W obecnej rzeczywistości gospodarczej wśród przedsiębiorstw zaobserwować można rosnące
zainteresowanie zagadnieniami społecznej odpowiedzialności biznesu ( Corporate
Social Responsibility - CSR ). Coraz częściej organizacje podejmują działania
zmierzające do tego, aby dbałość o interesy ekonomiczne powiązana była z
dbałością o przestrzeganie etycznych zasad odpowiedzialności wobec społeczeństwa i
środowiska naturalnego. Celem tej publikacji jest właśnie pokazanie nowej roli
przedsiębiorstwa jako organizacji przyjaznej człowiekowi i środowisku naturalnemu.
W książce szczegółowo omówiono: rolę przedsiębiorstwa w systemie nowej
gospodarki, kulturę przedsiębiorstwa, która wpływa na jego wewnętrzne działania oraz
na stosunki z otoczeniem, koncepcję organizacji uczącej się, rolę i zastosowania
etycznych programów w biznesie, system społecznej odpowiedzialności biznesu,
ekologiczny kontekst działania przedsiębiorstwa oraz proces kształtowania świadomości
ekologicznej społeczeństwa, perspektywy rozwoju i wyzwania nowej gospodarki, model
wytycznych dla przedsiębiorstw w obszarze CSR.
Książka jest przeznaczona dla przedsiębiorców, menedżerów i wszystkich osób
zainteresowanych tym aspektem funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Dr inż. Marcin Żemigała - ukończył zarządzanie i marketing na Wydziale
Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej. W 2006 roku uzyskał stopień naukowy
doktora nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Wykłada w Wyższej Szkole
Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach oraz w Katedrze Systemów Zarządzania
Politechniki Łódzkiej. Jego zainteresowania naukowe i badawcze obejmują przede
wszystkim nowoczesne koncepcje zarządzania, takie jak zarządzanie wiedzą, zarządzanie
jakością, zarządzanie ekologiczne, jak i społeczne i etyczne implikacje gospodarki i
zarządzania. Jest autorem kilkunastu artykułów publikowanych w czasopismach naukowych
oraz prezentowanych na konferencjach krajowych i międzynarodowych.
Spis treści
O autorze
Wstęp
1. Przedsiębiorstwo w systemie nowej gospodarki
2. Kultura nowoczesnego przedsiębiorstwa
3. Przedsiębiorstwo jako system służący otoczeniu
Przedsiębiorstwo uczące się w burzliwym otoczeniu
Rola i zastosowanie etycznych programów w biznesie
System społecznej odpowiedzialności biznesu - Corporate Social Responsibility (CSR)
Ekologiczny kontekst działalności przedsiębiorstwa
Świadomość ekologiczna społeczeństwa
4. Perspektywy rozwoju i wyzwania nowej gospodarki
5. Studium przypadku - The Body Shop
Społeczne zaangażowanie
Filary etycznego biznesu
Interesariusze
6. Model wytycznych CSR dla funkcjonowania przedsiębiorstw
Kryterium etyczne
Kryterium ekologiczne
Kryterium społeczne
7. Zastosowanie koncepcji CSR w praktyce prowadzenia biznesu - przegląd badań
Zakończenie
Literatura
270 stron, B5, miękka oprawa