzenia międzynarodowej konkurencyjności

Aneksy metodologiczne
1. Metodologia analizy konwergencji poziomu dochodów 
      Mariusz Próchniak
2. Metodologia analizy produkcyjności
      Mariusz Próchniak
3. Hierarchiczna analiza skupień 
      Marcin Gomułka
4. Indeks innowacyjności w branżach usługowych i przemysłowych 
      Marcin Gomułka
5. Metodologia oceny wpływu innowacji na konkurencyjność przemysłu 
      Bartosz Witkowski
Aneks statystyczny 
      Filip Kamiński

312 stron, B5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024