Wstęp
Zadanie, jakie postawiliśmy w tej pracy, to charakterystyka ewolucji przedsiębiorstw
okresu transformacji w określonym czasie historycznym. Czas ten, zdeterminowany
technologiami informacyjnymi, nosi nazwę ery informacyjnej. Celowo nie użyliśmy
alternatywnego pojęcia społeczeństwa informacyjnego, gdyż cala uwaga jest w tej
książce skierowana na ścieżki rozwojowe przedsiębiorstw, na interakcje między
techniką komputerową i biznesem, przyspieszające znakomicie procesy zmian.
Start przedsiębiorstw do gospodarki rynkowej oznacza nie tylko zmianę własności
państwowej na prywatną, lecz także zmianę mechanizmów regulacji właściwych
gospodarce nakazowej, centralnie planowanej, na odpowiednie mechanizmy dla gospodarki
rynkowej.
Korzystając z teorii szkoły neoinstytucjonalnej, pokazano specyfikę dojścia
polskich przedsiębiorstw do punktu transformacji ustrojowej. Na pierwszym planie
pojawiły się tu zdolności adaptacyjne przedsiębiorstw, które dzięki procesom uczenia
się kształtują przyszłe ścieżki rozwoju.
Należało w związku z powyższym stworzyć perspektywę badawczą, umożliwiającą
analizę rozwoju i zdolności adaptacyjnych organizacji gospodarczych w warunkach wysokiej
i zmiennej dynamiki gospodarki.
Okazało się, że metodologia budowana na bazie paradygmatu równowagi ekonomicznej
nie wystarcza. Systemowym odpowiednikiem, modelowym narzędziem analizy będą
cybernetyczne liniowe układy regulacyjne. Teoria ta zawodzi w przypadku dynamiki
nieliniowej, trzeba było więc sięgnąć do najnowszej wersji teorii systemów, teorii złożonych
dynamicznych systemów adaptacyjnych. Jej siłę interpretacyjną z powodzeniem wypróbowano,
wyjaśniając rozwój regulacji rynkowej i procesów rynkowych okresu transformacji.
W całej pracy konsekwentnie przejawiają się dwie metodologie: tam, gdzie jest to
uzasadnione charakterem rozpatrywanego systemu, stosujemy liniowe myślenie cybernetyczne,
natomiast jeśli analiza dotyczy systemów zachowujących się nieliniowo, wkracza myśl i
model zaczerpnięty z teorii złożonych dynamicznych systemów adaptacyjnych.
W istocie ta zaawansowana teoria służy rozwiązywaniu wielu problemów, by wymienić
jeden z podstawowych wyborów - wybór struktur organizacyjnych: czy są one kształtowane
w sposób planowy, czy też powstają w drodze spontanicznego rozwoju. Opowiadamy się, w
konfrontacji z rzeczywistością, za dostatecznie uzasadnioną i stanowiącą wytyczną
dla wielu proponowanych w tej pracy modeli organizacji - koncepcją kierowanej
samoorganizacji.
Kluczową funkcję, jaką we współczesnej gospodarce pełnią technologie
informacyjne, pokazano w części drugiej rozprawy. W centrum rozważań znajduje się
zagadnienie ewolucji technologii informacyjnych i budowy systemów informacyjnych, zawsze
rozpatrywanych z punktu widzenia interakcji między techniką a gospodarką. Do
najbardziej rozpowszechnionych w literaturze na temat zarządzania systemami
informacyjnymi należy rozwinięcie znanego modelu pięciu czynników konkurencji M.
Portera, ukazujące wpływ technologii informacyjnych na kształt strategii. Sądzimy, że
istotny wkład do teorii regulacji w zarządzaniu wnosi rozdział siódmy, traktujący o
oddziaływaniu technologii informacyjnych na budowę sprzężeń regulacyjnych
organizacji, podwyższając skutecznie możliwości ich elastycznego reagowania na zmiany
rynkowe.
Osią metodologiczną trzeciej części książki są szczegółowo opisane
transformacje, zachodzące w przestrzeni informacyjnej: danych w informację, informacji w
wiedzę oraz dalej - współzależności między informacją a procesami uczenia się i
polityką kompetencji.
Cybernetyczny model adaptacji, otwierający cykl specyficznych modeli począwszy od
uczenia się przez modele referencyjne, modele wiedzy i kompetencji firmy, pozwala na
ustalenie pozycji i określenie roli każdego z wymienionych.
Ogólny cybernetyczny model adaptacji został zbudowany na zasadzie dwoistości: w
pewnej bardziej technicznie zorientowanej części poddaje się interpretacji w duchu
układów sprzężeń liniowych, w części umieszczonej w środowisku uczenia się
organizacji możliwa jest zaś interpretacja zgodna z nieliniowymi własnościami systemu.
Liniowa i nieliniowa część spełniają różne funkcje w procesie adaptacji. Liniowi
partia modelu odpowiada za działania dostosowawcze firm, nieliniowa natomiast z adaptacją
rozwojową i kreatywną.
Do mechanizmów napędzających adaptację należą procesy uczenia się organizacji:
te niekwestionujące danego modelu mentalnego kierownictwa utrzymują organizację na
płaszczyźnie adaptacji dostosowawczej. Procesy uczenia się interweniując głęboko,
sięgające wartości organizacji, jej celów, wymagające zarzucenia starego i
wypracowania nowego, ustawiają organizację na wyższym poziomie adaptacji rozwojowej lub
kreatywnej.
Sądząc, że nadrzędnym celem współczesnych organizacji jest budowa potencja
adaptacyjnego, wykraczającego, choćby ze względów konkurencyjnych, poza normalne
zdolności dostosowawcze, wskazujemy na ekonomiczną opłacalność inwestycji w zasoby
niematerialne: w organizację uczącą się, w organizację wiedzy i kompetencji.
W kreśleniu obszarów adaptacji przedsiębiorstw doby transformacji okazało się
wysoce użyteczne rozróżnienie między zakresem adaptacji: skierowaną na zewnątrz na
współpracę z innymi firmami - adaptacją kooperacyjną i skierowaną do wnętrza
organizacji - adaptację autonomiczną. W pracy dominuje problematyka adaptacji
autonomicznej, tylko w rozdziale trzecim przedstawiono główne tendencje adaptacji
kooperacyjnej, korzystającej z TI i zmierzającej do organizacji sieciowych.
Nie przesądzamy formy, jaką ma przybrać przedsiębiorstwo okresu transformacji: na
swej ścieżce rozwoju mogło przejść już dwa punkty: restrukturyzacji ratunkowej i
być może restrukturyzacji rozwojowej, bazującej np. na reinżynierii procesów. Teoria
strategii kompetencji tworzy nową szeroką perspektywę dla sterowań zmian w
przedsiębiorstwie, w tym dla restrukturyzacji ratunkowej i różnego stop adaptacji
rynkowej.
Historia zachowań firm lat dziewięćdziesiątych sugeruje, że przekonały się one
do konieczności uczenia się, a konkurencja i dynamika rynku zmusi je do kontynuacji
nauki, tym razem na zasadach systemowych, z celowym wykorzystaniem potencjału technologii
informacyjnej, prowadzącej w rezultacie do sytuacji, w której informacja, wiedza i
kompetencje staną się zasobem strategicznym, zapewniającym wysokie zdolności
dostosowawcze i rozwojowe.
Otwarta pozostaje kwestia zaliczenia do odpowiedniego działu nauki tej wielowątkowej
pracy - korzystającej zarówno z cybernetyki i teorii systemów regulacyjnych, z
informatyki i teorii informacji, jak i z ekonomiki przedsiębiorstwa.
Pytania formułowane w ramach tej rozprawy można ująć następująco:
- jak się robi biznes za pomocą TI?
- jakie formy organizacyjne kształtują TI?
- jak można wykorzystać środowisko komputerowe w nauczaniu (najlepszych
wzorców kierowania...)?
- czy można na Internecie zrobić interes? i wiele innych, w których występują
techniki komputerowe w relacji do biznesu.
Pytania te sugerują, że ewolucję przedsiębiorstw ery informacyjnej można zaliczyć
do nowej dziedziny - dziedziny Informatyki Gospodarczej.
Ta kwalifikacja uzasadnia wydanie pracy sponsorowanej przez Wydział Nauk Ekonomicznych
UW, w serii organizowanej przez Katedrę Informatyki Gospodarczej i Analiz Ekonomicznych:
"Studia Informatyki Gospodarczej".
206 stron, B5, miękka oprawa