Prezentowany wybór dzieł Hansa-Georga Gadamera, jednego z najwybitniejszych
filozofów współczesnych, zawiera jego nietłumaczone dotychczas na język polski
teksty.
Podzielony jest na trzy części, z których pierwsza zawiera teksty dotyczące
podstawowych założeń filozofii hermeneutycznej i jej miejsca wśród nauk
humanistycznych, druga - teksty o zagadnieniach etycznych i antropologicznych, trzecia
zaś dotyka szeroko rozumianej problematyki edukacyjnej. Książka ta z pewnością
służyć będzie jako doskonała pomoc dydaktyczna na takich kierunkach, jak: pedagogika,
filozofia, antropologia, socjologia, psychologia.
Spis treści:
WSTĘP (Paweł Dybel)
CZĘŚĆ PIERWSZA – TEORIA, HERMENEUTYKA, NAUKI HUMANISTYCZNE
Pochwała teorii
Teoria, technika, praktyka
Hermeneutyka klasyczna i filozoficzna
Prawda w naukach humanistycznych
Destrukcja a dekonstrukcja
CZĘŚĆ DRUGA – ETYKA, SAMOROZUMIENIE, CZŁOWIEK
O możliwościach etyki filozoficznej
Przyjaźń i poznanie siebie. O roli przyjaźni w greckiej etyce
Autorytet i wolność krytyczna
Subiektywność i intersubiektywność, podmiot i osoba
Filozoficzne uwagi o problemie inteligencji
Uwagi o problematyce samorozumienia. Hermeneutyczny wkład do pytania o
„demitologizację”
CZĘŚĆ TRZECIA – PRZESZŁOŚĆ, TRADYCJA, EDUKACJA
To, co stare i to, co nowe
Platońskie państwo wychowania
Idea uniwersytetu – wczoraj, dziś, jutro
Wychowanie jest wychowaniem siebie
INDEKS
276 stron, A5, oprawa miękka