Finanse przedsiębiorstwa: metody wyceny to kompleksowy, szczegółowy opis
procesu wyceny skierowany zarówno do tych, którzy chcą zrozumieć jego istotę, jak i
do tych, którzy planują wycenę. Zrozumienie tych zagadnień może wpłynąć na
podejście do wielu aspektów prowadzenia firmy: decyzji co do strategicznych sojuszy,
wyboru spośród kilku możliwych branż, wyboru kombinacji emitowanych papierów
wartościowych oraz projektowania pakietów kompensacyjnych.
Materiał zawarty w książce został szeroko przetestowany w nauczaniu. Szczególnie
pomógł wykładowcom i studentom kursów z dziedziny finansów przedsiębiorstwa i
wykorzystuje się go z powodzeniem na zajęciach zarówno ze studentami MBA, jak i
studentami studiów dyplomowych. Dzięki obszernemu wprowadzeniu i dołączonemu do niej
podręcznikowi dla prowadzącego książka stanowi samodzielną całość.
Finanse przedsiębiorstwa: metody wyceny przedstawiają zintegrowaną,
wyczerpującą metodologię wyceny aktywów, firm i papierów wartościowych. Zaczynamy od
przeglądu finansowych i rachunkowych technik, niezbędnych do przeprowadzenia pełnej
wyceny. Następnie szczegółowo omawiamy proces wyceny, prowadząc Czytelnika od
pierwszych etapów konstrukcji prognozowanych zestawień finansowych, poprzez
przekładanie tych prognoz na liczby, do dzielenia wartości przedsiębiorstwa na części
przypadające posiadaczom różnych jego walorów: akcjonariuszom, wierzycielom i
posiadaczom zamiennych papierów wartościowych.
Książka łączy w jedną całość trzy najważniejsze elementy niezbędne do
wyceny:
1. Spójny teoretyczny fundament wyceny. Ujednolicone, gotowe
do wykorzystania i spójne teoretycznie podejście do wyceny. Główny nacisk kładziemy
na podejście oparte na zdyskontowanych przepływach gotówkowych (DCF), które
ucieleśnia nowoczesną teorię struktury kapitału i modele rynkowego kosztu kapitału.
Jako alternatywę dla DCF omawiamy wycenę opartą na wskaźnikach (multiple-based),
łącząc wskaźniki z tą samą bazą teoretyczną, co DCF.
2. Holistyczne podejście strukturalne do wyceny. Strukturalne
podejście zaszczepia bezcenną dyscyplinę, pomagającą studentowi zrozumieć wszystkie
aspekty przedsiębiorstwa - zarówno operacyjne, jak i finansowe. Marketing i działanie
firmy przekładane są na prognozowane sprawozdanie finansowe (temat rzadko poruszany w
podręcznikach finansów), własności ryzyka związanego z funkcjonowaniem firmy osadzone
są w stopie dyskontowej i wskaźnikach wyceny, zaś kontrakty finansowe emitowane przez
przedsiębiorstwo określają, w jaki sposób wartość firmy dzieli się pomiędzy
uprawnionych do różnych roszczeń.
3. Szereg przykładów spójnych, przećwiczonych zastosowań. W
każdym ważniejszym punkcie rozważań dostarczamy studentowi i prowadzącemu przykłady
wiernie odzwierciedlające rzeczywistość, starannie dobrane i dobrze ilustrujące
teorię, na której się opierają.
W rozdziale drugim na przykładzie sprawozdań finansowych IBM pokazano związek
między zestawieniami rachunkowymi a przepływami gotówkowymi. Przypadek fikcyjnej firmy
Hacker Computers ilustruje podstawowe zasady rachunkowości finansowej i ich powiązania z
teorią finansów.
Studium przypadku motelu z rozdziału trzeciego to wstępny przykład zarządzania
gotówką i procesu wyceny. Konstruujemy prognozowane sprawozdanie z przepływów
gotówkowych dla małego biznesu. Na jego podstawie dokonano wyceny oraz omówiono wpływ
inflacji i zastosowanie wskaźników.
W rozdziale czwartym zaprezentowano cztery proste przykłady modeli prognoz. Każdy z
przykładów ilustruje inny aspekt technik modelowania, dzięki którym prognozy stanowią
tak potężne narzędzie.
Analiza przedsiębiorstwa Acme Cleveland z rozdziału szóstego pokazuje, w jaki
sposób dokonuje się gruntownej analizy raportów finansowych spółki i jej branży.
W rozdziale siódmym na przykładzie J.M. Smucker Co. zaprezentowano połączenie
technik z trzech poprzednich rozdziałów. Skonstruowano szczegółowy model prognozy,
łączący formalne aspekty modelowania prognoz (rozdział czwarty), analizy otoczenia
firmy (rozdział piąty) oraz analizy sprawozdania finansowego (rozdział szósty).
W rozdziale dziewiątym przedstawiono różne metody estymacji kosztu kapitału,
wykorzystując jako przykład firmy z branży meblarskiej.
W rozdziale dziesiątym na przykładzie dwóch spółek - firmy zajmującej się
handlem detalicznym i linii lotniczej - zaprezentowano wycenę wskaźnikową.
W rozdziale jedenastym na przykładzie firmy Boeing przedstawiono wycenę dłużnych
papierów wartościowych.
W rozdziale dwunastym zaprezentowano wycenę warrantów na podstawie danych z J.M.
Smucker Co. oraz wycenę obligacji zamiennych na przykładzie zamiennych papierów
wartościowych Home Depot Inc.
Simon Z. Benninga wykłada obecnie w School of Business Hebrew
University w Jerozolimie i w Wharton School of University of Pennsylvania. Jest autorem
licznych publikacji na temat finansów przedsiębiorstwa oraz książki Numerical
Techniques in Finance Review.
Oded H. Sarig jest dziekanem wydziału finansów w Recenati School of
Business Administration of Tel Aviv University. Współpracuje również z Wharton School
of the University of Pennsylvania. Autor licznych publikacji na temet finansów
przedsiębiorstwa, wyceny aktywów i finansowych modeli równowagi.
522 strony, oprawa miękka