Biorąc za punkt odniesienia przełom w myśli społecznej dokonany przez
Karola Marksa, Balibar pokazuje, jak od XVII wieku masy niepokoją politykę, a
przestrzeń niepewności, którą zarysowują w gmachu klasycznych teorii przenosi ten
niepokój na plan praktyczny.
W ten sposób Autor stara się przyczynić do odnowienia związku z między
wymogiem rozumienia a duchem buntu.
Spis treści:
Słowo od tłumacza
Słowo wstępne
Trzy pojęcia polityki:
emancypacja, transformacja, ucywilizowanie
Autonomia polityki: emancypacja
Heteronomia polityki: transformacja
Heteronomia heteronomii: problem ucywilizowania
Współczesności:
Lud, Państwo, Rewolucja
Spinoza, anty-Orwell.
Trwoga mas
Ambiwalencja masowego punktu widzenia
Śmierć w życiu ludu
Powrót do masy
Indywidualność i komunikacja
Nieredukowalne minimum
Co sprawia, że lud jest ludem?
Rousseau i Kant
Pytanie Rousseau: co to znaczy być obywatelem?
Odpowiedź Kanta: obywatel jest (zawsze jeszcze) jeden
Nieodnajdywalny lud
Podmiot podzielony: heroiczne podporządkowanie
Przedstawienie Innego: prawo i moralność
Idea organizacji
Pan panów: Państwo i Postęp
Fichte i granica wewnętrzna.
W sprawie Mów do narodu niemieckiego
Jakobin nazwiskiem Marks?
Chwiejność ideologii w marksizmie
Zastąpienie idealizmu
Podwójne narodziny jednego pojęcia
Materializm i krytyka
Czysty akt proletariatu
Panowanie bez poddanych?
Materializm historyczny czy materializm polityczny
Światopoglądy
Dwa pojęcia dla jednego problemu?
Porażka epistemologicznego projektu Engelsa
Państwo, masy, ideologia
„Ni Bóg, ni Cezar, ni Trybun”?
Religia i „myślenie mas”
Nieuchwytny proletariat
Antynomie „polityki proletariackiej”
Teoretyczne zderzenie Marksa
Klasy i masy: nie-podmiot historii
Polityka i prawda
Forma partii i tożsamość klasowa
Historyczność bez historii
Maska polityki
O „prawdzie” i o „wszystkim”
ANEKS I
Foucault i Marks
Stawka nominalizmu
ANEKS II
Faszyzm, psychoanaliza, freudo-marksizm
Inna scena:
przemoc, granica, uniwersalność
Czy istnieje rasizm europejski?
Rasizm: jeszcze jeden uniwersalizm?
Dwuznaczne tożsamości
Czym jest granica?
Granice Europy
Przemoc: idealność i okrucieństwo
Uniwersalności
Bibliografia
406 stron, B5, oprawa miękka