To bodaj najsłynniejsze ze swoich dzieł Max Weber (1864-1920) stworzył
w pierwszych latach XX wieku. Powstało ono w najlepszym dla Europy okresie
mieszczańskiego dobrobytu, gdy echa wojen religijnych dawno ucichły, a zapowiedzi
nowych, światowych jeszcze nie było słychać. Weber rozważał więc z dystansu relacje
między religiami a tą prosperującą gospodarką.
Traktat zajmuje miejsce na pograniczu socjologii, ekonomii i religioznawstwa,
spajając te dyscypliny podstawową tezą o procesie racjonalizacji, który zdaniem autora
przenika nowożytną i współczesną historię. Szczególnie "racjonalne" są
wyznania protestanckie, zwłaszcza przyjmujące teorię predestynacji: Bóg z góry
przeznacza ludzi do zbawienia, ale nie wszystkich, ludzie zaś o wyrokach Bożych nie
wiedzą. Powodzenie w życiowych działaniach pozwala to "testować". Potrzeba
takiego "sprawdzania się", a zarazem przysparzania działaniem
"chwały" Bogu zrodziła specyficzną formację przeciwstawną feudalizmowi i
odmienną od dzisiejszego kapitalizmu. Ten protokapitalizm, rozwijany z sakralnych pobudek
i religijnie ascetyczny, Weber przenikliwie wychwytuje ze skomplikowanego splotu
czynników społecznych, gospodarczych i religijnych. Jego dzieło należy dziś do kanonu
każdej z nauk badających te dziedziny.
Spis treści:
Uwagi wstępne
ETYKA PROTESTANCKA A DUCH KAPITALIZMU
I. Problem
1. Wyznanie a warstwy społeczne
2. " Duch " kapitalizmu
3. Koncepcja zawodu u Lutra.
Cele badawcze
II. Etyka zawodowa ascetycznego protestantyzmu
1. Religijne podstawy ascezy
2. Asceza a duch kapitalistyczny
PROTESTANCKIE "SEKTY" A DUCH KAPITALIZMU
Przypisy
Uwagi wstępne
Etyka protestancka a duch kapitalizmu
I. Problem
II. Etyka zawodowa ascetycznego protestantyzmu
Protestanckie " sekty " a duch kapitalizmu
316 stron, A5, oprawa miękka