ksiegarnia-fachowa.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

FINANSE PUBLICZNE W ¦WIETLE KONSTYTUCJI RP ORAZ ORZECZNICTWA TRYBUNA£U


KOSIKOWSKI C.

wydawnictwo: WYDAWNICTWO SEJMOWE , rok wydania 2004, wydanie I

cena netto: 38.50 Twoja cena  36,58 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Ksi±¿ka omawia tytu³owe zagadnienie na szerokim tle, uwzglêdniani±c m.in. przepisy o finansach publicznych w konstytucjach innych pañstw, zw³aszcza pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej, i komentuj±c analogiczne przepisy zawarte w konstytucji polskiej.

Autor zwraca równie¿ uwagê na praktykê parlamentarn± i orzecznictwo Trybuna³u Konstytucyjnego.


Spis tre¶ci:

WSTÊP

I. Geneza i ewolucja oraz zakres i znaczenie regulowania finansów publicznych w konstytucjach
1. Geneza i ewolucja zjawiska na przyk³adzie historii najstarszych konstytucji na ¶wiecie i w Polsce
2. Zakres regulacji finansów publicznych w konstytucjach wspó³czesnych pañstw o ró¿nych ustrojach politycznych
3. Znaczenie prawne regulacji finansów publicznych w konstytucji
4. Harmonizacja finansów publicznych w prawie Unii Europejskiej
5. Ogólna charakterystyka ujêcia finansów publicznych w Konstytucji RP z 1997 r.

II. Bud¿et pañstwa w Konstytucji RP
1. Pojêcie bud¿etu pañstwa oraz katalog jego zasad jako przedmiot regulacji konstytucyjnej oraz w ustawach zwyk³ych
2. Podzia³ kompetencji bud¿etowych na tle ustrojowej zasady podzia³u w³adz
3. Tworzenie projektu ustawy bud¿etowej (opracowywanie i zawarto¶æ)
4. Udzia³ Rady Ministrów w tworzeniu ustawy bud¿etowej oraz w jej zmianie Uchwalanie projektu ustawy bud¿etowej przez Radê Ministrów i znaczenie prawne tej czynno¶ci
Wy³±czno¶æ Rady Ministrów w przedstawianiu Sejmowi projektu ustawy bud¿etowej
Dylematy zwi±zane z mo¿liwo¶ci± zg³aszania autopoprawek do projektu ustawy bud¿etowej oraz nadania mu trybu pilnego
Wy³±czno¶æ Rady Ministrów w przedstawianiu Sejmowi projektu ustawy o zmianie ustawy bud¿etowej
5. Procedura sejmowa zwi±zana z uchwalaniem ustawy bud¿etowej oraz jej zmiany w ci±gu roku bud¿etowego
Obowi±zywanie zasady dyskontynuacji wobec projektu ustawy bud¿etowej
Nakaz uchwalenia projektu ustawy bud¿etowej
Terminy zakoñczenia prac sejmowych nad projektem ustawy bud¿etowej
Tryb postêpowania sejmowego z projektem ustawy bud¿etowej Tryb postêpowania sejmowego z projektem ustawy o zmianie ustawy bud¿etowej
6. Ustawa bud¿etowa i jej odmienno¶ci oraz charakter prawny
Akty normatywne okre¶laj±ce wymogi dotycz±ce ustawy bud¿etów Zasada jedno¶ci formalnej bud¿etu a tre¶æ ustawy bud¿etowej Problem tzw. obiadowania ustawy bud¿etowej Elastyczno¶æ i dyrektywno¶æ bud¿etu a charakter prawny ustawy bud¿etowej
Odmienno¶ci ustawy bud¿etowej wynikaj±ce z procedury jej tworzenia. wykonywania i kontroli
7. Zgodno¶æ ustawy bud¿etowej z konstytucyjnymi zasadami bud¿etowymi Powszechno¶æ bud¿etu i dopuszczalno¶ci pozabud¿etowej gospodarki finansowej a zakres ustawy bud¿etowej
Szczegó³owo¶æ (klasyfikacja) bud¿etu oraz jego przejrzysto¶æ i jawno¶æ materialna a struktura ustawy bud¿etowej i jej czytelno¶æ Roczno¶æ bud¿etu i czas wej¶cia w ¿ycie oraz obowi±zywanie ustawy bud¿etowej
Równowaga bud¿etowa oraz deficyt bud¿etowy i d³ug publiczny oraz jego rozwi±zanie w ustawie bud¿etowej oraz w ustawie o prowizorium bud¿etowym i w ustawie o zmianie ustawy bud¿etowej
8. Instytucja prowizorium bud¿etowego oraz problemy prawne z ni± zwi±zane
9. Poprawki Senatu do ustawy bud¿etowej, ustawy o prowizorium bud¿etowym i ustawy o zmianie ustawy bud¿etowej oraz postêpowanie z poprawkami Senatu w Sejmie
10. Reakcje Prezydenta RP na ustawê bud¿etow± (ustawê o prowizorium bud¿etowym i ustawê o zmianie ustawy bud¿etowej) oraz na jej brak w konstytucyjnym terminie
11. Badanie konstytucyjno¶ci ustawy bud¿etowej (ustawy o prowizorium bud¿etowym i ustawy o zmianie ustawy bud¿etowej) przez Trybuna³ Konstytucyjny
12. Kontrola i ocena wykonania ustawy bud¿etowej oraz jej skutki prawne Organizacja kontroli bud¿etowej
Sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania ustawy bud¿etowej Analiza Najwy¿szej Izby Kontroli z wykonania bud¿etu pañstwa i za³o¿eñ polityki pieniê¿nej
Rozpatrzenie sprawozdania Rady Ministrów z wykonania ustawy bud¿etowej oraz analizy Najwy¿szej Izby Kontroli
Odpowiedzialno¶æ za wykonanie ustawy bud¿etowej. Absolutorium dla Rady Ministrów
13. Konkluzje

III. Skarb Pañstwa w Konstytucji RP
1. Pojêcie Skarbu Pañstwa i jego normatywne regulacje
2. Organizacja Skarbu Pañstwa
3. Maj±tek Skarbu Pañstwa (ewidencjonowanie, zarz±dzanie, ochrona)
4. Funkcje gospodarcze i finansowe Skarbu Pañstwa
5. Konkluzje

IV. Podatki i ciê¿ary publiczne w Konstytucji RP
1. Regulacje podatkowe w konstytucjach
2. Zasady podatkowe w konstytucji
3. W³adztwo daninowe pañstwa oraz konstytucyjne wymogi dotycz±ce zasad tworzenia prawa podatkowego
4. Badanie konstytucyjno¶ci przepisów prawa podatkowego
5. Konkluzje

V. Dochody jednostek samorz±du terytorialnego w Konstytucji RP
1. Dochody jako element samodzielno¶ci finansowej jednostek samorz±du terytorialnego
2. Rodzaje i ¼ród³a dochodów jednostek samorz±du terytorialnego
3. Ustalanie wysoko¶ci podatków i op³at lokalnych
4. Konkluzje

VI. Ustrój pieniê¿ny pañstwa oraz Narodowy Bank Polski w Konstytucji RP
1. Regulacje ustroju pieniê¿nego i systemu bankowego w konstytucjach
2. NBP jako centralny bank pañstwa
3. Organy NBP oraz ich relacje z organami pañstwowymi
4. Polityka pieniê¿na centralnego banku pañstwa
5. Problem charakteru prawnego aktów normatywnych wydawanych przez organy NBP
6. Konkluzje

Podsumowanie
Bibliografia


286 stron, A5, oprawa miêkka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024