Książka systematyzuje i przybliża problematykę wykorzystania
technologii informacyjno-komunikacyjnych w usługach bankowych.
Tematyka ta jest przedstawiona w sposób prosty i przejrzysty, aby była
zrozumiała i przydatna nie tylko dla osób zajmujących się tym obszarem zawodowo, ale
również dla korzystających z usług banku. W tym celu omówienie typowej bankowości
elektronicznej (produkty i usługi) zostało rozszerzone o prezentację systemów
rozliczeń oraz systemu informacji kredytowej (BIK).
Zakres tematyczny książki wynika z doświadczeń autorki zdobytych podczas
wieloletniej pracy w instytucjach komercyjnych, w bankach, w trakcie pracy ze studentami
różnych kierunków oraz z przeprowadzonych badań. Z recenzji prof. zw. dr. hab. Witolda
Chmielarza, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego: Zasadniczym celem książki
jest analiza i charakterystyka podstawowych tendencji rozwojowych nowoczesnych technologii
informacyjnych w bankowości. Za szczególnie istotne uważam przedstawienie typowych
rozwiązań bankowości elektronicznej z punktu widzenia informatyki gospodarczej w
aspekcie teoretycznym, analitycznym i praktycznym, w ciągłym procesie ewolucyjnym.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Bank jako przedsiębiorstwo usługowe
1.1. Bank – specyfika działalności bankowej
1.2. Produkty i usługi bankowe
1.3. Rozwój technologii informatycznej w bankowości
1.4. Bankowość elektroniczna – pojęcia i typologia
Rozdział 2. Elektroniczne instrumenty płatnicze
2.1. Karty płatnicze
2.1.1. Podstawowe definicje
2.1.2. Opis karty
2.1.3. Powstanie i rozwój kart płatniczych
2.1.4. Typologia kart płatniczych
2.1.5. Urządzenia do obsługi kart
2.2. Pieniądz elektroniczny
2.2.1. Elektroniczna portmonetka
2.2.2. Przykłady zastosowań elektronicznej portmonetki
2.2.3. Pieniądz sieciowy
Rozdział 3. Zdalne kanały dostępu do usług bankowych
3.1. Bankowość telefoniczna
3.1.1. Dostęp za pomocą telefonu stacjonarnego
3.1.2. Mobile banking
3.1.3. Płatności mobilne (elektroniczne)
3.2. Bankowość telewizyjna
3.3. Bankowość internetowa
3.3.1. Podstawowe definicje
3.3.2. Etapy rozwoju e-bankingu
3.3.3. Zalety i wady bankowości internetowej
3.3.4. Modele funkcjonowania i stan obecny
Rozdział 4. Problemy bezpieczeństwa bankowości elektronicznej
4.1. Specyfikacja zagrożeń
4.1.1. Charakterystyka zagrożeń
4.1.2. Źródła zagrożeń
4.2. Typologia zabezpieczeń bankowości elektronicznej
4.2.1. Środki prawne
4.2.2. Środki fizyczne
4.2.3. Środki techniczne
4.2.4. Środki programowe
4.2.5. Środki organizacyjne
4.2.6. Środki kontroli dostępu
4.2.7. Systemy biometryczne
4.2.8. Środki kryptograficzne
4.2.9. Podpis elektroniczny
Rozdział 5. Uwarunkowania rozwoju IT w produktach i usługach
bankowych
5.1. Uwarunkowania ekonomiczno-technologiczne rozwoju bankowości elektronicznej
5.2. Czynniki demograficzno-edukacyjne
5.3. Czynniki psychospołeczne
5.4. Czynniki instytucjonalno-prawne
Rozdział 6. Systemy umożliwiające świadczenie usług bankowych
6.1. Systemy rozliczeń międzybankowych
6.1.1. System ELIXIR Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. (KIR)
6.1.2. SORBNET
6.1.3. TARGET
6.1.4. SWIFT
6.2. System informacji kredytowej BIK
6.2.1. Działalność Biura Informacji Kredytowej S.A.
6.2.3. Produkty BIK
6.2.3.1. Raport kredytowy
6.2.3.2. Scoring
6.2.3.3. BIK4Company
Bibliografia
Literatura
Artykuły prasowe
Akty prawne
Źródła internetowe
Spis tabel
Spis rysunków
160 stron, B5, oprawa miękka